אאא

רוב מכריע של גולשים, 68%, סבורים שניטור פעילות מקוונת על מנת להציג להם פרסומות מותאמות אישית הוא לא-אתי – כך לפי סקר נרחב שערכה חברת אבטחת המידע RSA, ושפורסם בשבוע שעבר.

הסקר כלל 6,387 נשאלים בני 18 ומעלה בארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה, והתמקד במגוון סוגיות שקשורות לאבטחת מידע ופרטיות. ואולם, השאלות המעניינות ביותר עסקו בשימוש שעושות ענקיות אינטרנט במידע פרטי ובניטור הפעילות המקוונת על מנת להתאים להם שירותים שונים.

בשנה האחרונה, אחד מקווי ההגנה שחברות דוגמת פייסבוק נקטו בו בתגובה לביקורת הציבורית החריפה על פעילותן, היה לטעון שמשתמשים מעדיפים פרסומות מותאמות אישית על פני פרסומות גנריות, ולכן פעילות איסוף המידע שלהן לצורך הצגתן מוצדקת. ואולם, כששואלים את הגולשים עצמם מה עמדתם בנושא מצטיירת תמונה שונה לגמרי.

לפי הסקר, רק 48% השיבו בחיוב לשאלה האם ניתן לעשות שימוש אתי במידע אישי (נשאלים צעירים, בני 34 ומטה, היו מתירנים יותר ו-54% מהם השיבו בחיוב). בכל הנוגע לניטור פעילות מקוונת על מנת להתאים אישית פרסומות, רק 17% מהנשאלים סברו שמדובר בפעולה אתית בעוד 68% קבעו שהיא אינה כזו (שאר הנשאלים לא ענו או השיבו שאינם יודעים).

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

פייסבוק לא מוסרית

פיד מותאם אישית הוא אחד המוצרים המרכזיים של פייסבוק, אבל מרבית הנשאלים (59%) אמרו שהוא לא אתי, ורק 24% אמרו שמדובר במוצר אתי. חלוקה דומה מאוד נמצאה גם בנוגע להמלצות אישיות על סמך היסטוריית גלישה או רכישה. קצת יותר, 28%, סברו ששימוש בהיסטוריית לייקים להמלצה על תוכן הוא אתי, בעוד 55% סברו שמדובר במעשה לא-אתי.

ועם זאת, באופן מפתיע, רק 36% סברו שניטור מכשירים ומיקום כדי לזהות גישה לא-מאושרת הוא אתי, ו-45% סברו שניטור הרגלי קניות כדי לזהות הונאה הוא אתי. על אף שמדובר בפעולות שמיועדות בסופו של דבר להגן על המידע של המשתמשים ולמנוע ניצול לרעה שלו על ידי האקרים או עברייני סייבר.

"הגידול במספר דליפות המידע הבולטות והשאלות סביב שימוש אתי במידע ופרטיות גרמו למשתמשים לרצות לדעת יותר איך המידע שלהם נאסף, מנוהל ומאוחסן", אמר סגן נשיא RSA, נייג'ל נג, בהודעה לעיתונות. "הגיע הזמן שארגונים יעריכו את העלייה בסיכונים דיגיטליים, ויגבירו את ההגנה על פרטיות הלקוחות שלהם".