אאא

לאפל היתה אתמול סיבה טובה לחייך. אחרי כמה רבעונים פושרים שנעו בין ירידה בהכנסות לצמיחה פושרת, ועם מכירות אייפון שבמקרה הטוב אפשר לכנות אותן מאכזבות, חזרה החברה לצמיחה משמעותית. הודות לגידול בכל שלוש קטגוריות המוצר המרכזיות של החברה (אייפון, שירותים ומוצרי מחשוב לבישים כמו ה-iWatch) טיפסו ההכנסות ברבעון שהסתיים בדצמבר 2019 ב-8.9% והגיעו ל-91.82 מיליארד דולר, והרווחים גדלו ב-11.4% ל-22.24 מיליארד דולר שיא כל הזמנים לאפל.

החברה גם הציגה תחזית אופטימית לרבעון הנוכחי, והיא צופה לרשום בו הכנסות של בין 63 מיליארד ל-67 מיליארד דולר, שייצגו גידול של בין 8.6% ל-15.5% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. מה הגורמים שסיפקו לאפל רבעון כזה מוצלח, ממה היא צריכה להיזהר ומה הסכנות שיכולות לחבל ברבעונים הקרובים?

ברבעונים קודמים, אפל הצליחה לרשום צמיחה לא הודות לגידול בהכנסות מהאייפון אלא חרף ירידה שלהן. זו היתה עדות לכוח של פורטפוליו המוצרים הרחב של החברה, שהביקוש אליהם אפשר לה לגדול גם בשעה שמוצר הדגל שלה לא סיפק את הביצועים הרצויים, אבל לכולם היה ברור שבשביל רבעון חזק ממש אפל צריכה שגם האייפון יטפס למעלה. וברבעון הנוכחי, הוא סיפק סוף סוף את הסחורה עם עלייה של ב-7.6% בהכנסות ל-55.96 מיליארד דולר.

ובניגוד להערכות שלפיהן האייפון XR הוא זה שמוביל את מכירות החברה, בשיחה עם אנליסטים אחרי פרסום הדו"חות אמר המנכ"ל, טים קוק, שדווקא שלושת דגמי האייפון החדשים והיקרים יותר שהושקו בספטמבר – 11, 11 פרו ו-11 פרו מקס – היו הדגמים הנמכרים ביותר בכל שבוע לאורך הרבעון שעבר, כאשר האייפון 11 החזיק בקביעות בראש הרשימה. מדובר בדגם הזול ביותר מבין שלושת הדגמים החדשים עם מחיר התחלתי של 699 דולר.

אחרי שלפני שנתיים הפכה אפל את הדגם היקר יותר, אייפון X עם מחיר התחלתי של 999 דולר, למכשיר המרכזי שלה וגם רשמה הצלחה בדמות עלייה בהכנסות חרף קפאון או ירידה במספר המכשירים, חזרה למיקוד במכשיר הזול יותר כדגם המרכזי הביאה הפעם את הסחורה – עדות אפשרית לכך שהביקוש הגבוה למכשירים יקרים יותר היה אולי רק אנומליה ושבטווח הרחוק השוק מעדיף מכשירים בתמחור סביר.

שני גורמים נוספים סייעו לדחוף את מכירות האייפונים, לדברי קוק: תוכנית הטרייד-אין של החברה, שהיקפה הוכפל לעומת שנה שעברה, ואפשרות לרכוש מכשירים בתוכנית תשלומים נוחה באמצעות כרטיס האשראי של אפל קארד. שוב, סימן לכך שהשוק מחפש את האופציה הזולה והנוחה יותר מבחינה כלכלית במקום לשפוך אלף דולר על המכשיר הכי נוצץ בסביבה.