אאא

למה דווקא משומש?

סמארטפון משומש הוא דרך מעולה להשיג טלפון בזול. שוק המובייל מתחדש במהירות רבה: בכל שנה מושק מכשיר דגל חדש ויש לא מעט משתמשים שרצים לקנות את הדגם המתקדם ביותר. אורך חיי הסמארטפון לא נועד להגיע ליותר משלוש-ארבע שנים; היה לי פעם טלפון סוני שהחזיק חמש, אך הוא היה כנראה מכושף. היצרניות בונות את הטלפונים כך שיחזיקו שנתיים-שלוש לפני שיחול ניחות מורגש בביצועים, כך שטלפונים משומשים מגיעים לשוק במהירות. וכמובן, מחירם נמוך משמעותית משל דגמים חדשים, גם כשמדובר בטלפון בן שנה ומשהו שעדיין יוכל לספק את כל צורכי המשתמש הסביר.

מה קורה לטלפון כשהוא מזדקן?

גם אם בעליו הקפיד למחוק ממנו קובצי מטמון שמכבידים על הזיכרון, להגן עליו ממכות ושריטות ולהרחיקו ממים ולכלוך (או לנקות אותו, אם זה דגם שעמיד בהם) - עדיין ישנה פגיעה שלא ניתן להימנע ממנה: זמן הסוללה.

לכל בטריה יש מספר מוגבל של מחזורי טעינה ופריקה, לאחריהם תהיה פחות יעילה ותתכלה מהר יותר. למשל, לאחר שנתיים-שלוש ירדו ביצועי הסוללה ב-20-25% וזה משהו שחשוב לקחת בחשבון.

ואולם, רוב המשתמשים לא שומרים על הסלולרי יותר משהם שומרים על זוג נעלי ספורט, ולכן ניכרים סימני הזמן בסמארטפונים משומשים רבים: המכשיר איטי מהצפוי, יש בו מכות וצלקות - לפעמים גם במסך, ועוד כל מיני ליקויים קטנים שלא תמיד יטרח המוכר לציין. לעיתים קרובות זה לא נעשה בזדון; הוא פשוט התרגל לכך, ולכן לא רואה בצמצום זמן הסוללה כמשהו יוצא דופן.

כמה זה צריך לעלות?

ראשית, גגלו את שם הטלפון בעברית ומיצאו סקירה שפורסמה כשעוד היה חדש (יש לנו הרבה כאלה ב"כלכליסט"); לצד מידע על יכולות המכשיר, יתרונותיו וחסרונותיו, תראו שם את מחיר ההשקה שלו. אם מישהו מוכר ב-1,000 שקל טלפון שעלה 3,000 לפני שנה, כנראה שיש סיבה לחשוד.

לצערנו, אין מחירון אחד לסמארטפונים; אך אם ניקח לדוגמה את מכשירי סמסונג מסדרה S, נראה ש-S8 חדש עולה כיום 1,900 שקל (הושק ב-3,200 שקל לפני כשנה וחצי) ואילו גלקסי S7 חדש עולה 1,300 שקל (הושק ב-2016 ב-3,600 שקל). מחירי מכשירים משומשים נוטים להיות נמוכים ב-20-30%, בהתאם למצבם. ואולם, יש כאן הרבה מקום למיקוח; הרשו לעצמכם לדון עם המוכר, ולנסות להוריד אותו במחיר. יש הרבה קונים לא רציניים, ומוכר צפוי להתגמש מול מי שמגלה עניין אמיתי.

מה חשוב לבדוק בטלפון יד שנייה?

לאחר שבחרתם דגם ומוכר, הגיע הזמן לקום מהספה; כפי שלא הייתם קונים מכונית שלא ראיתם, כך חשוב גם להגיע לפגישה עם המוכר וסחורתו. להלן רשימת ציוד שעליכם לקחת אתכם:

  • מחשב נייד
  • מטען שתואם את המכשיר - אם אין לכם, שאלו מחבר
  • כרטיס זיכרון - אם לטלפון יש חריץ הרחבה עבורו
  • אוזניות
  • אם כרטיס ה-SIM שלכם לא מתאים לטלפון, הביאו אחד בגודל מתאים
  • כשתפגשו את המוכר, תוכלו להתחיל בסדרת הבדיקות.

1. בדיקה חיצונית. חפשו פגיעות במסך - זהו אחד הרכיבים שהכי יקר להחליף או לתקן, וזה שייפגע הכי הרבה במקרי נפילה. שריטות קטנות שלא משפיעות על איכות הצפייה אינן עילה מהותית להורדה במחיר, אך אפשר לנסות. לעומתן, שברים ו"פיצוצים" דווקא כן; במקרה של נפילה, נזק כזה יעלה משמעותית את הסיכוי שהמסך יתנפץ. שריטות בגב הטלפון פחות בעייתיות, ואפשר להסתירן בקלות עם כיסוי ייעודי. מצד שני, אם מדובר בטלפון עם גב מזכוכית, שריטה עמוקה עלולה להשפיע אף היא על עמידותו, בדומה לפגיעה בזכוכית המסך.

2. בדיקת תקשורת ואחסון. הכניסו את כרטיס ה-SIM שלכם למכשיר וראו האם הוא מתחבר לרשת הסלולרית. לאחר מכן, הכניסו את כרטיס הזיכרון ובידקו שניתן לשמור עליו קבצים ואפליקציות.

3. בדיקת תצוגה. הפעילו את דפדפן כרום; התצוגה הלבנה שלו תבליט בקלות פיקסלים שחורים, כלומר כאלה שנשרפו ואינם מתפקדים. למהדרין: גגלו WHITE ופיתחו תמונת רקע לבן לחלוטין, כדי לוודא שלא פיספסתם פיקסל. אמנם פיקסל שרוף או שניים לא יפגעו בחוויית הצפייה שלכם, אך בישראל יש מודעות לפיקסלים שרופים, הודות לשוק הטלוויזיות (למשל, חבילות אחריות שמכסות מספר מצומצם של פיקסלים שחורים). ולכן, יתכן שתוכלו לדרוש הוזלה של המכשיר אם התגלו בו פיקסלים תקולים. שימו לב גם לעיוותי צבע וזליגות אור; אלו הן מעין הילות צבעוניות שניתן לראות בגבולות המסך ומעידות על שברים ותקלות בפאנל התצוגה. במקרה זה, יתכן ששווה לוותר על הטלפון; החלפת מסך היא עניין יקר שאפשר להימנע ממנו.

4. בדיקת טעינה. חברו את הסמארטפון למטען שהבאתם וראו האם מתבצעת טעינה תקינה. אם לא מתבצעת טעינה, יתכן שיש חלודה בשקע שלו או ליקוי בסוללה. שימו לב גם לקצב הטעינה: אמנם טכנולוגיות טעינה מהירה הן טרנד של השנתיים האחרונות, אך טלפון שלוקחות לו כעשרים דקות כדי להטעין 2% מהסוללה שלו הוא טלפון עם בעיות. קחו בחשבון שסוללות הן רכיב שאפשר להחליף. אמנם תצטרכו לקחת את המכשיר למעבדה ולקנות עבורו סוללה מתאימה, אך אם הסמארטפון הוא בול מה שחיפשתם, יתכן ששווה להתפשר ולעשות זאת.

5. בדיקת חיבור. חברו את הסמארטפון ללפטופ שהבאתם וראו האם המחשב מזהה אותו והאם ניתן לבצע העברה של קבצים. ודאו שהבאתם איתכם כבל תקין, כזה שמשמש אתכם בשגרה - כדי שהמוכר לא יוכל להאשים אתכם במקרה בו לא יתבצע חיבור. בנוסף, הפעילו את ה-WiFi וגלו האם האנטנה מצליחה להתחבר לרשת המקומית.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

6. בדיקת אודיו. היכנסו ליוטיוב והפעילו סרטון. שימו לב לאיכות ועוצמת הצליל. אם הרמקול חלש ומקרטע, יתכן שתוכלו לבקש הורדה במחיר. לאחר מכן, נסו להאזין למוזיקה גם באוזניות שהבאתם, כדי לבדוק את תקינות שקע האודיו.

7. בדיקת מצלמות. בניגוד לסוללות ורכיבים אחרים, למצלמות אין ניחות מורגש בביצועים, על אף שמצב כזה אפשרי בטלפונים בעלי ייצוב פיזי לחיישן. אבל עדשות המצלמות דווקא חשופות לפגעים כגון שפשופים ושריטות, שיהפכו כל תמונה למטושטשת ובלתי שמישה. אם צילום אינו חשוב עבורכם, התמקחו והורידו את המחיר; אם כן, הימנעו מרכישת טלפון עם עדשה משופשפת; ניתן לקנות רכיב חדש עבורו, אך הטכנאי הממוצע יגיד לכם שאינו אופטומטריסט, ושהעלות היאנשל מצלמה שלמה ולא עדשה בלבד.

8. בדיקת ביצועים. זוהי בדיקה קצת בעייתית; ישנן אפליקציות של בדיקות ביצועים סינתטיות שמדמות שימוש אינטנסיבי ואפשר, תיאורטית, להשוות תוצאה שהציגו על המכשיר לתוצאה ממוצעת של מכשיר חדש. אך קשה לאמוד את הפער ולקבוע עד כמה הוא משליך על הביצועים בשימוש שוטף. ולכן, אפשר פשוט להתנסות; להתקין על הטלפון ווייז, משחק מובייל זה או אחר ועוד אפליקציה או שתיים - ולראות כמה זמן לוקח להן לעלות ולרוץ. ישנם שירותים מקוונים כגון TestM של יד2, שמאפשרים לקבל ציון כללי לביצועי ותקינות הטלפון, אך אלה תלויים רק במכשירים שפורסמו באתר זה (ואם חיברו אותם המוכרים לשירות).

אז האם לקנות או לוותר?

הטלפון בעייתי ואינכם מעוניינים בו? לגיטימי; ביצעתם בדיקה רצינית ומעמיקה. זיכרו לנתק ממנו כל חשבון שחיברתם לצורך הבדיקה והורדת האפליקציות, ע"י איפוס שלו להגדרות היצרן המקוריות. הטלפון, מצבו והמחיר מתאימים? אם אין לכם ספקות בנוגע למכשיר, ריכשו אותו והתחדשו; אם יש, הציעו למוכר לקחת אותו יחד לבדיקה אצל טכנאי. זה יכול לעלות 100 או 200 שקל, סכום בו תוכלו להתחלק - ולדעת ב-100% שהמכשיר תקין ושמיש.