אאא

המדינה העלתה את המסים על מכוניות חסכוניות ופחות מזהמות, והמחירים מתחילים לעלות. בעקבות העלאת מס הקנייה על רכבים היברידיים מ-30% ל-45% אחוז החל מאתמול, פירסמו היבואנים מחירים חדשים.

הרכב הפופולרי - טויוטה קורולה ההיברידית התייקרה ב-5,000 שקל ל-138 אלף שקל, בעוד שדגם ה-1,600 סמ"ק בנזין התייקר רק באלף שקל. טויוטה פריוס ההיברידית התייקרה ב-3,000 עד 5,000 שקל, והגרסה ההיברידית הנטענת התייקרה ב-2,000 שקל.

היאריס ההיברידית התייקרה ב-2,000 עד 4,000 שקל. מחיר טויוטה C-HR ההיברידי לא השתנה, לאחר שהתייקר ב-5,000 שקל בחודש שעבר עם השקת הגרסה המחודשת. ליבואנית נותר עדיין מלאי קטן מהדגם שלפני השינוי, שנמכר במחירים הישנים.

גם המתחרים ההיברידיים העלו מחירים: יונדאי איוניק התייקרה ב-2,000 שקל ומחירה מתחיל כעת ב-140 אלף שקל. קיה נירו התייקרה ב-1,000 שקל. התייקרויות הדגמים ההיברידיים-כך יש להדגיש- מינוריות יחסית משתי סיבות.

ראשית, חוזקו של השקל מאפשר ליבואני הרכב שימור של המחיר ומעבר לכך, יבואני הרכב אגרו מכוניות המיועדות לשחרור במהלך החודשים הקרובים ממכס.

עם תום שחרורי המלאי לקראת אמצע השנה צפוי המחיר לעלות. ועם זאת יש להדגיש כי חלק ניכר מהמכוניות ש"התייקרו" היום הן למעשה מכוניות שיבואני הרכב דווקא רכשו במחירים שלפני כניסת המס לתוקף.

כאמור, במהלך השבועות האחרונים שחררו יבואני הרכב אלפי מכוניות ממכס, בעיקר היברידיות. כעת מכוניות אלה ישווקו לציבור במחירי 2020 הגבוהים. זאת למרות שבפועל מדובר במכוניות השוהות בישראל שבועות רבים.

זאת ועוד- המכוניות היברידיות ימשיכו ליהנות מהנחה בשווי השימוש בסך 500 שקל בחודש, שביחד עם צריכת הדלק הנמוכה שלהן, צפויות להותיר אותן פופולריות גם במחירים החדשים. בכל המקרים ייקרו היבואנים את המכוניות בפחות משיעור עליית המס, וצפויים לגל העלאות מחירים נוסף לאחר שיאזל המלאי הנוכחי, בסביבות חודש אפריל.

גם דגמי היוקרה החשמליים מתייקרים, בעקבות הקטנת הנחת המס המירבית עליהם ל-75 אלף שקל, שמעליה הם מחויבים ב-83% מס קנייה, לעומת 10% בלבד במקור. אאודי אי טרון, הכביש שטח החשמלי שמסר ב-2019 כ-340 יחידות והיה הרכב החשמלי הנמכר בארץ, התייקר ב-120 אלף שקל, ל-520 אלף שקל.

עם זאת, במקביל השיקה היבואנית גרסה חדשה, עם סוללה קטנה יותר, 71 קילוואט שעה במקום 95, המקצרת את טווח הנסיעה ל-336 ק"מ רשמיים, לעומת 435 בדגם הרגיל. הטווח המעשי, כפי שמדווחים בעלי אי טרון, קצר ב-20%. המחיר לגרסה החדשה: 440 אלף שקל.

גם בדגמי בנזין ודיזל חלו שינויים: מאזדה השיקה גרסה מוזלת של ה-3 סדאן, ב-138 אלף שקל, ירידה של 7,000 שקל, מאובזרת פחות. ואילו סקודה ייקרה את הקודיאק דיזל ב-10,000 שקל.

שנת 2019: ירדה במסירות כלי רכב

מנתונים ראשונים בלבד עולה כי בחודש דצמבר נמסרו רק כ-5,000 מכוניות חדשות, החודש החלש בשנה, לאור העדפת הרוכשים לקבל את הרכב בינואר. טויוטה מסרה 1,000 מכוניות, קיה 660 ויונדאי 440.

אולם בסיכום הכולל סיימה שוב יונדאי את השנה כמותג הנמכר ביותר, והראשון שחוצה את רף ה-40 אלף מכוניות, עם 40,300 מכוניות בשנה היוצאת, עלייה של 5%. טויוטה סיימה את השנה עם 35,900 מכוניות, ועלייה של 25%, בזכות הדגמים ההבירדיים של הקורולה והראב 4 שהושקו בשנה החולפת. קיה מסרה 32,000 מכוניות, ירידה של 10%, בעקבות מחסור במלאי הנירו והפיקנטו.

במקביל מודיעה צ’מפיון מוטורס יבואנית סקודה על ייקור של מספר גרסאות של קודיאק. כך, קודיאק דיזל בגרסת הבסיס מתייקר בעשרת אלפים שקל ל193 אלף שקל. סקאלה המשפחתית אינה מתייקרת.

מסירות הרכב החדש בישראל נמצאות בירידה מאז 2016, שבה נרשם שיא של כל הזמנים, 287 אלף מכוניות חדשות. ב-2017 נמסרו 282 אלף מכוניות חדשות וב-2018 נמסרו 267 אלף מכוניות חדשות.