אאא

ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות כמו פייסבוק וגוגל ייאלצו בקרוב לשלם מסים ללא קשר לנוכחותן הפיזית במדינה מסוימת או להיקף הרווחים שהן מדווחות שם. זאת בעקבות החלטת שרי האוצר של מדינות ה־G20 להאיץ את יישומה של רפורמה רדיקלית במערך מיסוי החברות הבינלאומי.

שרי האוצר של הכלכלות הגדולות בעולם, שהתכנסו בפוקואוקה, יפן, דיווחו כי הם יגיעו להסכמות לגבי החוקים החדשים עד לסוף 2020.

בה בעת, קיימים עדיין מכשולים מהותיים בדרכם, זאת בעיקר בשל החששות הקיימים בארה"ב, מקום משכנן של חברות הדיגיטל הגדולות בעולם, מפני מערכת מיסוי שתציב את החברות הללו כיעד המרכזי.

במסגרת הרפורמה החדשה צפויים לגדול תשלומי המס של כמה מהחברות בעלות שווי השוק הגבוה בעולם, וישתנו מן היסוד הקודים הבסיסיים של המיסוי הבינלאומי. זאת כדי להתאימם לעולם שבו השווי הכלכלי נובע מזרימה של רעיונות ונתונים, ולא ממוצרים פיזיים.

"יש לנו מודל כלכלי חדש שמתבסס על פעילות דיגיטלית ועל מכירה, החלפה ושימוש בכמויות אדירות של נתונים", כך לפי ברונו לה־מר, שר האוצר הצרפתי. "כיום לא קיים מערך מיסוי הוגן עבור המודל הכלכלי החדש הזה", אמר בוועידת הפסגה.

חברות דיגיטל מספקות את שירותיהן באופן גלובלי ויכולות לבחור לרשום את הכנסותיהן במדינות ובריבונויות שבהן המיסוי נמוך. כך, למשל, מדינות לעתים אינן יכולות למסות רווחים מפרסום באינטרנט, גם אם המודעות נרכשות על ידי אזרחיהן ומוצגות בפניהם.

בריטניה וצרפת נמצאות כבר בתהליך של גיבוש חוקי מס לשירותים דיגיטליים שיתבססו על מכירות מקומיות של מנועי חיפוש ושווקים מקוונים. אך משום שהן מבקשות למסות מכירות ולא רווחים, קיים כעת סיכון למיסוי כפול.

"לארה"ב יש חששות משמעותיים בנוגע למסים שמציעות צרפת ובריטניה", כך לפי שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין, שאמר את הדברים בפסגה. לדבריו, המסים האירופיים "יצרו דחיפות עבורנו להתמודד עם הסוגיה".

לה־מר ועמיתו הבריטי פיליפ המונד התחייבו לוותר על המיסוי שלהם לחברות דיגיטל, ברגע שמדינות ה־G20 יגיעו להסכמות לגבי מהלך משותף.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'דיגיטל' ותישארו מעודכנים

על פי דיווחים, שרי האוצר יבחנו מגוון של דרכים שבאמצעותן ניתן למסות את החברות הללו. אחת האפשרויות היא להשתמש בחישובים קיימים של רווחים ולאחר מכן להעביר חלק מהם למדינות אחרות. הצעה אחרת היא להגדיר "רווח בסיס" לשיווק ולהפצה בכל מדינה נתונה.

המערך החדש יחייב גם שורה של תקנות כדי לקבוע מתי חברת דיגיטל מעורבת בפועל בכלכלה של מדינה - למשל, על ידי יצירת תוכן מקהילה של משתמשים החיים שם - ולא רק מוכרת מוצר.

"תקנות מס גלובליות צריכות לשאוף עדיין למסות עסקים בהתבסס על התחומים שבהם העסקים יוצרים שווי, ולא רק היכן הם מבצעים מכירות", אמר המונד. "עלינו לוודא כי אחרי הרפורמה ימשיך מערך המס הבינלאומי לתמרץ מדינות על יצירת סביבה עסקית אטרקטיבית".

אך למרות מחלוקות לגבי מהות חוקי המס החדשים והיקפם, שרי ה־G20 אותתו כי רפורמה היא כורח המציאות. "נראה שקיים קונצנזוס חזק", אמר מנוצ'ין. "כך שאנחנו חייבים כעת לקחת את הקונצנזוס הזה ולהפוך אותו להסכם".