אאא

אם חיפשנו דוגמה לחוסר היציבות המאפיינת את ענף הרכב הישראלי, הרי שבספטמבר קיבלנו אותה בדיוק: על פי נתוני רשות המיסים יובאו ארצה בספטמבר 17,611 מכוניות חדשות - זינוק של 58.4% ביחס ל-11,121 מכוניות שיובאו ארצה בספטמבר אשתקד.

הזינוק הושפע משני גורמים עיקריים. ראשית, בניגוד לשנה הנוכחית ספטמבר 2018 היה חודש עמוס בחגים, חודש בו הפעילות הקשורה ביבוא רכב מצומצמת, אך מעבר לכך, בספטמבר השנה ניתנה "יריית הפתיחה" במרוץ של רוב יבואני הרכב הגדולים לייבא ארצה מכוניות חדשות, בעיקר היברידיות, לפני כניסת מתווה המס הירוק החדש לתוקף בינואר הקרוב - שהוא עדכון לנוסחת חישוב מס הקניה על רכבים חדשים המשווקים בישראל.

הפעם עיקר השינוי יחול על רכבים היברידיים עממיים - שמס הקניה המוטל עליהם כיום עומד על 30% - אך צפוי לזנק ל 45% בתחילת ינואר. מעבר לכך, גם שיעור מס הקניה על רכבי פלאג אין הייבריד (הנעה חשמלית לטווח קצר) צפוי לעלות בשיעור מתון יותר, מה שגם מעודד יבוא של רכבים כאלה, שבעיקר מיוצרים על ידי יצרני רכבי יוקרה כדוגמת מרצדס, ב.מ.וו ווולוו.

מניתוח הכנסות המדינה מיבוא כלי רכב עולה כי הסברי רשות המיסים בנוגע להעלאת המס על ההיברידיות - שמיועדת לסייע בסגירת הגרעון - בהחלט מוכיחה עצמה היטב.

כך, הכנסות המדינה ב-2018 מיבוא רכבי נוסעים בחודשים ינואר עד ספטמבר, היו למעלה מ-7.2 מיליארד שקל והשנה הן היו נמוכות יותר, "רק" 6.4 מיליארד שקל.

אך ההכרזה על הפגיעה במס הקניה על ההיברידיות עשתה את שלה, ובניגוד לשנים עברו בהן היבוא בחודשים אוקטובר עד דצמבר הידלדל, הרי שב-2019 לא רק שייובאו עשרות אלפי מכוניות היברידיות בזמן שנותר, יבואני הרכב גם ימהרו לשחרר אותן ממכס לפני ינואר כדי להתחמק מרוע הגזירה ויעשירו את קופת המדינה בסכומים שכבר כעת מוערכים על ידי גורמים בענף הרכב בלמעלה מ-50 מיליון שקל, בשלושת החודשים שנותרו עד סוף השנה.