תולדות המוהרא"ש מיבניאל לכבוד יום ההילולא

הצדיק שנולד להורים יוצאי הונגריה, שהצליחו לעלות ארצה לפני המלחמה, משם עברו לניו יורק עד אשר בזכות גילוי תורת ברסלב ייסד קהילה סביבו ביבניאל (ייארצייט)

כ"ק מוהרא"ש זצ"ל - רבי אליעזר שלמה שיק, נולד בכ"א אייר שנת ה'ת"ש לאביו הרה"ג רבי מנחם זאב שיק זצ"ל בעל מחבר ספר "מנחת זאב", ולאמו מרת מלכה ע"ה.

הוריו עלו ארצה מהונגריה זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. אביו שימש כאב"ד בעיר טוקאי והיה מצוי בקשרי ידידות עם רבים מגדולי הדור הקודם ביניהם הגאון מטשעבין זצ"ל, הרה"ג רבי ראובן זעליג בענגיס זצ"ל, הרה"ק מסאטאמר זי"ע והרה"ק מבעלזא זי"ע, שהוקירו את גדלותו התורנית.

כשהיה מוהרא"ש בגיל 13 עברה המשפחה לניו יורק שם שימש אביו כראש ישיבת סאטאמר. בגיל 16 וחצי התוודע מוהרא"ש לספר 'משיבת נפש' שחיברו חסיד ברסלב בשם רבי אלתר טפליקער ז"ל, ומאוד התפעל מהדיבורים המחזקים והמעוררים שנכתבו שם, כשהחל לברר מי חיבר זאת, נודע לו שהמחבר הוא תלמיד של רבי נחמן מברסלב, הוא החל להתחקות אחר ספרים נוספים מתורת ברסלב עד שהתוודע ל"לקוטי מוהר"ן" ו"לקוטי הלכות" וכו' ומאז דבקה נפשו בחסידות ברסלב.

באותם הימים כמעט שלא הכירו את חסידות ברסלב וספרי היסוד של חסידות ברסלב כדוגמת "לקוטי מוהר"ן ו"לקוטי הלכות" היו יקרי השגה ונמכרו בסכומים גבוהים, כשראה זאת מוהרא"ש קיבל על עצמו להדפיס ולהפיץ את תורת רבי נחמן בכל רחבי תבל.

מוהרא"ש זצ"ל למד במשך 5 שנים בישיבת "תפארת ירושלים" כשראש הישיבה היה הרה"ג רבי משה פיינשטיין זצ"ל, ראש הישיבה חיבבו מאוד כיון שהיה מתמיד גדול ולא פסיק פומיה מגרסא . בי' שבט תשכ"ב נישא מוהרא"ש לביתו של האדמו"ר מקאסאן כשמסדר קידושין היה ראש הישיבה רבי משה פיינשטיין זצ"ל .

מיד לאחר חתונתו החל מוהרא"ש זצ"ל להדפיס את כל ספרי ברסלב בכמויות ענק ומכרם במחירי הפסד, כיון שהיה עז רצונו שדבר רבי נחמן מברסלב, חיזוקיו ועצותיו, יפרסמו בכל העולם כולו, וכמו שמאז שנתגלה לעיניו האור הנפלא של רבי נחמן השתנו חייו לטובה ללא הכר, כך רצה שהאור הנפלא יתגלה ויחזק עוד יהודים. וכך החלה להתפרסם חסידות ברסלב בארצות הברית .

בשנת תשל"ו הקים מוהרא"ש את ישיבת "היכל הקודש" בבורו פארק, ובשנת תשמ"ו את קהילת "היכל הקודש" בעיר יבנאל שבגליל התחתון, והקים שם מוסדות לתפארת; גנים ופעוטונים, תלמוד תורה "ילדי חן", בית ספר "בית פייגא", ישיבה קטנה "בית שלמה", ישיבה גדולה "בית מנחם" סמינר לבנות "בית מלכה", ישיבה לבעלי תשובה "דמשק אליעזר" כולל אברכים "אור המאיר", כולל להוראה "תפארת בנימין", בתי כנסיות מפוארים, מקוואות טהרה, בית התבשיל "אוהל אברהם" שמחלק מידי יום מאות מנות אוכל לכל דכפין, ארגון עזר ליולדות, ארגון 'הצלה יבנאל' הפועל מטעם מד"א שאף העמיד אמבולנס קבוע המופעל ע"י כ- 40 חובשי רפואת חירום, הזמינים לעזרה בכל מקרה רפואי ביבנאל ובכל הסביבה, כלל הכוננים עושים זאת בהתנדבות מתוך הרגשת שליחות עמוקה .

עם תלמידו הרב יואל ראטה שליט"א

במשך חייו חיבר מוהרא"ש זי"ע מאות ספרים בכל תחומי החיים כגון "אוצר שלום בית", "אוצר הפרנסה", "אוצר לבחורי ישיבה" ועוד, כשגולת הכותרת הם מכתבים שכתב לאלפי יהודים ששיגרו אליו שאלות ובקשות להדרכה וחיזוק בעבודת ה' והוא השיב להם על פי דרכו של רבנו ז"ל, כל המכתבים נאספו ויצאו לאור בסדרת הספרים שו"ת אשר בנחל, שמונה קרוב ל 300 כרכים!

מאהבת ישראל העצומה שבערה בו חיבר כ- 1000 קונטרסים מלאים בדברי חיזוק והדרכה לחיים מתוך תורת רבי נחמן מברסלב שבסופם הדפיס את ה"תיקון הכללי", עשרה מזמורי תהילים שתיקן לומר רבי נחמן.

אהבתו ללימוד התורה לא ידעה שבעה, הוא שקד על לימוד כל חלקי התורה בימים ובלילות בהתמדה עצומה והעלה על הכתב את כל חידושיו בחומש ובנ"ך, בתלמוד, במדרש בספרי הקבלה, ובכל ספרי רבי נחמן ותלמידיו הגדולים, והדריך את תלמידיו ושמעו לקחו לשקידה עצומה בכל חלקי התורה הקדושה.

בי"ז שבט תשע"ה נפטר מוהרא"ש זצ"ל לאחר מחלה קצרה, בצוואה מפורטת שהשאיר ביקש להיטמן ביבנאל עיר ברסלב בחלקת הקבר שרכש עוד בשנת תשמ"ו זמן קצר לאחר שהקים את הקהילה ביבנאל. בצוואתו כתב הצדיק מיבנאל הבטחה מיוחדת שאותה ביקש גם להדפיס על מצבתו: "אני מבטיח שכל בחור רווק וכל בחורה רווקה שיבואו כאן לקברי ויגמרו את כל ספר התהילים מהתחלה עד גמירה לזכותי – אזי אשתדל בכל מה שרק אוכל שימצאו את זיווגם, וזה הבטחה חזקה ממני ".

בנוסף הבטיח הצדיק: לא אנוח ולא אשקוט עד שיהיה למי שבא לקברי להתפלל וללמוד ישועה שלימה מן השמים, ובפרט בחור ובחורה שצריכים למצוא את זיווגם ויאמרו את כל ספר התהלים בלי להפסיק – אני מבטיח שימצאו את זיווגם מן השמים. ואני חזק בזה מאוד ".

בצוואתו כתב גם: "מי שירצה איזה דבר וכו', איזה ישועה לפעול וכו', איזה רפואה לבקש וכו', שיבוא שם אל קברי והקדוש ברוך הוא יעזור שאהיה לו למליץ יושר למעלה. ופרטיות בניי ובנותיי וחתניי ותלמידיי לומדי ספריי, כשתבואו לבקש אצלי – תיוושעו בעזרתו יתברך בכל מילי וימלא לכם הקדוש ברוך הוא משאלות לבכם לטובה".

בערב הסתלקותו הוסיף וכתב כי "מה שרק תבקשו ממנו יתברך אצל קברי, אזי התפילות יענהו מן השמים". מידי שנה מובילה עמותת "ישמח צדיק" המפעילה את מוסדות "היכל הקודש" ביבנאל עיר ברסלב, את ההכנות הלוגיסטיות לקראת הילולא גדולה, הכוללות תיאומים עם משטרת ישראל, מד"א, כיבוי אש, הקמת אוהל 'הכנסת אורחים' ענק שמשמש את כלל המתפללים ומגיש מזון ושתייה בשפע רב כל שעות ההילולא, וכן ארגון הסעות ביום ההילולא מכל רחבי הארץ ליבנאל .

ישועות רבות נכרכו סביב התפילה בציון מוהרא"ש זצ"ל ובמיוחד נפוצים הסיפורים סביב רווקים ורווקות שהגיעו לציון וקראו שם את ספר התהלים וזכו למצוא את זיווגם, המתפללים בציון רואים לעתים תכופות הזמנות לחתונות שעליהם נכתב "לאחר שקראתי את התהלים בציון זכיתי למצוא את זיווגי".

סיפור נפלא ששמענו משלמה, בחור שהגיע לציון על מנת לסיים את ספר התהילים ולזכות בהבטחה החזקה של כ"ק מוהרא"ש זי"ע לרווקים ולרווקות, לשלמה יש אחות הגרושה כבר 3 שנים, לפני כשנה הגיע שלמה במיוחד לציון ביבנאל עיר ברסלב לסיים את ספר התהילים לזכות אחותו שתזכה למצוא את זיווגה, והנה בזאת חנוכה תש"פ התארסה בשעה טובה ומוצלחת, שלמה ברר עם חברו שאגיע עמו יחד ליבנאל באיזה תאריך הם סיימו את התהלים בציון מוהרא"ש זי"ע, והתשובה שקיבל ריגשה אותו עד מאוד- "זאת חנוכה תשע"ט", בדיוק שנה לאחר שקרא את התהלים לזכותה - מצאה אחותו את זיווגה!

השנה יחול תאריך ההילולא ביום שלישי בלילה (פרשת יתרו), 11/02/2020 למניינם. העליה אל הציון מתחילה כבר משעות הצהריים של יום שלישי עד למחרת יום רביעי בשעות הלילה המאוחרות.

האירוע המרכזי יחל ביום שלישי בשעה 19:30 ברחבה הגדולה הסמוכה לציון הקדוש, בהשתתפות בנו בכורו של מוהרא"ש – הרה"צ ר' נחמן שיק שליט"א, רבני הקהילה, רבנים, חברי כנסת ואישי ציבור, הזמר נמואל הרוש יחד עם תזמורתו של עמי כהן ינעימו את האירוע. לפרטים נוספים ולתיאום הסעה ניתן להתקשר למשרדי "ישמח צדיק" בטל- 046656666. עולו ואתכשנו להילולא דצדיקיא.

לפרטים ולישועות כנסו לכאן>>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר