אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ראשי תעשיית הרכב העולמית שהגיעו השבוע לפתיחת תערוכת דטרויט הפצירו בממשל טראמפ לפתור את משבר הסחר בין ארה"ב לסין כמו גם את השבתת הממשל הארוכה בהסטוריה. על כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. על פי ראשי התעשייה, אי־הוודאות הפוליטית גובה מחיר כבד מתעשיית כלי הרכב.

מנכ"ל פיאט קרייזלר מייק מאנלי אמר כי המכסים שהטיל ממשל טראמפ על מתכות יביאו לזינוק של 300 מיליון דולר בעלויות הייצור של החברה ב־2019, שייתרגמו להתייקרות של 135־160 דולר למכונית.

סגן נשיא חטיבת צפון אמריקה בטויוטה מוטור, בוב קרטר, אמר כי החברה נאלצה להעלות מחירים שלוש פעמים מאז פרצה מלחמת הסחר, זאת למרות ש־96% מהפלדה המשמשת לייצור המכוניות בארה"ב מגיעים ממפעלים מקומיים.

גם ראשי ג'נרל מוטורס (GM) ופורד מוטור דיווחו על פגיעה פיננסית כתוצאה מהמכסים על פלדה ואלומיניום. מנכ"לית GM מרי בארה התחייבה בסוף השבוע בפני משקיעים כי החברה תגדיל את הרווחים ב־2019, זאת למרות עלויות נוספות הנובעות מהמכסים ומהשקעות החברה בייצור רכבים חשמליים. בכוונתה להמשיך בתוכניתה לסגור חמישה מפעלים בצפון אמריקה ולבצע קיצוץ רוחבי של כמעט 15 אלף משרות.

מעבר למכסים, גם השבתת הממשל גובה מחיר. על פי מאנלי, מתעכב הרישום של אחד מהטנדרים החדשים של החברה, כאשר כלי הרכב הללו נמנים עם המוצרים הרווחיים ביותר של החברה. "צריך לפתור את המשבר הזה מהר", הוא ציין.

בתוך כך, מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין אילצה את יצרנית כלי הרכב הסינית GAC לדחות את כניסתה המתוכננת לשוק האמריקאי, כך לפי וונג קיז'ינג, מנהל מרכז הפיתוח והמחקר של החברה.

ל־GAC יש מתחם תצוגה גדול בתערוכת דטרויט והיא מגייסת בימים אלה מהנדסים ומעצבים עבור שלושה אתרי פעילות בארה"ב.

בינתיים, ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן מנסה להתחבב על ממשל טראמפ ולהימנע מהצורך לשלם מכסים באמצעות יצור משרות בארה"ב. מנכ"ל החברה הרברט דיס הודיע השבוע כי החברה תשקיע 800 מיליון דולר במפעל שלה בצ'טנוגה, טנסי, ותוסיף 1,000 משרות לייצור מכוניות חשמליות. "עודדו אותנו להשקיע יותר, ואנחנו נעשה זאת", ציין דיס, שנועד עם טראמפ בחודש שעבר.