האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-1.5 מיליארד יורו
(צילום: שאטרסטוק)

יצאה בזול, יחסית: האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-1.5 מיליארד יורו "בלבד" על ניצול לרעה של מעמדה בתחום הפרסום המקוון. הסכום גבוה, אך נמוך משמעותית מ-2.4 מיליארד היורו שהוטלו על החברה בגין ניצול לרעה של מעמדה בתחום החיפוש, ו-4.3 מיליארד היורו שהוטלו עליה בגין ניצול לרעה של מעמדה באנדרואיד. סך הקנסות שהטיל האיחוד על גוגל עומד עתה על 8.2 מיליארד יורו, ואף אחד מהם לא סופי עדיין.

הקנס הנוכחי עוסק ב-AdSense for Search, מוצר שמאפשר לאתרים לשלב בתוצאות החיפוש הפנימיות שלהם תוצאות ממומנות מרשת הפרסום של גוגל. לדברי האיחוד האירופי, הקנס הוטל מכיוון שהחל מ-2006 מנעה גוגל מאתרים מלהציג בתוצאות החיפוש פרסומות מפלטפורמות מתחרות. "הדבר מנע מהם מלהציב פרסומות ממתחרים בעמוד תוצאות החיפש שלהם", נכתב בהודעה לתקשורת שפרסם האיחוד.

ב-2009 שינתה גוגל את התנאים ואפשרה שילוב מנועי חיפוש מתחרים בתנאי שהפרסומות שלה זכו להבלטה משמעותית יותר. "הדבר חייב אתרים לשמור את המקום הרווחי ביותר בתוצאות החיפוש שלהם לפרסומות של גוגל ולהציג מספר מינימלי שלהן", נכתב. "כתוצאה, מתחרי גוגל לא יכלו למקם את פרסומות החיפוש שלהם בחלקים הבולטים והמוקלקים ביותר באתר".

בנוסף, גוגל חייבה אתרים שרוצים לשלב פרסומות שלה לקבל אישור בכתב לפני ביצוע שינויים בדרך בה מוצגות פרסומות של יריבים: "המשמעות היא שגוגל יכלה לקבוע עד כמה אטרקטיביות, ולכן מוקלקות, יהיו הפרסומות של המתחרות". ב-2016 הוסרו המגבלות לחלוטין, ייתכן שעל רקע חקירת האיחוד.

וסטאגר: גוגל קיבעה את הדומיננטיות שלה

לדברי האיחוד, בין 2006 ל-2016 שלטה גוגל ב-70% משוק הפרסום במנועי חיפוש באיחוד, וב-2016 שלטה ב-90% משוק החיפוש עצמו. "מתחרות כמו מיקרוסופט ויאהו לא יכולות למכור פרסומות בתוצאות החיפוש של גוגל עצמה. לכן, אתרי צד ג' מייצגים נקודת כניסה חשובה לספקיות אלו שמבקשות לפתח את הפעילות העסקית שלהן ולנסות להתחרות בגוגל", נכתב בהודעה הנציבות.

נציבת התחרותיות של האיחוד, מגרטֶה וסטאגר, אמרה בהודעה לעיתונות: "גוגל קיבעה את הדומיננטיות שלה בתחום הפרסום במנועי חיפוש והגנה על עצמה מלחץ תחרותי באמצעות כפיית מגבלות חוזיות אנטי-תחרותיות על אתרי צד ג'. זה לא חוקי תחת כללי האיחוד האירופי. התנהלות זו נמשכה יותר מ-10 שנים ומנעה מחברות אחרות את האפשרות להתחרות על בסיס המעלות שלהן ולחדש – ומהצרכנים את יתרונות התחרות".

אנליסט בלומברג, אייטור אורטיז, העריך לפני פרסום ההחלטה שלקנס לא תהיה השפעה מהותית על גוגל. "קנס כנראה שלא יגרום נזק ארוך טווח לחברה, מכיוון שמוצרים אחרים החליפו את אדסנס", הסביר. "אם בוחנים את הדו"ח השנתי שלהם, רואים שאדסנס פחות ופחות רלוונטי".