אאא

לוקסמבורג עומדת להפוך למדינה הראשונה בעולם בה שימוש בתחבורה הציבורית יהיה בחינם. על פי התכונית שהציגה הממשלה, בראשותו של חוויאר באטל, בקיץ הקרוב יבוטלו תעריפי התשלום ברכבות ובאוטובוסים.

באטל, שנבחר לכהונה שנייה, הבטיח במהלך קמפיין הבחירות לפעול יותר למען הסביבה. בנוסף לתחבורה ציבורית בחינם, הממשלה החדשה, המורכבת מקואליציה של המפלגה הדמוקרטית של באטל עם המפלגה הסוציאליסטית ומפלגת הירוקים, שוקלת להפוך מריחואנה לחוקית ולהוסף שתי חופשות ציבוריות בשנה.

כבר עכשיו מחירי כרטיסי הנסיעה בלוקסמבורג נחשבים לזולים למדי: שני יורו לנסיעה של שעתיים - זמן שבמדינה הקטנה מספיק כמעט לכל מסע - וארבעה יורו לכרטיס יומי בכל כלי התחבורה.

תחבורה ציבורית בחינם אמורה להקל גם על העומס בכבישי לוקסמבורג סיטי, שנחשבת לעיר עם בעיית פקקים חמורה ביותר. בעיר מתגוררים 110 אלף תושבים, אך 400 אלף אנשים נוספים מגיעים אליה בכל יום לעבוד. חצי מהם מגיעים מצרפת, מבלגיה ומגרמניה. מחקר מצא שב-2016 הנהגים בעיר הבירה בילו בממוצע 33 שעות בפקקים.

עם זאת, לא כולם נלהבים מהיוזמה. קלוד מויאן, מורה שנוסע ברכבת בכל יום לעבודתו, חושש שאיכות הנסיעה תיפגע. "חוץ מזה, אני בכלל לא בטוח שתחבורה ציבורית בחינם תספיק בכדי להוציא את האנשים מהמכוניות שלהם", אמר.