אאא

הנהגים החדשים בישראל כבר לא מחכים 3 חודשים לטסט, אבל עושים יותר טסטים עד לרישיון המיוחל. מנתונים שהתקבלו עולה כי מאז החלה הרפורמה שהעבירה את מבחני הנהיגה המעשיים מבוחני משרד התחבורה לבוחנים המועסקים בידי זכיינים פרטיים, תוך שילוב מערכות טכנולוגיות לביצוע המבחנים, התקצר זמן ההמתנה למבחן מעשי לשבועיים, מספר הטסטים עלה ועימו מספר המבחנים – והנהגים החדשים. אלא שבדרך הנהגים לעתיד עושים יותר טסטים מבעבר, כשהם נדרשים בכל פעם לשלם למדינה אגרה של 138 שקל, ותשלום למורה עבור השימוש ברכבו במבחן בסך 238 שקל. מנגד, הם נזקקים לפחות שיעורי נהיגה כפי שנאלצו לקחת בעבר בעת ההמתנה הארוכה בין הטסטים.

הרפורמה יצאה לדרך לפני שנה וחצי, ובתחילה התקשתה להתרומם עקב בעיות טכניות ומערכתיות. אולם מהשוואה בין מבחני הנהיגה המעשיים שבוצעו ב־2017 בשיטה הישנה לבין המבחנים שבוצעו ב־2019 בשנה המלאה של השיטה החדשה עולה כי נרשמה עלייה של 35% במספר מבחני הנהיגה שבוצעו, בכל דרגות הרישיון (מ־785 אלף שבוצעו ב־2017 ליותר ממיליון מבחני נהיגה מעשיים ב־2019).

מספר מבחני הנהיגה המעשיים לרכב פרטי (דרגה B) כמעט הוכפל, מ־341 אלף מבחנים ב־2017 ליותר מ־508 אלף מבחנים ב־2019. כמו כן נרשמה עלייה של 27% במספר העוברים במבחנים (מ־143 אלף ב־2017 ל־182 אלף ב־2019).

עם זאת, חלה ירידה במספר העוברים בטסט ראשון, מ־43% לפני שלוש שנים ל־34% בשנה שעברה. במקביל, יותר תלמידי נהיגה מקבלים את הרישיון הנכסף רק לאחר הטסט השלישי (16.5% לעומת 15%), או שמגיעים אליו רק אחרי טסט רביעי ומעלה: 18% מהנהגים החדשים ב־2017 נזקקו לארבעה טסטים ומעלה, כאשר ב־2019 קפץ שיעורם ל־25.5%.

השינוי מיוחס לקיצור זמן ההמתנה למבחן, דבר שמגביר את הלחץ של התלמידים והוריהם על המורים להגישם לטסט. המבחנים מבוצעים כעת במספר מסלולים קבועים, כשלבוחן אין שיקול דעת בבחירת המסלול, והמדינה גם הקטינה את שיקול הדעת של הבוחנים בהחלטה על העברת התלמיד תוך העברת החישוב למערכת הדיגיטלית, בהתאם לציונים שמעניק הבוחן לתלמיד.

במספר מבחני הנהיגה המעשיים לאופנועים וקטנועים (קטגוריות רישוי A, A1, A2) נרשמה עלייה של 24% מ־37 אלף מבחנים ב־2017 ליותר מ־47,800 מבחני נהיגה במהלך 2019. כן נרשם גידול של 15% במספר העוברים במבחנים מ־23.8 אלף ב־2017 ל־27.5 אלף ב־2019.

גם כאן ירד מספר העוברים בטסט הראשון, אם כי בשיעור נמוך יותר, מ־70% ל־66%. בעוברים בטסט השני נרשמה עלייה מ־20% ל־22%, ובטסט השלישי מ־7% ל־7.5%. שיעור הרוכבים שנזקקים לטסט רביעי ומעלה עלה מ־3% ל־4.5%.

מאפיינים דומים נרשמו במבחנים לרישיון לרכב משא קל (רישיון C), שמספר העוברים בהם עלה מ־19 אלף ב־2017 ל־23 אלף ב־2019.

לדברי מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר־אייל, "המערכת שומרת על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. בנוסף, היא מאפשרת אחידות מלאה של הטסטים ברחבי הארץ, ומונעת אפשרות להטיות שונות".