היסטוריה ואקטואליה

מסגד או מעיין? האתר המופלא בעמק איילון

מדריך הטיולים ישראל שפירא לוקח אותנו למעיין מופלא בעֵמֶק אַיָּלוֹן שנעשו בו ניסים לאבותינו - "מעיין בית הקשתות", שתקרתו עשויה מקשתות שנבנו לפני כ-1700 שנים (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

אחד המקומות שנעשו בהם ניסים גדולים לצבאו של יהושע בן נון, הוא עמק איילון מעליו זרחה השמש במשך 36 שעות כפי שנאמר: "שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן"[1].

(צילום: ישראל שפירא)

קדם לנס של השמש שעמדה בשמים, הם האבנים הגדולות שהושלכו מן השמים: "וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם".[2] (כתבה מצולמת מאותם אבנים קדושות שנמצאות בעמק, תובא פה בעתיד בעז"ה).

היום נספר על מעיין מופלא באותו העמק, המכונה: "מעין בית הקשתות", ששמו נגזר מכך שתקרתו עשויה מקשתות שנבנו לפני כ-1700 שנים בתקופה שארץ הקודש הייתה כבושה תחת שלטון הרומאים.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

תחילתו של המבנה הייתה בית מגורים לכל דבר, ומאות שנים לאחר בנייתו הוא נהפך למאגר מים המגיעים אליו בנקבה חשוכה מבאר מים בסמיכות אליו.

המעיין שופץ בחודשים האחרונים ע"י קצין מטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי, ובימים אלה שהכניסה למקוואות מוגבלת, תוכלו להגיע למקום ולהיטהר ממעיין מלא במים קרירים. ההרפתקנים מביניכם יוכלו להיכנס לנקבה צרה בתוך המעיין, לזחול כ-30 מטר, ולהגיע לבאר גדולה שניתן לשחות בה.

(צילום: ישראל שפירא)

• • •

מרתק לדעת שעד השיפוץ הנוכחי היה שלט שנכתב בו שבעבר בית הקשתות היה מסגד מוסלמי! בביקורי האחרון טרום השיפוץ פגשתי בארכיאולוג בכיר, שטען בפני לא דובים ולא יער, הכל אגדות! והכל התחיל כיון שבגג המבנה ישנו (עדיין) צ'ופצ'יק המזכיר 'מינרט' של מסגד. (אודה לקוראים שיש ברשותם תמונה של השלט הישן שישלחו לי לאמייל sisraerl@gmail.com).

שרידי הצ'ופציק המזכיר 'מינרט' של מסגד בצד ימין בתקרת המבנה (צילום: ישראל שפירא)

המעיין נמצא בסמיכות ליישוב מבוא חורון, בתוך פארק קנדה, שכולו מדהים ומרהיב ביופיו, בתקופה זו, סביב המבנה פריחה מופלאה של שקדיות, עצי דקל ופרחים מכל הסוגים והמינים.

בדרך תבחינו בעדרי הפרות הרועות להנאתם ליד מאגר מים ענק, אנחנו פגשנו זיקית ירוקה שנדהמה לראותנו, הזיקית נראתה בגיל חודש בלבד, ואנו שביקרנו במקום ביום הראשון שהסתיימו הגבלות הקורונה, נראה שהיה זה המפגש הראשון שלה עם בני אדם הולכים על שתיים...

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

אל תפספסו את 'מצפור עמק איילון' המשקיף על כל מישור החוף, מודיעין עילית, ראמאללה ואף ניתן לראות את קבר שמואל הנביא באופק שאליו על גבי שביל עפר העביר לכל כלי רכב, שניתן להבחין באבנים שהם שרידי הדרך הטורקית.

איך מגיעים? כתבו בווייז 'מעיין בית הקשתות'. נסיעה טובה.

הערה: כיון שהאתר הינו מבוקש ביותר בימי הקיץ, ומחמת שלא כל הקבוצות המגיעות למקום הינם שומרות על כל גדרי הצניעות, מומלץ להגיע למקום מוקדם ככל האפשר בבוקר, כדי שח"ו לא תצא תקלה ומכשול מתחת ידינו.

[1] יהושע י יב

[2] יהושע פרק י

  • ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים בעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

עוד קצת תמונות מהמקום הנפלא:

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר