אאא

אחרי שהפכו את אושר עד לרשת הקמעונאות הרביעית בגודלה בישראל, מתקרבים מייסדי הרשת לאקזיט מרשים.

ל"כלכליסט" נודע כי קרן אייפקס ישראל מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת 50% ממניות הרשת מידי המייסדים אברהם משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לנדאו. המגעים מתנהלים לפי שווי של 1-0.9 מיליארד שקל לרשת – לא כולל מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים שבקופת החברה. המייסדים ימשיכו לנהל את הרשת גם לאחר העסקה.

אושר עד, שהוקמה על ידי שלושה יוצאי תת־הרשת החרדית של שופרסל ב־2009, מונה 18 סניפים בישראל וסניף נוסף בברוקלין שנפתח לפני שנתיים תחת המותג בינגו. הכנסות הרשת צפויות ב־2018 להסתכם ב־4 מיליארד שקל, והרווח הנקי צפוי לעמוד על כ־90 מיליון שקל. ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) צפוי לעמוד השנה על 140 מיליון שקל.

עוד שני סניפים בארה"ב

מייסדי הרשת מכרו לשופרסל ב־2008 מחצית ממניות תת־הרשת תמורת 140 מיליון שקל והקימו שנה אחר כך את אושר עד. הרשת זוהתה תחילה עם המגזר החרדי, אולם כיום נמנים עם לקוחותיה גם חילונים, בעיקר משפחות ברוכות ילדים. הסניפים של הרשת בארץ מצויים בנצרת עילית, מגדל העמק, קריית ביאליק, ראשון לציון, צומת כנות, אשדוד, חדרה, פתח תקווה, אשקלון, לוד, בית שמש, גדרה, בני ברק, ירושלים (3), תל אביב ובאר שבע. הסניפים מאופיינים בשטח גדול — 6,000 מ"ר בממוצע – במעברים רחבים ועגלות גדולות, במארזי חיסכון ובמחירים נמוכים.

הרשת עושה שימוש בטכנולוגיה של סופר סמארט, שמאפשרת קנייה דרך אפליקציה ללא מעבר אצל קופאית. הקנייה מתבצעת באפליקציה ייעודית המאפשרת סריקת תוכן העגלה במשך כמה שניות, לאחריה מתקבל סיכום הקנייה. האפליקציה מעדכנת את הלקוח במבצעים ומציעה מוצרים משלימים.

בנובמבר 2011 פתחה הרשת סניף ראשון בחו"ל, בבורו פארק שבברוקלין ניו יורק. הסניף משמש עשרות אלפי חרדים באזור, והרשת מחזיקה בו עם שותף מקומי. הוא הוקם בהשקעה של 9 מיליון דולר על קרקע שנרכשה מכונס נכסים של רשת אמריקאית שפשטה את הרגל. ההכנסות של הסניף מוערכות ב־100 מיליון דולר בשנה, וחלק גדול מהמוצרים מגיע מישראל. הרשת עומדת לפתוח בחודשים הקרובים שני סניפים נוספים בארה"ב, הפונים לאותו קהל יעד, אחד מהם בניו ג'רזי.

אייפקס צפויה לרכוש 50% ממניות הרשת תמורת כ־500-450 מיליון שקל. הקרן, המנוהלת על ידי זהבית כהן, נכנסת בשנים האחרונות לתחום הקמעונאות, תחום שקרנות השקעה מקומיות אחרות נרתעות מכניסה אליו לאור מתח הרווחים הנמוך והסיכון שקיים מול התגברות הרכישות המקוונות. אייפקס מקווה לנצל את הידע והניסיון שלה בתחום בעולם, שם היא מחזיקה ברשתות קמעונאות שונות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כהן עצמה, אחת מ־14 שותפים באייפקס העולמית, אחראית גם על סקטור המזון והשתייה בקרן ובחנה עבור הקרן עסקאות דומות גם בעולם, מה שאולי יכול להסביר את העניין שלה בתחום. בעבר ניהלה אייפקס משא ומתן לרכישת 60% מרשת האופנה רנואר מידי יוסי ברוש ואלי ברקוביץ לפי שווי של 360 מיליון שקל, אולם המשא ומתן שהחל ב־2015 לא הבשיל ובספטמבר 2016 התפוצץ.

כהן בחנה גם את רכישת רשת גולף הציבורית מידי כלל תעשיות, אבל פערי מחיר הביאו לכך שהמגעים הופסקו עוד בראשיתם.

הקשר הקמעונאי של הקרן

העסקאות נבחנו במסגרת הקרן הראשונה של אייפקס לעסקים בינוניים, AMI. הקרן גייסה 500 מיליון דולר בסוף 2015, ממוסדיים כגון לאומי פרטנרס, פועלים שוקי הון ודיסקונט שוקי הון, קרנות פנסיה מהארץ ומהעולם (אוסטרליה וסינגפור), והשותפים באייפקס (כולל כהן) שהשקיעו כ־40 מיליון דולר. הקרן הוקמה על ידי כהן לאחר שעד אז ביצעה אייפקס עסקאות גדולות בארץ, כשרכשה ומימשה את השליטה בבזק, בתנובה, ומחזיקה עדיין בפסגות.

מאז הקמת AMI השקיעה הקרן 170 מיליון דולר בחברות ההסעדה שולץ, אתר שירותי התיירות גו גלובל, טן (תחנות תדלוק), זאפ (תוכנה), רמט (בנייה) ומקס־סטוק — רשת קמעונאית המוכרת במחירים נמוכים ריהוט, ציוד משרד, ציוד לבית הספר, כלים חד־פעמיים ובגדים. AMI רכשה 55% ממניות הרשת ביוני 2017 לפי שווי של כ־300 מיליון שקל מידי אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן. מדובר ברשת רווחית המייצרת 40 מיליון שקל רווח בשנה. ייתכן שתוכנית אייפקס היא לבצע סינרגיה בעתיד בין העסקים הקמעונאיים שהיא רוכשת. אושר עד היא הרשת הישראלית היחידה שמתרחבת לחו"ל, וככל הידוע מתכוונת כהן גם להוציא את מקס־סטוק לפעילות בחו"ל.