אאא

ישנה תפיסה שגויה שרווחת לפיה אנשים מוחצנים יודעים לנהל ולעשות נטוורקינג טוב יותר מאחרים. אחרי הכל, הם שאפתנים סוג א', קולם נשמע, והם כריזמטיים. תכונות מנהיגות מצוינות, נכון? התשובה היא כן, אבל רק במצבים מסוימים. לעומת זאת, מחקר שהתפרסם בהרוורד ביזנס רוויו חשף את ההיפך, קרי שישנם מצבים בהם אנשים מופנמים הם מנהיגים טובים יותר מעמיתיהם המוחצנים.

מנהיגים מופנמים משגשגים למשל בסביבות עם עובדים פרו-אקטיביים וקולניים, כי הם יודעים להאזין ולקחת בחשבון את רעיונותיהם. מנהיגים מוחצנים, לעומת זאת, יחושו יותר מאוימים כשעובדיהם מאתגרים אותם. ואפשר לומר את אותו הדבר לגבי נטוורקינג. אירועים מקצועיים עשוייים להיראות כמו המגרש הביתי של המוחצנים, אבל מופנמים מחזיקים בכוחות-על שהופכים אותם לאנשי נטוורקינג פנומנליים. אם אתם מופנמים, באתר FastCompany פרסמו כמה דוגמאות כיצד תוכלו להשתמש בסגולות האלה:

1. הגדירו מחדש מהו נטוורקינג טוב מבחינתכם

כשאתם מדמיינים מישהו או מישהי שאלופים בנטוורקינג, מה אתם מדמיינים בעצם? האם זה מישהו קולני, מוחצן ובולט שמוקף באנשים שמחכים למוצא פיו? האם זה מישהו שאוסף באובססיביות כרטיסי ביקור, ורק מחפש את אלה שיכולים להועיל לו?

כאדם מופנם, המחשבה שאלה הסטנדרטים בהם צריך לעמוד יכולה להיות מייאשת. מופנמים שנוטים להתחמק מאור הזרקורים נוטים להיות יותר אמפתיים וממוקדים בצרכי האחר, וזו צריכה להיות המטרה העיקרית של הנטוורקינג. ה"נדיבות הטבעית" הזאת היא תכונת מפתח אצל מי שממוקדים יותר באמת, ביצירת יחסים לטווח ארוך ולא ביחסים שטחיים ותועלתניים בלבד. למעשה, מופנמים ומוחצנים כאחד צריכים להפסיק להשתמש במושג "נטוורקינג" ולהחליפו ב"בניית מערכות יחסים". במיוחד עבור מופנמים, המונח הזה מדגיש יותר את סגולותיהם.

2. אל תתיימרו להתוודע לכל מי שבחדר

"מומלץ לדעת מי האנשים שהולכים להיות נוכחים באירוע שאתם עומדים לקחת בו חלק," אומרת סוזן קיין, מחברת הספר "שקט: כוחם של המופנמים בעולם שלא מפסיק לדבר" ומייסדת "המהפכה השקטה", אתר וחברת ייעוץ למופנמים. "לא משנה את מי תפגשו, תחצו איתם מהר יותר את שלב הסמול-טוק". בגלל שקהלים של אנשים נוטים לשאוב אנרגיה מהמופנמים, הם יבלו פחות זמן באירוע ולכן עליהם להוציא את המירב מכל שיחה. שלא כמו מוחצנים, הם אינם מרגישים את הצורך להתוודע לכל מי שבחדר. "אני תמיד מייעצת לאנשים שהולכים לסיטואציית נטוורקינג קלאסית לחפש את מי שאני מכנה "נפשות תאומות" שלהם. האנשים שהם באמת יכולים להתחבר אליהם בין אם יש להם קשר מקצועי אתם בין אם לאו".

3. התמקדו בשאילת שאלות מצוינות

מוחצנים נוטים להיטען מהחלפת רעיונות אבל הם שוכחים לפעמים לשאול את בן/ת השיח שלהם משהו גם לגביהם. מופנמים לעומת זאת אוהבים לשאול שאלות, אבל לא כל שאלה תעשה כאן את העבודה. "מאיפה את?" או "מה אתה עושה?" הן התחלות שיחה בינוניות ולא יותר.

אפשר לשאול אנשים מה מרגש אותם במה שהם עושים. השאלה הזאת מפיקה מידע שיכול לעזור מאוד להבין איפה אתם יכולים להיכנס לתמונה. כל אחד יכול למצוא לעצמו שאלה מכווינה משלו, אבל בכל מקרה העניין הוא לשאול משהו שמעודד את בן השיח לחשוף את עצמו מעבר לפטפוטים השטחיים והמקובלים.

עם זאת, קיין מזהירה מופנמים גם מ"תחקור יתר"."אנשים מרגישים לא בנוח אם שואלים אותם שאלות אבל לא חושפים שום דבר", היא אומרת, ולכן כדאי לוודא שאתם לא רק מתחקרים אלא גם אומרים משהו על עצמכם כדי ליצור איזון בריא.

4. למדו כיצד לקרוא בין השורות

לשאול שאלות טובות הוא מרכיב חיוני אחד לבניית יחסים ברי-קיימא, אך עליכם גם להאזין בקפידה לתשובות, וזה כולל בדרך כלל להאזין גם למה שלא נאמר. לפעמים האדם שאתם מדברים איתו לא יודע שביכולתכם לעזור לו, ולכן זו אחריותכם להבהיר זאת. כשאתם מעודדים את בן שיחתכם לגלות את תשוקתו ותחומי העניין שלו, זו גם הזדמנות מצוינת ללקט מידע לגבי צרכיו והיכן הם עשויים להצטלב עם היכולות והקשרים שלכם, וזהו בדיוק המקום בו מתרחש הקסם.