משחקי כסאות

ממשלה טרייה - וכבר נערכים לבחירות

סער מקדם מינויים של שופטים ללא שקד, כדי להבליט את הישגיו • ה'משותפת' משמשת כרשת ביטחון לקואליציה • יו"ר הכנסת מבזה את החוק • עבודת החרדים מדגישה פספוס (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם, פול)

סער מחדד הבדלים

הדבר הפוליטי המעניין ביותר שקרה בשבוע שחלף הוא בכלל דבר שלא התרחש: הדיון למינוי ארבעה שופטי בית המשפט העליון, בוועדה למינוי שופטים, נדחה למועד שטרם נקבע בשל היעדר הסכמות. שר המשפטים גדעון סער יודע שתוצאות הצבעה זו ישפיעו רבות על נראותו בבחירות הבאות בשאלה "כמה ימני הצלחתי להיות", שבה ינסה להיבדל מראש הממשלה נפתלי בנט.

שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד. מחדדים הבדלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ההצעה המונחת כרגע, שמנסה להכניס שופט אקטיביסט נוסף, נגד רצון רוב בוחרי הימין, לא יכולה לעבור אצל יושב ראש תקווה חדשה בקלות, ועל כך המלחמה - שסביר שתסתיים בקרוב. שרת הפנים איילת שקד, שביממה האחרונה לשיחות הקמת ממשלת בנט-לפיד איימה בפיצוץ המשא ומתן אם לא תקבל מקום בוועדה למינוי שופטים, נמצאת מחוץ לשיח המינויים הבאים.

ייתכן שזהו אחד מצעדי סער להוכיח הבדלים בין מפלגתו לזו של בנט, לקראת הסבב הבא, שמי יודע מתי יגיע.

המשותפת שחקן פעיל

חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים, עליו דיברנו בהרחבה בשבוע שעבר, אושר בקריאה ראשונה. ההצבעה היא תיקון לחוק יסוד הממשלה ודורשת 61 תומכים, לכן סער גייס את הרשימה המשותפת, שתמכה כולה. סער, יושב ראש הקואליציה בעבר ומתכנן מהלכים פוליטיים ותיק, לא מתבייש לגייס את חברי הרשימה המשותפת להצבעות החשובות לו, בדיוק כפי שנהגה הליכוד בימיה בשלטון. עכשיו רק צריך לראות מה תקבל המשותפת בתמורה.

החוק כהמלצה

יושב ראש הכנסת, האדם שכבוד הפרלמנט הישראלי צריך להיות בראש מעייניו, מקדם חוק שיכניס חברי כנסת לשעבר לוועדת האתיקה כדי להקימה, לאחר שהאופוזיציה הודיעה כי לא תשתתף. מעבר לעובדה שמדובר בצעד ספק דמוקרטי, מכיוון שהעם בחר מאה ועשרים חברי כנסת גם עכשיו והם המחליטים על חיינו כעת, הרי שיש כאן זלזול עמוק בחוקים ובדרכי התנהלות תקינים.

יו"ר הכנסת מיקי לוי. מה עם הכבוד לחוק? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

זהו עוד צעד, בשרשרת צעדים ארוכה מספור, של קואליציות שחשבו שהחוק נועד כדי שישנו אותו ולא כדי להוביל מדינה בצורה יציבה. בנימין נתניהו קידם חוקים רבים כשהתאים לו, ואז רצה לבטלם בהינף יד; יאיר לפיד התנגד לממשלת הכלאים המוגדרת ממשלת חילופים, והקים כזו בגאווה; ויד הדוגמאות עוד נטויה. אולי פשוט תנהלו ותפסיקו לשחק משחקים?

הפספוס החרדי

פעילות חברי הכנסת החרדים כחברי קבע בוועדות רק מוכיחה כמה זו הייתה שגיאה להישאר בחוץ ארבעה חודשים. ניקח דוגמה אחת מהשבוע האחרון: חוק המס על רכישת דירה שנייה אושר בכנסת, רק לאחר שחברי יהדות התורה הצליחו להכניס סעיף שידגיש כי דירות שנתרמו ליתומים לא תחויבנה במס. זה סעיף ייעודי למען החברה החרדית, בה התרומות והעזרה ההדדית ייחודיות ומהוות מקור גאווה חברתי. חבל שפספסנו את כל הכנת התקציב, אולי היינו במקום טוב יותר.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב'כיכר השבת', בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר