אאא

פייסבוק הסירה 2.2 מיליארד חשבונות מזויפים ברבעון הראשון - כך על פי נתונים שפרסמה סוכנות בלומברג בסוף השבוע.

לשם השוואה, ברבעון האחרון של 2018 היא הסירה כמיליארד חשבונות וברבעון הראשון של שנה שעברה המספר עמד על כ-583 מיליון. המספרים מעידים שפייסבוק אכן מתאמצת להגדיל את האכיפה על חשבונות שמפרים את כלל הקהילה העיקרי שלה - הזדהות בפרטים האמיתיים.

ברשת החברתית מסבירים שהמקור לכמות הגדולה של חשבונות מזויפים הוא פעילות ספאמרים. "הם כל הזמן מנסים להתחמק מהמערכות שלנו", הסביר גיא רוזן, סגן נשיא לאמינות השימוש בפייסבוק. אבל החברה לא הסתפקה בהסרת חשבונות, היא גם הסירה 1.5 מיליון פוסטים שעודדו שימוש בסמים ובכלי נשק. לדברי המנכ"ל מארק צוקרברג, החברה הגדילה באופן ניכר את ההשקעה הכספית שלה בניטור ופיקוח ברשת החברתית.

הבעיה העיקרית שעומדת בפני החברה היא הגודל העצום של הפלטפורמה שלה. בשילוב אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר, סך כל המשתמשים עומד על כמעט חמישה מיליארד. כדי לנטר ולפקח אחרי היקף כה גדול של משתמשים פייסבוק לא יכולה לסמוך על צוותים אנושיים בלבד. זו הסיבה שהיא משקיעה בפיתוח פלטפורמת AI שתוכל לבצע את הפעילות הראשונית והעביר לבדיקה נוספת את המקרים בהם אין מובהקות להפרת הכללים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

במקביל הודיע צוקרברג שהוא גם מעוניין להגדיל את היקף כלי הפרטיות וההצפנה שזמינים למשתמשים. התוצאה של המהלך הזה הוא הגדלת הקושי עבור פייסבוק עצמה לנטר ולמצוא תכנים לא חוקיים. צוקרברג הסכים לומר שהגברת הפרטיות כרוכה בהפרת האיזון עם היכולת לבקר ולמשטר את הפעילות ברשת. "אנחנו מודים שזה יהפוך למשימה הרבה יותר קשה", אמר.

מנגנוני הבינה המלאכותית מצליחים במקרים מסוימים; לפי פייסבוק, הם מזהים כ-99% תכנים אלימים או בוטים ומסירים אותם מיד. אך הבעיה עדיין קיימת בתוכני וידאו. זו בעיה קשה מפני שהטענה העיקרית לגבי פייסבוק היתה שהיא לא הצליחה לזהות את הסרטון שהעלה המחבל שטבח במתפללי המסגדים בקרייסטצ'רץ' בזמן. בנוסף המערכות עדיין לא מצליחות להתמודד עם גווני השיח האנושי ולזהות באופן מובהק שיח שנאה למשל. עם זאת, המספרים משתפרים; בשנה שעברה הוסרו רק כ-38% מהשיח הזה בעזרת בינה מלאכותית, והשנה המספר כבר זינק לכ-65%.

"היקף ההשקעה שלנו במערכות אבטחה גדול מכל ההכנסות של טוויטר השנה", עקץ צוקרברג את המתחרה העיקרית שלו. במקביל הוא דחה את הדרישות הגדלות והולכות מצד פוליטיקאים אמריקאים לפרק את החברה. לדברי צוקרברג יש לא מעט חברות שמתחרות בפייסבוק בתחום התקשורת וישנן מספיק אלטרנטיבות עבור מי שאינו מעוניין להיות פעיל בה.