"סערת חוקי נירנברג"

מתפללים בביה"כ הרמב"ן לרב לאו: תתפטר

לאחר שנטען כי השווה בין 'עוצמה יהודית' לנאצים, מתפללי בית הכנסת הרמב"ן קוראים לרב בני לאו להתפטר מתפקידו: "עבר את הגבול, הוא צריך להניח את המפתחות (אקטואליה)

בני לאו, בחוג לתנ"ך (צילום: מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית)

דבריו של הרב בני לאו בשבת, בבית הכנסת הירושלמי שלו – הרמב"ן, בנוגע ללגיטימיות של מפלגת 'עצמה יהודית', ממשיכים להסעיר את הציבור הימני- הישראלי בכלל, ואת הציבור הדתי-לאומי בפרט. גם, בתוך בית הכנסת של לאו עצמו, הרוחות סוערות, וקוראות לו לפרוש מתפקיד רב בית הכנסת.

עיתונאי 'כאן', זאב קם, שנמנה על מתפללי בית הכנסת, אמר היום (ראשון) כי הוא כבר עזב את בית הכנסת: "אחת הסיבות שהפסקתי להתפלל בבית הכנסת רמב"ן, בהנהגתו של הרב בני לאו, קשורה לעובדה שהרגשתי שמכריחים אותי לשמוע (מידי פעם) מסרים פוליטיים. כל מה שרציתי זה לבוא ולהתפלל בנחת בשבת בבוקר. למה זו בקשה מוגזמת? זה משהו אחד להאזין לדבר תורה. זה משהו אחר לגמרי להיות מחויב לקבל הרצאה פוליטית".

עוד אחד ממתפללי בית הכנסת, גרשון קרמר, אמר הבוקר (ראשון) ל'רדיו ללא הפסקה', כי הוא חושב שעל הרב לעזוב את בית הכנסת: "למרות הערכה שיש לי אליו, הרב בני עבר את הגבול. אני חושב, שהוא צריך להניח את המפתחות וללכת. וכל רב שחושב שבית כנסת הוא מקום לפוליטיקה, צריך להחליט באיזה תחום הוא צריך לעסוק".

כזכור, על פי דיווח בג'רוזלם פוסט אמר לאו, כי "הצבעה לבית יהודי זה הצבעה לגזענות ונאציזם. אני מתכוון לצאת למלחמה. אם יש למישהו כאן בעיה עם זה, אעזוב את תפקידי מיד".

בהבהרה ראשונית לאתר סרוגים הבהיר לאו, "הצעתי לציבור לעיין בהשוואה שערך חבר כנסת מיכאל איתן בשנות השמונים בין חוקי נירנברג לחוקים שביקש כהנא לחוקק. הכרזתי שכמי שחולם את חלום שיבת ציון אלחם שתורת כהנא לא תיכנס לכנסת כי היא תורת גזע כמו חוקי נירנברג".

דבריו של לאו גררו תגובות נזעמות. ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי כתב בתגובה כי "הרב בני לאו, שבדרך כלל מטיף לשמירה על גבולות השיח, שכח כנראה מה זה נאציזם ושואה. כמה תמונות מהאינטרנט מספיקות כדי להזכיר. אני מקווה שהוא יחזור בו מההשוואה הנואלת של אחים שחושבים אחרת ממנו לנאצים ימ"ש, ומהפגיעה הקשה בזכרם של הנספים ובכבודם של הניצולים. רבים רבים מהם בני משפחתי".

לאו עצמו החליט להגיב, גם לנו, באמצעות ה'פוסט' שלו בפייסבוק: "מפלגת "עוצמה יהודית" היא גלגול חדש של מפלגת "כך". יש ניסיונות לרכך את דמותה של "כך" ולהכשיר בכך את כניסתה של "עוצמה יהודית" דרך הדלת של מפד"ל ההיסטורית (מצביעי "ב") אבל אני ביקשתי בדרשה להרים את מסך העמימות הזו ולהצביע במלוא החריפות על מטרותיה של המפלגה המקורית, מפלגת האם, שתלמידיה הם המועמדים להיכנס לבית המחוקקים הישראלי.

לאו הוסיף, "כך" הייתה תנועת ימין קיצוני גזענית, בעלת סממנים פשיסטיים. היא קראה לגירוש האזרחים הערבים משטח ישראל, ובחקיקה גזענית נגדם, וכן דגלה בהפיכת ישראל למדינת הלכה ולסיפוח כל חלקי ארץ ישראל. חבר כנסת מטעם הליכוד ערך בעבר השוואה בין החקיקות שביקש כהנא לחוקק לבין חוקי נירנברג (שהיו אקורד הפתיחה לנאציזם בגרמניה).

הוא הבהיר: "לא אמרתי בדרשה שהמפלגה היא נאצית. כן אמרתי שהיא גזענית וחוקיה דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית. ביקשתי ועודני מבקש להרעיד את ידי חברי לציונות הדתית שבהצבעה עבור מפלגת הבית היהודי יהיו הם המכניסים את תורת הגזע לשערי בית המחוקקים.

"אינני איש פוליטי. איני עושה שיקולים מתמטיים של מפלגות ושל אחוזי חסימה. כאיש שעוסק בתורה ובחינוך אני עומד וקורא ובוכה וזועק על אובדן דרך ועל עלבונה של תורת ישראל שמתפרשת שוב ושוב כתורת גזע. הרב רפי פרץ לא צריך את ה"הסכמה" שלי לגדלותו ולאנושיותו אבל הוא, כראש הבית היהודי, ישא באחריות לכתם הרע הזה לכל משמעויותיו", כתב לאו.

לגבי השמועות שרצו לאורך היום, כי בעקבות דבריו, הנהלת הבית כנסת החליטה להוציא "קול קורא" לבחירת רב חדש במקום לאו. הוא הגיב ל'כיכר השבת': "אני מסיים את עבודתי כרב הקהילה בקיץ מיוזמתי (לפני כשנה)".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר