אאא

כבישי ישראל צפופים, אך ישראל רחוקה מרמת המינוע המקובלת באירופה, כך עולה מנתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המסכמים את שנת 2018.

לפי הנתונים - בשנת 2018 נרשמו בכבישי ישראל כ-3,495,000 מכוניות - שמתוכן כ-2,797,000 היו פרטיות. רק 4.9% מתוך הרכבים הפרטיים הנוסעים בכבישי ישראל הם רכבי דיזל.

בנוסף, כ-121,500 רכבים הנוסעים בכבישי הארץ הם רכבים היברידיים - עליה חדה של 50% ביחס לשנת 2017. כזכור, בשנת 2018 יונדאי איוניק ההיברידית היתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל, לא מעט הודות למס קניה נמוך של 30% בלבד ביחס למס בגובה 83% ברכבים רגילים.

בסך הכול, גילו הממוצע של רכב בשנת 2018 היה 6.7 שנים, 87.1% מן הרכבים בישראל היו פרטיים ו-12.9% היו רכבי ליסינג. רמת המינוע בישראל עומדת, נכון ל- 2018, על 390 רכבים ל-1000 נפש, עלייה קלה ביחס ל-383 רכבים ל-1000 נפשות בשנת 2017. מדובר ברמת מינוע נמוכה מאיטליה, גרמניה, בריטניה וארה"ב. עוד עולה מן הנתונים כי 45% מהרכבים שעלו על כבישי ישראל הם לבנים.

נתון חשוב של הלמ"ס מתייחס להימצאותן של מערכות בטיחות ברכבים - ואולם, בלשכה ממעטים להתייחס להימצאותן של מערכות בטיחות אקטיביות, כלומר כאלה שמסוגלות גם לבלום את הרכב ולהסיט את ההגה בשעת תאונה - ומתייחסים למערכות בטיחות פאסיביות, כאלה שרק יודעות להתריע אך לא להשתלט על הרכב, שהתקנתן היא בכל מקרה חובה בישראל מתחילת 2018.

לפי הלמ"ס, אשר מתייחסת לרכבים שעלו על הכביש בשנת 2018, ב-99% מהרכבים קיימת בקרה המתריעה מפני סטיה מנתיב. ב-99% מן הרכבים קיימת בקרה להתראה על אי שמירת מרחק. ועם זאת, גם המערכות האקטיביות נמצאות במגמת עליה ניכרת. כך, ב-29.3% מן המכוניות מותקנת בקרת שיוט אדפטיבית, כלומר מדובר במכוניות שמסוגלות לשייט מאחורי רכב אחר וגם לבלום.