אאא

בריטניה, גרמניה וצרפת הצטרפו היום (ב') לרשימת מדינות שכבר אסרו על מטוסים מהדגם החדש של בואינג לטוס במרחב האווירי שלהן.

ברשות התעופה האזרחית של בריטניה אמרו כי ההחלטה לאסור על טיסות של בואינג MAX 737 היא "אמצעי זהירות", ומשרד התחבורה הגרמני אמר שבטיחות הנוסעים נמצאת בראש סדר העדיפויות. לפני מדינות אירופה החליטו על הצעד סין ואחריה אוסטרליה, מלזיה, עומאן וסינגפור.

בנוסף החליטו כמה חברות תעופה לקרקע את מטוסי הבואינג MAX 737. אחת החברות היא "נורבגיאן אייר". מטוס של בואינג MAX 737-8 של החברה משטוקהולם לישראל ביצע אחר הצהריים פניית פרסה בשמי רומניה וחזר לשבדיה.

ההחלטה מתקבלת אחרי התרסקות שנייה של הדגם החדש תוך חודשים ספורים. ביום ראשון התרסק מטוס בואינג MAX 737-8 של "אתיופיאן איירליינס" מאדיס אבבה לניירובי. כל 157 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס מאדיס אבבה לניירובי נספו – כולל שני ישראלים.

באוקטובר התרסק מטוס בואינג MAX 737-8 בים ג'אווה באינדונזיה. 189 בני אדם נספו באותה התרסקות. החשש הגדול הוא ששתי התאונות, שהיו דקות ספורות אחרי ההמראה, קשורות לתקלה כלשהי בדגם החדש של בואינג. עם זאת אמרו המומחים שלהתרסקות יש שלל תרחישים אחרים. סיבת ההתרסקות באינדונזיה עדיין נמצאת תחת חקירה.

אתמול נמצאה הקופסה השחורה של המטוס שהתרסק. מנכ"ל "אתיופיאן איירליינס" אמר היום ל-CNN שלטייס היו "בעיות שליטה על המטוס" לפני האסון. "אתיופיאן איירליינס" הודיעה על השבתת המטוסים מהדגם שהתרסק עד לבירור סיבת ההתרסקות.

המטוס המריא אתמול משדה התעופה באדיס אבבה ב-08:38 שעון מקומי. שש דקות אחר כך אבד הקשר בין הטייס למגדל הפיקוח. "הטייס ציין שיש קשיים ושהוא רוצה לחזור", מסרה חברת התעופה. "אתיופיאן איירליינס" ציינה שמדובר בטייס עם "היסטוריית טיסה מצויינת", ושלא ידוע על אף תקלה שהייתה במטוס לפני ההתרסקות.

גורמים אמריקנים אמרו שאין בעיה בטיחותית שמונעת את המשך הטיסות של הדגם החדש. הצוות הטכני של בואינג הצטרף לחקירה יחד עם מומחי תעופה מארה"ב, ישראל, קניה, איחוד האמירויות מדינות נוספות. החוק הבינלאומי קובע שאתיופיה צריכה להוביל את חקירת ההתרסקות, אך בחקירה תשתתף גם המועצה האמריקנית הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) - מכיוון שהתכנון והבנייה של המטוס היו בארה"ב.