אאא

חברת MOIA, זרוע התחבורה השיתופית של קבוצת פולקסווגן, תספק את רכבי השאטל האוטונומי שישמשו בניסוי בתל אביב בשנה הבאה, כך נודע ל"כלכליסט".

באוקטובר אשתקד הודיעה פולקסווגן העולמית על הקמת שירות לזימון רכב לנסיעה שיתופית, שיופעל בישראל בשיתוף עם מובילאיי, שתהיה אחראית להיבטי הנסיעה האוטונומית, ויבואנית פולקסווגן בישראל צ'מפיון מוטורס שתהיה אחראית להיבטים התפעוליים של הפרויקט.

הרכבים של MOIA שצפויים להגיע לישראל ב־2020, הם רכבי הסעות חשמליים שפותחו על ידי פולקסווגן במיוחד למטרה זו וכבר משמשים את החברה בניסויים בתחבורה שיתופית הנערכים בגרמניה. על פי נתוני פולקסווגן העולמית, השאטל של MOIA מסוגל לנסוע למרחק של 300 ק"מ ללא טעינה של סוללה חשמלית. את סוללת השאטל החשמלי של MOIA ניתן להטעין ל־80% מהקיבולת בתוך חצי שעה.

לפני כמה חודשים, עם ההכרזה על הניסוי בתל אביב, נמנעה פולקסווגן מלהתייחס להיעדרה של Gett - השירות להזמנת מוניות - שבה השקיעה פולקסווגן כ־300 מיליון דולר. Gett נחשבה מועמדת לאספקת שירותי שיתוף הרכב, אלא שמאז ההשקעה היחסים בין פולקסווגן ל־Gett ידעו עליות ומורדות עד שפולקסווגן בחרה לפתח את שירותי ההסעות באמצעות החברה־הבת MOIA.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

עוד נודע ל"כלכליסט" כי בשבוע הבא תגיע לישראל משלחת של בכירים מטעם פולקסווגן העולמית למפגש עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, יחד עם נציגים ממובילאיי, צ'מפיון מוטורס, משטרת ישראל וגורמים מעיריית תל אביב. מטרת המפגשים לבסס את שיתוף הפעולה לקיום הניסוי בשנה הבאה.

על פי מתווה ההפעלה של הניסוי, ברכבים האוטונומיים של פולקסווגן ישבו במשך שלושה חודשים נהגים שיתפקדו כמשגיחים ויתעדו את התנהלותו של הרכב, כולל תיעוד מפורט של תקלות ותרחישים שאליהם ייקלע הרכב. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת פולקסווגן כבר פנתה לגורמים בעיריית תל אביב בבקשה לשריין אזור ייעודי לטעינה של רכבים וגם לתחזוקה שוטפת. בין היתר דובר על מקום סמוך לכיכר רבין וגם באזור רמת החייל, אזור שאליו צפויים השאטלים להגיע, והוא סמוך למתקני צ'מפיון מוטורס האחראית על הפרויקט.

לא נמסרה תגובה מצ'מפיון מוטורס. מעיריית תל אביב נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה ראשונית. בשלב זה הוחלט על הקמת ועדת היגוי שתבחן את הנושא מול הגורמים הרלבנטיים".