פרסום ראשון

סוף לאפליה? בגץ פסק: בית יעקב גם לספרדיות

פסק הדין של בג"ץ: מכה ל´מרכז החינוך העצמאי´ וניצחון מוחץ לעותר יואב ללום בעתירתם כנגד חלוקת בית הספר לתלמידות אשכנזיות וספרדיות ● "מדובר באפליה אסורה, שאם תימשך - על משרד החינוך לשלול את רישיון המוסד" כתבו שלושת השופטים פה אחד.

כתבי כיכר השבת | כיכר השבת |

פרשת חלוקת בית הספר היסודי בעמנואל: בית המשפט העליון פרסם לפני שעה קלה את פסק הדין. "מדובר באפליה אסורה, שאם תימשך - על משרד החינוך לשלול את רישיון המוסד" קבעו שלושת השופטים פה אחד.

המדובר בניצחון מוחץ לעותר יואב ללום ועמותת 'נוער כהלכה' שיוצגו בידי העו"ד ד"ר אביעד הכהן, ומכה קשה ל'מרכז החינוך העצמאי' שיוצג בידי העו"ד מנחם ינובסקי.

ראשיתה של הפרשה, בחלוקת בית הספר היסודי לבנות בעמנואל באמצעו, תוך הפיכתו לשני בתי ספר נפרדים על כל פרטיו, כולל תלבושת שונה לתלמידות, זמני הפסקות נפרדים, ועד להקמת קיר חוצץ בין שני חלקיו של מה שהיה פעם בית ספר אחד.

לטענת העותרים, המדובר בחלוקה על רקע עדתי, היינו הקמתו של בית ספר נפרד לתלמידות האשכנזיות, כאשר בבית הספר הישן נותרו אך ורק תלמידות ספרדיות.

פניית ההורים למשרד החינוך, הביאה להתערבותו, ודרישה להחזרת המצב לקדמותו, אלא שלטענת העותרים, לא אכף משרד החינוך את הוראתו, ולכן לא יצאה זו אל הפועל, מה שהביא בדלית ברירה לפנייה לבג"ץ.

'מרכז החינוך העצמאי' טען בתגובתו, כי אין המדובר באפליה עדתית, וכי המדובר ב"מגמה חסידית" שנפתחה לבנות הקהילה החסידית בעמנואל. גם את אחוזי החלוקה שתיארו העותרים הכחישו הנתבעים, וטענו כי המדובר בחלוקה אשכנזית – ספרדית של 73% מול 27% אחוזים, מה שמוכיח כי המדד לחלוקה לא היה על בסיס עדתי.

בפסק הדין הארוך והמנומק, המשתרע על פני 40 עמודים, שפורסם כאמור בשעה האחרונה, קיבלו השופטים פה אחד את טענות העותרים, ודחו את טענות החינוך העצמאי מכל וכל. בנוסף חייבו השופטים את מרכז החינוך העמצאי בתשלום של 60,000 שקלים – הוצאות משפט לעותרים, וכמו"כ את משרד החינוך בסך של 15,000 שקלים נוספים. סכומים חסרי תקדים בעתירות מסוג זה.

עוה"ד ד"ר אביעד הכהן, דיקאן מכללת 'שערי משפט' שייצג את העותר יואב ללום, אמר ל'כיכר השבת': "אנו מברכים ושמחים על ההחלטה החשובה, שתהווה ציון דרך במאבק הנמשך לביעור תופעות האפליה במערכת החינוך בכלל, ובחינוך החרדי בפרט. יש לקוות כי משרד החינוך יעשה את כל הדרוש להסיר את סממני האפליה לפני פתיחת שנת הלימודים הקרובה, ויפקח פיקוח צמוד על הנעשה במערכת החינוך. אסור שילד יופלה לרעה בשל מוצאו, עדתו, או רקעו הסוציו-אקונומי. עקרון השוויון בחינוך הוא ערך יהודי לא פחות מאשר ערך דמוקרטי, ואנו מברכים על כך שהשופט מלצר נתן לכך ביטוי בפסק דינו".

יואב ללום עצמו הגיב: "חבל מאוד שהחינוך העצמאי אינו משכיל להבין את מה שההלכה והיהדות דורשים מאיתו, וממשיך להתנהל בניגוד גמור להלכה ולדעתם של כל גדולי התורה, כל זאת במסווה של 'שיקולים פדגוגיים'. צר לי שהחינוך העצמאי זקוק להתערבות בג"ץ בכדי לשמור על ההלכה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר