סם החיים של כל חברה - עובדות חשובות על מודיעין עסקי

מודיעין עסקי הוא תחום שהולך וצובר תאוצה בקרב חברות רבות בארץ ובעולם. מה זה בדיוק מודיעין עסקי? האם זה חוקי או שמא מדובר בריגול תעשייתי? איך מבצעים מודיעין עסקי ומהי תרומתו לעסק? כדאי לכם לדעת (עסקים, שיווקי)

תוכן שיווקי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: pexels)

מהו מודיעין עסקי?

תחום המודיעין העסקי מתמקד באיסוף מידע זמין וגלוי לציבור אודות גופים מתחרים בשוק שבו פועלת חברה מסוימת. המידע הנאסף מתייחס למכלול ההתנהלות והפעילות של הגוף המתחרה, לרבות המוצרים או השירותים שהוא מציע, קהלי היעד שלו, האנשים המובילים אותו, התקשרויות עסקיות שהוא מבצע, דפוסי ההתנהגות שלו, תהליכי העבודה המתקיימים בו ועוד. לאחר איסוף המידע, החברה מבצעת עיבוד וניתוח של הנתונים, המהווים בסיס להכוונת הפעילות העסקית שלה ולקבלת החלטות עסקיות בהתאם. מודיעין עסקי או מודיעין תחרותי, נחשב כיום לחלק לגיטימי וחיוני הנכלל בפעילות העסקית השוטפת של חברות רבות בארץ ובעולם.

למודיעין עסקי יש חשיבות רבה בכל חברה

מודיעין עסקי הוא מפתח חיוני הפותח לחברות רבות את הדלת להשגת יתרון בתחומן בשוק תחרותי חופשי. מדובר בשיטה שבעזרתה חברה יכולה להכפיל את כוחה בשוק ולהשיג עדיפות על פני מתחריה. מודיעין עסקי מאפשר לחברה ליצור בידול וייחוד ולמצב את עצמה כמובילה בתחומה. בחברות רבות כיום תחום זה מהווה משנה סדורה של ממש, המכתיבה פעילות שיטתית ומשפיעה על ההחלטות, הביצועים והיכולות התחרותיות של החברה. לא בכדי מביני דבר טוענים כי מודיעין עסקי הוא סם החיים של כל חברה.

אל תבלבלו מודיעין עסקי עם ריגול תעשייתי

למי שתוהה באשר לחוקיות התחום - מודיעין עסקי הוא חוקי לחלוטין. המידע הנאסף על המתחרים העסקיים נעשה בדרכים נקיות מכל רבב ובשיטות גלויות וידועות. כלי המודיעין העסקי הם כלים של מידענות ומודיעין אנושי, שכפופים לקודים אתיים קפדניים. למבלבלים בין מודיעין עסקי לבין ריגול תעשייתי, חשוב להבהיר - בשונה ממודיעין עסקי כשר וחוקי שמברר את מהלכי החברות המתחרות בעזרת כלים לגיטימיים, ריגול תעשייתי שדומה יותר למודיעין צבאי, כולל איסוף מידע בצורה שאינה חוקית ובמקרים מסוימים אף נחשבת לעבירה פלילית. עם זאת ולמרות שאין כל פסול במודיעין עסקי, עדיין מדובר בנושא רגיש. רוב החברות המפעילות מודיעין עסקי אינן ממהרות לחשוף את העובדה הזאת ברבים. מסתבר שאיש לא שש לספר שהוא אוסף מידע על מתחריו. למרות ואולי דווקא בגלל שזהו קלף מנצח, עדיין שומרים אותו קרוב לבטן.

הכלים ודרכי הפעילות של מודיעין עסקי

יש חברות שמבצעות את המודיעין העסקי בעצמן, וישנן כאלה המשתמשות בשירותי מיקור חוץ של עסקים המתמחים בתחום זה. כלי המודיעין העסקי הם כלים חוקיים, ובעיקרם כלי מידענות, אך אל תטעו ולו לרגע, הכוונה היא לא לעריכת חיפוש פשוט בגוגל אלא הרבה מעבר לכך מבחינת תחכום והשקעה. מודיעין עסקי איכותי מבצע מעקב שיטתי וכוללני אחר פרסומי המתחרים בתקשורת בכל המדיות – כל מה שהם מפרסמים וכל מה שמפרסמים עליהם, כולל הודעות לעיתונות ולבורסה. הפעילות כוללת חיפוש בכל המנועים האפשריים וסקירה של מסעות הפרסום וקידום המכירות של המתחרים. אירועים מסחריים כדוגמת השקות, ירידים, תערוכות, ועידות וכנסים, מהווים מקור נרחב לפעילות מודיעין עסקי. משיטוט בסביבות כאלה ניתן להפיק מידע נרחב על מתחרים, לקוחות, ספקים ומשקיעים שלהם. אפשר ללמוד על מגמות וטכנולוגיות חדשניות בתחום, דרכי כניסה אפקטיביות לשוק, יתרונות וחסרונות של המוצרים ועוד.

סוגי המידע והתועלות העסקיות שניתן להפיק ממודיעין עסקי

מודיעין עסקי עשוי לסייע במגוון מצבים בעולם העסקי. ידע הוא כוח עצום, בייחוד כשהוא מתקבל בזמן הנכון וממקורות אמינים.

מודיעין עסקי כולל איסוף מידע במישורים שונים המייצרים יתרון לחברה:

  • מידע על מתחרים פוטנציאליים וקיימים - סקירת פעילותם ואופי התנהלותם בכל היבט: שירותים ומוצרים, תהליכי עבודה, אוכלוסיות יעד, עובדים ובעלי תפקידים בכירים, תרבות ארגונית, מחירים, תקציבים, אסטרטגיות שיווק ופרסום, תכניות עסקיות ועוד.

  • מידע על הסביבה בה פועלים המתחרים - שיתופי הפעולה שהם מבצעים, הרכישות שלהם, העמידות הכלכלית שלהם (האם יש להם הלוואות, האם יש להם חובות לספקים וכו').

  • מידע על שותפים עסקיים טרם התקשרות – פרטים שחשוב לדעת על הצד השני לפני הקמת עסק משותף, לפני חתימת הסכם מייסדים או כניסה להשקעה.

  • מידע לקראת מכרזים – מידע המאפשר להעריך הצעות מתחרים, או כזה החושף שחיתויות כגון מתן שוחד תמורת זכייה במכרז.

  • בדיקת מוצר - אם מדובר במוצר מתחרה, עורכים בדיקה הנדסית מקצועית של מרכיביו הבסיסיים ותהליכי הייצור שלו.

  • מידע לצרכי משא ומתן – חשיפת המחיר והתנאים שהצד השני מוכן לתת או לקבל, על מנת לתכנן דרכי מיקוח ויעדים עוד לפני הכניסה למשא ומתן.

לסיכום, אם מישהו מפעיל עליכם מודיעין עסקי זה אומר שאתם "שווים", ואם אתם מפעילים מודיעין עסקי זה אומר שיש לכם דרייב להיות "שווים יותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר