אאא

"אנחנו רוצים לעשות משהו שיש במעט מקומות בעולם, כלומר לשים את נוסע התחבורה הציבורית במרכז. אתה תעלה עם האפליקציה לכל כלי התחבורה שיש בישראל, פרט לרכבת הקלה בירושלים. תסע כמה פעמים שתרצה, ובסוף החודש תקבל ממני חשבון אחרי שעשיתי עבורך אופטימיזיציה של תשלום, כלומר גביתי ממך את הסכום הכי הנמוך שאפשר" - כך מבטיח אמש (ג') יו"ר רשות התחבורה הציבורית אמיר אסרף, זאת בהתייחסו לשיטת התשלומים החדשה שתונהג בפברואר הקרוב.

משרד התחבורה מנסה מזה כשנה לשנות את שיטת התעריפים וכל התוכניות שגובשו עד היום נתקעו בהיעדר ממשלה. אתמול הפתיע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ ואמר שבקרוב נוכל לשלם על הנסיעות באפליקציות השונות שיותקנו במכשירים הסלולרים ועם אפשרות לוותר על כרטיס הרב קו. אסרף מחדד שמי שירצה להישאר עם הכרטיס הפלסטי מטעמי נוחות יוכל להישאר איתו ללא בעיה.

אז איך זה יעבוד בפועל? ברשות טוענים שבמקום לקבע תעריפים שונים לערים שונות, המדינה תקבע שש "טבעות נסיעה" כאשר התעריף יקבע ביחס למספר הקילומטרים שעבר הנוסע. המדידה תהיה אישית, כלומר לכל נוסע בנפרד ובהתאם לצרכיו. הנוסע יהיה "מרכז הטבעת" כאשר ששת טבעות הנסיעה המסתמנות יהיו ברדיוסים של 15, 25, 45, 120, 250 ק"מ, כאשר הטבעת האחרונה (והנדירה יחסית) היא מעל 250 ק"מ. הנסיעה אינה מוגבלת כאשר בסוף החודש המערכת תבצע אופטימיזציה של תשלומים, הן ברמה היומית והן ברמה החודשית.

להערכת אסרף רוב הנסיעות של הנוסעים היומיים היא בטווחי הטבעות 1-3, כאשר ההערכה היא שרוב הנוסעים לא מוכנים לעבור מעבר לשעה ביום לכל כיוון. "יש מעט מאוד אנשים שנוסעים על בסיס יומי שלוש שעות לכל כיוון. ולכן כל כלי התחבורה הציבורית יסומנו, כך שהלקוח יעלה לכל כלי תחבורה, מהרכבת ועד לאוטובוס. נניח שאדם נסע ביום מסוים נסיעה בודדת בתוך העיר, ולכן לא יחושב לו תעריף של חופשי יומי. בסוף החודש נסעת בתדירות גבוהה לחמישה ימים. אני יוצא מנקודת הנחה שאם הלקוח היה יודע שזו תהיה תדירות הנסיעה שלו, ולכן אני אקנה את המנוי עבורו כדי לחסוך לו כסף. המהלך חייב להיות מאוזן ולא יהיה יותר יקר משימוש ברב קו, אחרת לא ישמשו באפליקציות וישארו עם הפלסטיק", מבטיח אסרף.

פרסומים שונים הערב כבר מעמידים תעריפי נסיעה של 6 שקלים לעיר ו-13 במעבר בין עירוני, אולם ברשות לתחבורה ציבורית טוענים שאלו התעריפים שחלים כבר היום, כאשר החדשים טרם נקבעו, ויסגרו תוך כמה שבועות בודדים. "זה לא פשוט לרדת משיטה של 100 תעריפים ברמה הארצית לשיטה של שישה תעריפים, אבל אני חייב להוריד את המחסום הזה שנקרא תשלום. אני לא מחכה לשום תקצוב והצעד בעצם חוסך למדינה את עמלות הסליקה במחזור רכש של כשלושה מיליארד שקל. חברות האוטובוסים מבינות את המהלך, מה גם שהוא לא מחייב אותן, וכולם משתפים פעולה", הוא מסכם.