אאא

דו"ח חדש של בנק Canaccord Genuity הקנדי מעריך כי מוצרים מבוססי CBD - אחד מרכיבי הקנאביס - הזרימו לשוק האירופי ב־2018 סכום הנע בין 750 מיליון יורו ל־1 מיליארד יורו. זאת, לעומת הערכה של 200 מיליון יורו שניתנה באוגוסט האחרון, כך על פי דיווח של סוכנות בלומברג.

גם מכירות הקנאביס הרפואי שברו את התחזיות כאשר בשנה שעברה היקפן עמד על 160 מיליון יורו, 60% יותר מהצפוי. בהולנד, גרמניה ודנמרק, שלושה מהשווקים הבולטים באירופה, מספר המרשמים לקנאביס רפואי יותר מהוכפל ב־2018, לעומת שנת 2017.

מספר חברות המריחואנה הנסחרות באירופה עדיין קטן מאוד, בעיקר בהשוואה לפריחה הנרשמת בשוק הקנדי. עם זאת, ענקית האלכוהול הבלגית־ברזילאית AB InBev חתמה בדצמבר על שיתוף פעולה עם חברת הקנאביס הקנדית Tilray. חברת הפארמה השבדית נוברטיס הגיעה גם היא להסכם דומה עם Tilray.

"אני משקיע 120% מהזמן שלי בעסקאות קנבאיס", אמר ג'יימי נאגי, העומד בראש חטיבת המיזוגים והרכישות של הבנק בראיון ל"פייננשל פוסט" הקנדי.

ב־2018 לבדה הוביל Canaccord Genuity היקף של 47 עסקאות במגזר הקנאביס, ששווין המצרפי נאמד ב־2.49 מיליארד דולר קנדי (1.88 מיליארד דולר אמריקאי). בסך הכל, בשנה שעברה ביצעו חברות הקנאביס הקנדיות 101 עסקאות שגייסו 4.7 מיליארד דולר.

ברקע הפריחה העולמית, השבוע נודע כי רשת CBS, שתשדר את משחק הסופרבול שיתקיים ביום ראשון, לא תתיר הצגת פרסומות המשווקות קנאביס. חברת הקנאביס הרפואי Acreage Holdings אמרה כי פרסומת שביקשה להציג במהלך המשחק, נאסרה לשידור.

לטענת CBS, "התשדיר אינו עולה בקנה אחד עם מדיניות הפרסומות של החברה". מנגד, למעלה מ־100 מיליון צופי הסופרבול יעבירו את זמן הפרסומות עם משקאות מוגזים וחטיפים של חברת פפסיקו.

על אף שמריחואנה לצרכי פנאי היא חוקית בעשר מדינות בארה"ב ומריחואנה רפואית מותרת ב־33 מדינות, קנאביס עדיין מסווג כסם מסוכן מדרגה ראשונה, יחד עם הרואין ואקסטזי. CBS אינה לבדה, גם גוגל ופייסבוק לא מתירות פרסומות קנאביס. על פי תחזית בנק .Cowen & Co, שוק הקנאביס האמריקאי צפוי לרשום מכירות בשווי 80 מיליארד דולר עד 2030. אך בדרך לשם, על חברות הקנאביס להתמודד גם עם אתגרי השיווק.

"הציבור מחזיק בדעות קדומות על המוצרים, אבל בעלי עסקים לגיטימיים לא יכולים להגיע אליהם", אמר ל"דנבר פוסט" קייל פורטר, מנהל CMW מדיה, המשווקת חברות קנאביס.