אאא

פייסבוק הפרה באופן "מכוון וביודעין" את חוקי הפרטיות בבריטניה ואת חוקי ההגבלים העסקיים, ולכן חייבים לפקח ולחקור אותה במיידי, כך נאמר בדו"ח חדש של הפרלמנט הבריטי.

הדו"ח, שגרסתו הסופית פורסמה אתמול (ב') על ידי הוועדה לדיגיטל, תרבות, מדיה וספורט, מסכם חקירה שארכה 18 חודשים סביב פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות ותפקידן בהפצת "פייק ניוז" ומידע מוטעה. במסמך, המתפרס על פני 108 עמודים, המחוקקים קוראים להקמת גוף פיקוח עצמאי לאתרי מדיה חברתית ולניסוח תקנון התנהגות, שאם יופר, יסתכם בהטלת "קנסות כבדים".

"אסור לאפשר לחברות כמו פייסבוק להתנהג כמו 'גנגסטרים דיגטילים' בעולם המקוון, ולתפוס עצמן כאילו הן מעל החוק", נכתב בדו"ח.

בוועדה אף האשימו את מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, בהפגנת "זלזול" כלפי הפרלמנט הבריטי, זאת מכיוון שסירב להעיד בפני חברי הוועדה. לעומת זאת, צוקרברג כן הופיע בשנה שעברה בשימוע בקונגרס האמריקאי על נהלי איסוף המידע של החברה, אך לבריטניה שלח נציגים אחרים של החברה.

"צוקרברג נכשל בכל פעם במבחן הניהול ובהפגנת אחריות אישית שיש לצפות מאדם שיושב בראש אחת החברות הגדולות בעולם", טען דמיאן קולינס, יו"ר הוועדה. "גם אם צוקרברג אינו מאמין שיש לו אחריות כלפי הפרלמנט הבריטי, כן יש לו למיליארדי המשתמשים של פייסבוק ברחבי העולם. הראיות שהוועדה שלי חשפה מצביעות על כך שעדיין יש שאלות שעליו לענות עליהן, אך הוא ממשיך להתחמק מהן", הוסיף.

"איננו אותה חברה שהיינו לפני שנה"

פייסבוק מסרה בתגובה כי "תרמה משמעותית" לחקירה וענתה על מעל 700 שאלות כשארבעה בכירים סיפקו את המידע. עוד הוסיפו בחברה כי הם תומכים ב"חקיקה אפקטיבית להגנה על הפרטיות".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

"יש לנו עוד הרבה עבודה, אך איננו אותה חברה שהיינו לפני שנה", הגיב קארים פאלנט, מנהל המדיניות הציבורית של פייסבוק בבריטניה.

הדו"ח עסק במידה רבה בנהלי איסוף המידע בפייסבוק, ובפרשת קיימברידג' אנליטיקה שחשפה את המידע האישי של מיליוני משתמשים. הוועדה פרסמה היום גם מיילים פנימיים בפייסבוק הנוגעים לתביעה שהוגשה בקליפורניה בין פייסבוק ומפתחת האפליקציות Six4Three.

ממיילים דומים שפורסמו כבר בדצמבר עלה כי בפייסבוק שקלו להעניק לחברות גישה מיוחדת למידע האישי של המשתמשים. היום טענו בפרלמנט כי מצאו ראיות נוספות לכך שבפייסבוק היו מוכנים "לעקוף את הגדרות הפרטיות של המשתמשים על מנת להעביר מידע למפתחי אפליקציות".

בוועדה תמכו גם בניסוח "תקנון אתי" עליו יפקח גוף עצמאי, בדומה לאופקום שמפקח על גופי השידור בבריטניה. התקנון יחייב את חברות המדיה החברתי בבריטניה להסיר "תכנים פוגעניים" מהפלטפורמות שלהם, ועל מי שלא תעמוד בכך יוטלו קנסות ועונשים אחרים.