רשתות המזון OUT הרשת החברתית החרדית IN

הם כאב הראש של רשתות המזון החרדיות ושל פקחי הרשויות המקומיות * קבוצת חרדים החליטה בשקט לשנות את כללי המשחק והקימה רשת צרכנות חברתית ללא סניפים, ללא מוכרים, ללא פרסום ואף ללא אתר אינטרנט * כך נראית 'המחאה החברתית החרדית' בעיניהם של עשרים אלף משפחות מהמגזר (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

למביט מן הצד המחזה הזה ייראה לגמרי לא שגרתי אבל בריכוזים החרדיים התרגלו אליו כבר מזמן. מדי שבוע, ביוובשעה קבועה, משאית המחאה החברתית החרדית מגיעה לשכונה. בקרן הרחוב היא פורקת מטען של מאות חבילות מסודרות וממוספרות של מוצרי-צריכה ותוך דקות מאות אברכים בכובעים וחליפות יזרמו אל המקום ויאספו את החבילות המכילות מוצרי מזון כולל פירות וירקות, חומרי ניקוי, כלים חד-פעמיים ואפילו צעצועים. הרשויות המקומיות מתקוממות ומנסות להיאבק במה שהן מכנות "רוכלות רחוב לא חוקית" אבל לרוב, עד שהפקחים מספיקים לפעול הצרכנים כבר אספו את הסלים ופני הרחוב שבו לקדמותם.

כעשרים אלף משפחות חרדיות כבר חברות במועדון הסודי שעורך את קניותיו דרך הטלפון. ללא אתר אינטרנט או נציגי מכירות, ללא פרסום חוצות ומבצעי קידום – רק תקליט קר המכריז על רשימת המוצרים ומחיריהם המגיעים לא פעם לפער של כ-30% פחות ממחיר השוק.

"רשתות המזון אמנם נהנות מכח קניה גדול, אבל המכירה הקבוצתית שלנו מתעלה עליהם כיון שאנחנו לא זקוקים למוכרים או לשטחי מסחר יקרים. אין ארנונה או קמפיינים והאחראיים בנקודות החלוקה הם בכלל מתנדבים" אומרים לנו ב"קייטי" המפעילה את המכירה הקבוצתית. "בנוסף, היות ולחברה יש בבעלותה גם גידולים חקלאיים יש לנו יכולת לשלוט על מחירי הפירות והירקות מה שאין לרשתות המזון. גם לאחרונה שהעגבניה האמירה ל-10 שקלים מכרנו קילו בשלושה וחצי שקלים".

שמעה של הרשת עובר בין הלקוחות רק מפה לאוזן. אברכים בכוללים סיפרו לחבריהם, בני משפחה עדכנו זה את זה והמיזם הפך לאימפריה. העובדים ברשת, אלו המקבלים את פלטי המחשב מהמוקד הטלפוני - כולם ללא יוצא מן הכלל גברים חרדים. "יש כאלו שרוצים להשלים הכנסה אחרי שעות הלימוד ולא מעוניינים במקום עבודה מעורב", אומר שימי אחד המנהלים. גם חסידים לבושי "זברה" (הביגוד המסורתי של חסידי תולדות אהרון מפלג הקנאי בעדה החרדית) ניתן לראות במחסני האריזה. "לפעמים הם מבקשים לצאת מוקדם מהעבודה כי יש הפגנה שהם צריכים להשתתף בה..." מספר המנכ"ל.

ואם לא די במחירים הזולים בלאו הכי שמציעה הרשת החברתית, ארגון הצדקה "הועד העולמי" הצטרף למיזם המצליח והחל מסבסד לנזקקים חלק מסל הקניות. "אנחנו יודעים שהרוכשים שם הם נזקקים כולם, ובסוף תהליך ההזמנה הטלפוני הם נשאלים אם מעוניינים בהנחה מטעם ארגון הצדקה, במידה והם משיבים לחיוב הם מזדכים במקום" אומר הרב קובי יעקב מ"הועד העולמי". "זה כמו בית תמחוי, אני לא בודק מי נכנס – מי שמוכן לאסוף חבילה מהרחוב מבחינתנו הוא נזקק וכך הצדקה מגיעה בדיוק לאלה שאין להם את הוצאות המחיה מבלי שהם יתביישו באיסוף החבילה כי זה ששילם מחיר מלא וזה שקיבל צדקה מושכים את סחורה בדיוק באותו אופן ומאותה נקודת אספקה".

הסל אמנם עשיר במוצרים, אך בשל אופן החלוקה לא ניתן לשווק מוצרים הדורשים קירור ולכן הרשת החברתית עוסקת רק במוצרים יבשים. "אני עדיין אצטרך להשלים במכולת אבל אי אפשר להשוות את המחירים לשום מקום" אומרת חדוה. בינתיים נדמה שהסטארט-אפ החרדי צובר תאוצה וכיום פועלות כבר שתי חברות בשוק המספקות סחורה באופן הזה. "גם אדם שאיננו חרדי יכול להתקשר ולהזמין, אבל נקודות החלוקה הן במאה ועשרים ריכוזים חרדיים כך שהוא יצטרך לבוא ולאסוף את הסחורה" אומרים לנו באחת החברות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר