אאא

המחלוקת ההלכתית הראשונה בין החסידים לליטאים - בין רבני בני ברק החדשים, הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא והגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, הוכרעה כאשר יד החסידים על העליונה.

כידוע, מאז פטירת רב העיר בני ברק, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל, מכהנים תחתיו שתי רבנים - בנו ממשיך דרכו הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא, והגאון רבי שבח צבי רוזנבלט - מרבני בד"צ 'שארית ישראל'.

המטרה במינוי שני רבנים, מחב"ד ומהליטאים, הייתה להביא לידי סיום של המחלוקת העתיקה בין החסידים לליטאים סביב רבנות העיר. 

אולם מתברר כי מלבד המחלוקת הציבורית ישנן גם מחלוקות הלכתיות בין הצדדים, כמו למשל בנושא הגעלת כלים לחג הפסח.

הרב רוזנבלט והרב לנדא (באדיבות המצלם)
הרב רוזנבלט והרב לנדא (באדיבות המצלם)
הגדלה

בימים אלו פועלים, כמידי שנה, מטעם רבנות העיר מוקדי הגעלת כלים ברחבי העיר בני ברק - ברחוב עזרא, ברחוב רבי עקיבא, ברחוב הרב שך, בבית הכנסת הגדול, ברחוב לנדא ובקרית הרצוג. 

מתברר, כי בעוד בכשרות הליטאית נהגו לפגום את המים של הגעלת הכלים עם אקונומיקה הרי שבכשרות הרב לנדא נהגו שאסור לפגום את המים, משום שפגימת המים מורידה מאיכות ההגעלה. 

יסוד המחלוקת הוא מפני החשש שאין במים יותר משישים מהפסולת היוצאת מהכלים, ובכלים יש שאריות הן של בשר והן של חלב.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

הגרמי"ל לנדא זצ"ל פסק כי יש להזהיר שלא להביא להגעלה כלים בני יומם - מה שמסיר את החשש, לעומת זאת ב'שארית ישראל' ובבד"צ 'חניכי הישיבות' נהגו להוסיף למים אקנומיקה, כדי לפגום את המים ובכך לא יאסרו הכלים, גם אם יש פסולת טריפה יותר משישים מן המים. 

הגרמי"ל לנדא זצ"ל כאמור פסק כי אין לפגום את המים, ובירור קצר העלה כי במוקדי הגעלת הכלים בעיר בני ברק, נהגו השנה בדיוק כפי שנהגו כל השנים ולא פגמו את המים - אף שהכשרות כעת הינה משותפת עם הגרש"צ רוזנבלט. 

ל'כיכר השבת' נודע כי בכל מוקדי ההגעלה של הכשרות המשותפת ההגעלה הינה ללא פגימת המים, ואילו במוקד הגעלת הכלים בסמוך לבית הכנסת 'איצקוביץ' בכשרות הגר"פ ברומפמן מכשרות 'חניכי הישיבות' נוהגים כן לפגום את המים.

האם ניתן להסיק מכך שבכל שאלה הלכתית בעיר בני ברק, יד החסידים תהיה על העליונה? ימים יגידו.