אאא

איראן חשפה השבוע חידוש צבאי - מטוס קרב בשם קווסאר (Kowsar), שפיתחה בעצמה. הרפובליקה האיסלאמית חגגה את ההישג, והנשיא רוחאני אף הצטלם בתוך המטוס. מצד אחד, יש סיבה לגאווה: ישנן רק שש מדינות בעולם שמפתחות ומייצרות בעצמן מטוסי קרב - ולכולן כלכלות חזקות משל איראן. אך מצד שני, המטוס הזה אינו חידוש. למעשה, מדובר בשכפול מאולתר ביותר של מטוס בן 44 שנה.

איראן הציגה את הקווסאר כמטוס תקיפה קל, שנועד לסייע לכוחות הקרקע בלחימת טווח קרוב - מה שתואם למתארי הפעלה הגנתיים. כוחות האוויר של איראן בנויים בעיקר למשימות הגנה ושיתוף פעולה עם כוחות מגינים, ופחות לתקיפה ארוכת טווח או מהלכים אסטרטגיים מעבר לגבולותיה.

לקווסאר יש שני אנשי צוות ושני מנועים, והוא מסוגל לשאת פצצות ורקטות מתחת לכנפיו וטילי אוויר-אוויר בקצותיהן. לטענת איראן, המטוס פותח בה מראשיתו ועד סופו, והוא יסייע לה בהתמודדות עם כל אויב. ובכן, האויב הראשון שלו הוא האמת: הקווסאר מבוסס על מטוס ה-F5F, אותו קנתה איראן מארצות הברית ב-1974, לפני שעברה מהפכה איסלאמית שהפכה אותה למדינה שאנו מכירים כיום.

ה-F5 תוכנן בשנות החמישים וטס לראשונה ב-1959, כמטוס קרב קל שמיועד בעיקר לייצוא. חברת נורת'רופ האמריקאית בנתה אותו כדי ליצור שווקים מעבר לים, לאחר שהפסידה חוזים מקומיים גדולים ליריבות כמקדונל דגלס, לוקהיד וגראמן. החברה מתמחה במטוסים יצירתיים, והיא זו שפיתחה את המפציץ החמקן B2. ה-F5 נועד להיות ההיפך הגמור ממנו: מטוס פשוט ביותר, זול במיוחד, שהוא קל לייצור ולתחזוקה. ככזה, נרכש בידי 15 מדינות, ביניהן איראן.

אז מה ההבדל בין ה-F5F האמריקאי והקווסאר של איראן? למטוס האיראני יש שיפורי אוויוניקה, כלומר מערכות בקרת טיסה, חיישנים משופרים ועוד. אבל ביצועיו כנראה לא טובים יותר משל המטוס עליו בוסס; למעשה, איראן כבר ביססה בעבר מטוס חד מושבי על ה-F5, וקראה לו Saeqeh. במקרה ההוא, נפל המטוס ממקבילו האמריקאי משום שהתבסס על מנועים חלשים יותר, והטווח שלו היה קצר משמעותית. הקוסוואר נראה כגרסה משופרת, בה איש הצוות הנוסף מתפעל חימוש מונחה ומטפל בזיהוי וייצור מטרות. ואולם, ככל הנראה שמשקלו רב משל ה-Saeqeh ומנועיו דומים - כך שמדובר בכלי בעל יכולות תקיפה משופרות, על חשבון הביצועים.

האם יש לאיראן סיבה לגאווה? אנליסטים בכירים שפכו מים קרים על הצהרותיה - וטענו שהמטוס הזה עדיין לא מציב את איראן באופן מלא ברשימת המדינות שיכולות להמציא מטוסי קרב. "הם מפתחים יכולות מקומיות, אך יש דרך ארוכה עד לעיצוב, וידוא יכולות וייצור של מטוס קרב משלהם", אמר ל-CNBC ג'ון שנלר, ראש תחום ניתוח כלי טיס בסוכנות הידיעות הבטחונית jane's. "לא נראה שזה המצב, לפי התמונות שפורסמו". לאיראן יש כיום כ-31 מטוסי F5E ו-17 מטוסי F5F דו מושביים, שנמצאים בשירות מבצעי. התעשיות הביטחוניות במדינה הוכיחו יכולת הינדוס לאחור, כשהפכו מל"ט חמקן אמריקאי מדגם RQ170 למל"ט ריגול חדש, שנכנס לשירות מבצעי ואף הופל השנה לאחר שחדר לישראל.