אאא

חברת אלקטרה דיווחה היום (ראשון) שהיא זכתה במכרז של חברת נתיבי איילון להקמת אחד הנתיבים המהירים שמתוכננים לכביש שחוצה את גוש דן. הדיווח התמציתי של אלקטרה כולל רק את שם המקטע בו זכתה אלקטרה (מקטע 2) ואת היקף העבודות, שנאמד על ידיה בכ-420 מיליון שקל.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שלצורך הקמת הנתיב המהיר יבוצעו עבודות באיילון צפון מאזור וולפסון שבחולון ועד למחלף קק"ל, ובאיילון דרום ממחלף קק"ל ועד למחלף השלום. משך העבודות נאמד ב-3.5 שנים (כ-41 חודשים), והפרויקט צפוי לכלול "הריסה של מספר קירות קיימים, ובנייה מחדש של חלק מהם בהתאם לתכניות הכביש", עבודות ושינוי תוואי במחלפי רוקח, קק"ל וגשר יצחק שדה, קידוחים שונים וסלילה מחדש, כך לפי מסמכי חברת נתיבי איילון.

עוד נאמר כי "הציר נשוא הפרויקט הינו עורק התחבורה הראשי של מדינת ישראל וכי העבודות גובלות ברצועת רכבת ישראל. לאור האמור, הודגש כי המציע הזוכה יידרש לתת דגש מרכזי לשמירת תקינות וזרימת התנועה בציר ובסביבת הפרויקט ביום ובלילה".

העבודות אמורות להתחיל במהלך אוגוסט, ואם מוסיפים את סגירתו המיועדת של רחוב חיל השריון קיים חשש שהתנועה לאורך נתיבי איילון עלולה להיתקע בימים מסוימים גם בשעות הערב המאוחרות, וגם אחרי שהעומס שנרשם שם בשעות הבוקר ואחר הצהרים יתפוגג. בימים האחרונים התעקשו בסביבת נתיבי איילון שהעומס שם הוא קבוע, מה שאולי אמור להכשיר את דעת הקהל לעומס שעלול לצוץ שם בשנים הקרובות מעצם ביצוע העבודות.

הרעיון להקיף את מטרופולין תל אביב בשלושה נתיבים מהירים נולד לפני כשש שנים, וזאת לאחר הצלחת הנתיב הראשון מאזור נתב"ג לדרום תל אביב.

התכנון המקורי כלל שלושה נתיבים: מצפון חיבור מאזור שפיים, מדרום חיבור מאזור ראשון לציון וממזרח חיבור מאזור צומת קסם - וכל זאת לאורך מצטבר של כ־110 ק"מ.

בפועל כרגע רק הנתיבים הצפוני והדרומי מקודמים, עם כ־75 ק"מ של נתיב מהיר ושני חניוני ענק של כ־11 אלף כלי רכב, בעלות מוערכת של 3 מיליארד שקל.

החזון של חברת נתיבי איילון כולל נתיבים שבהם ינועו בעיקר שאטלים, אוטובוסים, מוניות או כלי רכב שיתופיים ("קאר־פול"), אולם בפועל מודים בחברה שתמורת תשלום - שעדיין לא נקבע - גם בעלי מכוניות פרטיות יוכלו לנוע בנתיבים הללו ובכך לחצות את המרחב שבין ראשון לציון להרצליה מבלי לעמוד בעומסי תנועה ופקקים.