כל מה שרציתם לדעת אודות מחלת השפעת והחיסון נגדה

השנה אנחנו מגנים על המשפחה משפעת! לאומית מזמינה את לקוחותיה לגשת עוד היום לחדר האחות לקבלת חיסון ללא עלות, נגד מחלת השפעת (חדשות הבריאות, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

השפעת הנגיפית היא אחת המחלות הנגיפיות השכיחות והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהחורף. המחלה נגרמת על ידי נגיפים (וירוסים) שמתאפיינים ביכולת הדבקה גבוהה והתפשטות מהירה בקרב האוכלוסייה. המחלה עוברת מאדם לאדם במגע טיפתי כגון התעטשויות. בשל כושר ההדבקה הגבוה של נגיפים אלה, המחלה נפוצה מאד, מדבקת מאד ומתפשטת במהירות. השפעת מתחילה בתחילת החורף, ומגיעה לשיא של תחלואה באמצע העונה.

שימו לב, את השפעת ניתן למנוע!
לאומית מזמינה את לקוחותיה לגשת עוד היום לחדר האחות לקבלת חיסון ללא עלות, נגד מחלת השפעת!

מהם התסמינים הקליניים וכמה זמן נמשכת המחלה?

תסמיני המחלה כוללים: חום, כאבי שרירים, נזלת, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש וחולשה.

התסמינים נמשכים כשבוע עד עשרה ימים.

מהו הטיפול במחלת השפעת? האם צריך לקחת אנטיביוטיקה?

הטיפול המקובל למחלה הוא טיפול המיועד להקלה על התסימנים ולחיזוק הגוף וכולל: מנוחה, שתייה, תרופות להורדת החום, טיפות אף וכדומה. מאחר והגורם למחלה הוא נגיף ולא חיידק, הרי שאין צורך באנטיביוטיקה.

מהם הסיבוכים האפשריים של מחלת השפעת?

במקרים מסויימים, מחלת השפעת עלולה להסתבך ולהתפתח למחלה קשה מאוד. במקרים אלה עשויים להתפתח: דלקת ריאות חיידקית משנית למחלה הנגיפית, אי-ספיקה נשימתית ואף מוות. קיימות אוכלוסיות הנמצאות בסיכון מוגבר לפתח את סיבוכי המחלה: תינוקות, קשישים, חולים במחלות ריאה כרוניות ואנשים הסובלים מדיכוי של מערכת החיסון.

כיצד ניתן למנוע את מחלת השפעת?

ניתן לצמצם באופן משמעותי את הסיכון שבהדבקות בשפעת על ידי שמירה על הגיינה (חדרים מאווררים, רחיצת ידיים וכדומה) ובאמצעות חיסון.

חיסון מקיף של האוכלוסייה, בפרט של אוכלוסיות הנמצאות בקבוצות סיכון, הינו אמצעי יעיל למניעת מחלת השפעת וסיבוכיה. מומלץ להתחסן עם הגיע החיסונים לקופות החולים, עוד טרם גלי התחלואה שיגיעו אלינו בהמשך.

מהו החיסון?

החיסון כנגד מחלת השפעת מכיל נגיף מומת, שאינו מסוגל לגרום לשפעת. הוא נמצא בשימוש מזה שנים רבות. החיסון מונע הדבקה במחלה וכן סיבוכים כגון: דלקות ריאה, אשפוזים ותמותה.

כיצד פועל החיסון?

לאחר קבלת החיסון, מערכת החיסון מתחילה לייצר נוגדנים כנגד הנגיף המומת ונוגדנים אלה מגינים מפני התפתחות המחלה במקרים של חשיפה עתידית לנגיף חי של שפעת.

האם לחיסון השפעת תופעות לוואי?

ככלל, תגובות לאחר מתן חיסון כנגד שפעת הן נדירות.

החיסון כנגד השפעת מכיל נגיפים מומתים ולכן אינו יכול לגרום לשפעת. במקרים בהם מופיע זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון המשמעות היא כי החיסון ניתן כבר בתקופת הדגירה של השפעת (לאחר הדבקה) כך שהמחלה היתה מופיעה בכל מקרה ללא קשר לחיסון, או שהמחלה נגרמה על-ידי מחולל אחר ולא על ידי נגיף השפעת.

תופעות לוואי מקומיות: אודם, נפיחות ורגישות מקומית באיזור קבלת החיסון הנמשכים יום-יומיים, מופיעים בפחות משליש ממקבלי החיס.

תופעות לוואי כלליות: חום, כאבי שרירים והרגשה כללית רעה הנמשכים יום-יומיים. תופעות אלה נדירות ועלולות להופיע בעיקר לאחר קבלת החיסון בפעם הראשונה. בכל מקרה תופעות אלה קלות בהרבה בהשוואה לתסמיני מחלת השפעת עצמה.

מדוע יש להתחסן מדי שנה מחדש כנגד השפעת?

כאמור, נגיף השפעת מתאפיין ביכולתו להשתנות מדי שנה. מאחר ובכל שנה הנגיף נראה אחרת, גם החיסון משתנה בהתאם. לכן, מומלץ להתחסן מדי שנה מחדש. החיסון מיוצר על בסיס תחזית של ארגון הבריאות העולמי שקובע מהם הזנים הצפויים באותה שנה, וברוב המקרים תחזית זו תואמת והחיסון מגן מפני הזנים הקיימים באותה שנה.

למי חשוב להתחסן נגד שפעת?

חיסון נגד שפעת חשוב לכולם, ומומלץ לכל האוכלוסייה אחת לשנה, לפני תחילת החורף.

החיסון חשוב במיוחד לקבוצות אוכלוסיה הבאות:

  • אנשים מעל גיל 65
  • אנשים הסובלים ממחלות ריאה כרוניות, מחלות לב וסוכרת.
  • אנשים הסובלים מתנגודת חיסונית ירודה
  • נשים הרות ונשים אחרי לידה
  • תינוקות מגיל חצי שנה וילדים עד גיל 18
  • אנשי סגל רפואי
  • אנשים החיים במוסדות
  • אנשים שאושפזו בעונה הקודמת עקב שפעת או תסמונת דמוית שפעת

    בואו להתחסן עם לאומית

    לאומית שירותי בריאות יוצאת במבצע חיסונים כנגד מחלת השפעת.
    לקוחות לאומית מזומנים לגשת לחדר האחות במרכז הרפואי בו הם מטופלים ולקבל את החיסון.
    החיסון בזריקה ניתן חינם.
    ניתן לקבל את החיסון בכל שעות פתיחת המרפאה ועד חצי שעה לפני הסגירה בחדר אחיות, ללא צורך בזימון תור.

    לאומית מאחלת לכם חורף בריא!

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר