שמעון איזנברג חושש: "תביעות נזיקין רבות יוגשו בעקבות הפסקת תמ"א 38"

בתחילת החודש שוק הנדל"ן חווה טלטלה גדולה - תכנית תמ"א 38 תיעצר עד שנת 2020, ותשאיר קבלנים, יזמים ודיירים במצב של חוסר וודאות. שמעון איזנברג מסביר מדוע ערימת תביעות הנזיקין תיגדל באופן משמעותי (שיווקי)

אלירן כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש90)

ערב הבחירות לרשויות המקומיות האחרונות, החלו להישמע קולות רבים ברחבי הערים בישראל, בגנות הפרויקטים שנקראים "התחדשות עירונית" או תמ"א 38. טענות חלק מהתושבים היו, שאומנם מחדשים בניינים ומחזקים אותם, או שהורסים ובונים בניינים חדשים, אך לא חושבים על התשתיות, על הכבישים, על מערכת החינוך ואפילו לא על סניף הדואר או קופת החולים.

כמה חודשים לאחר הבחירות, ניתן לראות כי לקולות הללו יש גיבוי מצד הרשויות המקומיות. כך למשל, עיריית רמת גן ככל הנראה תיפרד לשלום מתמ"א 38, לאחר שמוצעת העיר הביעה עניין לחדול מפרויקטים של 'התחדשות עירונית'. לטענת שמעון איזנברג, מנכ"ל רילטי אקזקיוטיב, הפסקת מיזמי נדל"ן בסגנון זה, עלולים לפתוח פתח לתביעות נזיקין, הן מצד הדיירים, והן מצד הקבלנים והיזמים.

שמעון איזנברג | צילום: יח"צ

תמ"א 38 - לא פלסטר נדל"ני

תמ"א 38, שנחשבה עד היום לתכנית המוצלחת ביותר בשוק הנדל"ן המקומי, הופיעה כמעט בכל רשות מקומית. השיאניות היו כמובן הערים הגדולות - תל אביב, חיפה, אשדוד, ורמת גן, אך גם בערים בינוניות וקטנות נמצאים עשרות פרויקטים בשלבי סיום או הקמה. "מיזם של תמ"א 38 זה לא פלסטר שניתן להוציא בכל יום. יש צורך בקבלת אישורים והיתרים, בתכנון מוקפד שלוקח זמן, ביישום תכנית הבנייה, בפינוי הדיירים אם צריך, במכירת הדירות החדשות אם מדובר על פינוי בינוי, וכל שלב כזה מצריך תכנון וזמן, ועוד לא התחלנו לדבר על הכסף והמימון של המיזם", אומר שמעון איזנברג.

"קח למשל קבוצת דיירים שהחליטה על דעת עצמה לשדרג לעצמה את איכות החיים. היא פועלת ביחד עם מהנדס, עורך דין ואנשי מקצוע נוספים כדי לקבל היתרים ואישורים מכל מיני גורמים בתחילת הפעולה. עצירת התכנית באמצע הפרויקט עלולה לתקוע את הדיירים ללא חלופה וללא פתרון", טוען איזנברג.

מנגד, איזנברג מציג כי גם אם הפרויקט נעשה בשיתוף עם הרשות המקומית, עדיין הדיירים עלולים לסבול: "דיירים רבים שגרים בבניינים שצריכים לעבור תמ"א 38 כדי לשמור על רמת בטיחות נאותה, עלולים לגור באתר בנייה, כאשר העתיד לא ידוע. לצערי, תביעות נזיקין רבות יוגשו לבתי המשפט, בעקבות הפסקת התכנית הזו".

העתיד לא ידוע

"מן הראוי שהיה צריך לעצור את התכנית, אם בכלל היה צריך, בצורה שמיטיבה עם כל הצדדים. היזמים למשל, שכבר החלו לשנע כלים, להקים מנופים, לרכוש חומרים ולהביא פועלים לאתר, עלולים לספוג הפסדים עצומים בעקבות הפסקת הפרויקט. להבנתי, גם הם עשויים להגיע לשלב של תביעות נזיקין, כדי לפצות על הנזק", אומר שמעון איזנברג.

"אני סבור שניתן להגיע לפתרונות בדרכי שלום" | צילום: shutterstock

טענה נגדית להחלטה לעצור ולהפסיק את תמ"א 38, מגיע מאדריכלים ומהנדסים, הטוענים כי תמ"א 38 לא נוצרה כדי לטשטש פגמים ובעיות קוסמטיות בבניינים ישנים, אלא היא נוצרה כדי לחזק בניינים ישנים שנבנו בשנים הראשונות של קום המדינה, ואלו יוכלו להתמודד עם רעידות אדמה בצורה טובה יותר. מכאן, שישנה חשיבות בטיחותית לתמ"א 38, ולפי שמעון איזנברג, "תביעות בגין סיכון חיי אדם יכולות להיות מוגשות, אבל אני סבור שניתן להגיע לפתרונות בדרכי שלום".

"בניגוד למה שניתן לחשוב, לתמ"א 38 יש עוד סיבות, מלבד הסיבה הכלכלית, שהיא נחלתו של היזם, כמו כל חברה עסקית אחרת. גם העירייה יכולה ליהנות מתמ"א 38 - בניינים מחודשים שנראים יותר טוב וכמובן יותר בטוחים, הגדלת שטח הדירות ומתוך כך הגדלת מס הארנונה, ואם מדובר על פינוי בינוי, הרי שיותר דיירים גרים על בערך אותו שטח, כך שמדובר על שטח שמניב יותר מיסים לעירייה. לפי כך, אני סבור שימצאו פתרונות להמשך הפרויקטים הללו, ולא ימהרו לגשת לבתי משפט ולתביעות", טוען איזנברג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר