כיכר השבת

אחת מול כולם

"בחורות בשידוכים אומרות לי: 'אין לי מושג מי אני'

איך מצליחים להיות ביחד באמת והאם אפשר או צריך להפריד את האדם מהקהילה? התיישבנו על ספת המטפלת ציפי אהרונוב כדי להבין מהי מובחנות ומדוע מדובר בתהליך מאתגר כל כך (ראיון)

31
חיה כהן | כיכר השבת | י"ט בטבת | 23.12.21
ציפי אהרונוב בראיון
ציפי אהרונוב בראיון (צילום: חיה כהן)

צהריים של אמצע השבוע. ציפי מזמינה אותי להיכנס לקליניקה שקטה ויפה בהרצליה. "זו לא הקליניקה שלי" היא מחייכת, "כאן אני לומדת אצל אמיתי מגד טיפול זוגי ומשפחתי מבוסס מובחנות. אמנם יש לי תואר ואני מטפלת למעלה מ-8 שנים, אבל תמיד יש לאן להתקדם ולהתמקצע".

ציפי אהרונוב, בת 35 ואם לחמישה מכפר חב"ד מטפלת בפסיכודרמה, M.A, מתמחה בנשיות בריאה, מרצה, מעבירה סדנאות לקבוצות וצוותים ועובדת בקליניקה פרטית עם נערות, נשים, זוגות ומשפחות - ואם זיהיתם מוטיב חוזר של מעל למטופל אחד, אתם לא טועים.

עבור ציפי, כל מטופל ומטופלת מייצגים מערכת שלמה של קשרים. "אני מאמינה שאם רוצים להגיע לשינוי אמיתי, צריך שכל המערכת שסביב המטופל תתגייס לשינוי. הרבה פעמים הילדה שמגיעה אליי לטיפול מבטאת עניין משפחתי שכדי לטפל בו, אני מצרפת לטיפול את ההורים וגם אחים ואחיות. לפעמים הילד או הילדה המטופלים הם בעצם קריאת השכמה לכל המשפחה. וכשכל המשפחה מגויסת, רואים שינוי אמיתי".

הגישה של ציפי נקראת 'מובחנות'. "המורה שלי הגדיר את זה: 'היכולת שלי להישאר נאמנה לעצמי מול הדחף של הסביבה'. אנחנו חיים בתוך חברה והרבה מההתנהגויות שלנו מושפעות מהחברה וזה נורמלי וזה בסדר. להיות מובחנת זה לא אומר להתנתק מהחברה, אלא לדעת לייצר עולם פנימי יציב ופריזמה אישית ממנה נראה את הדברים ונגיב בהתאם.

ישנם אנשים בעלי אישיות 'משוקפת'. כלומר, הם רואים את עצמם דרך השיקוף של הסביבה. החמיאו לי? אני מרגישה טוב. אמרו לי משהו פחות נעים? אני ארגיש רע. אנשים שמונעים על ידי פידבקים. למעשה כולנו משוקפים, השאלה היא כמה אנחנו תלויים בשיקוף הזה, כמה הוא מכתיב את הדרך בה אנחנו מגיבים ומתנהלים והאם אנחנו מסוגלים להיות מספיק בוגרים ולהתעלות מעליו".

אז זו ההגדרה שלך לבגרות?

"כן. כי זה לקחת אחריות. זה להבין שקרה לי עכשיו משהו וגם אם הוא לא נעים או קיבלתי ביקורת, אני מתבוננת במה שקרה, בדברים שנאמרו, מבררת אם יש לי אחריות כאן ואם כן, איך אני מגיבה? אני צריכה להתנצל? אני צריכה לשנות את עצמי? או שאני מבינה שזה "לא שלי" וממשיכה הלאה ברוגע ובשלווה.

מובחנות דורשת המון כנות. המקום שלי כמטפלת זה להביא את המטופלים שלי למקום בו הם כנים מול עצמם, מול הבחירות שלהם ולא מאשימים את הסביבה. אני רואה לא מעט נטייה להתקרבנות; "הוא עשה לי / היא אמרה לי / כך וכך קרה ואני חסרת אונים". אבל איפה האחריות שלך? אתם יכולים לשנות את התמונה".

(צילום: חיה כהן)

למה בחרת דווקא בגישת המובחנות?

"מטפלת בוחרת את הגישה הטיפולית שלה מתוך האישיות שלה ומתוך הניסיון שלה. במקומות רבים ניגשים לטיפול ממקום של סיבה ותוצאה. הילד מתנהג כך וכך כי עשו לו כך וכך - זוהי תפיסה ליניארית: יש בעיה, בואו נחפש את הסיבה שלה.

לעומת זאת, התפיסה המערכתית איתה אני עובדת בודקת אילו התנהגויות בתוך המערכת מזינות או משמרות את אותה התנהגות בעייתית. אנחנו צריכים להבין איזה סיפור הילד מספר, גם מבחינת האישיות שלו, למה הוא לקח את התפקיד הזה על עצמו ומה הוא מספר על המערכת כולה.

בעבודה שלי אני מאוד חוקרת את מערכות היחסים של המטופלים. כל הקשרים שלנו בנויים על מערכות יחסים עוד מאז שהיינו ילדים קטנים.

לדוגמה, נער או נערה שעושים מעשים שמנוגדים לערכים עליהם גדלו בבית. אפשר להבין למה הם בוחרים לרדת מהדרך ולנסות לעזור להם, אך מהניסיון שלי, יש כאן משהו יותר גדול שמתבטא דרכם. למשל, בעיות בזוגיות בין ההורים או דברים אחרים שקורים בתוך המשפחה שאותה אנחנו מכנים "המערכת", שמשפיעים עליהם.

לפני שאני אנסה להחזיר אותם לדרך, אני אנסה להבין את הסיפור שהם מספרים על המערכת. וכשיתבצע שינוי ותיקון באותן בעיות במערכת, לנער או לנערה יהיה קל יותר להבין מה הם רוצים והמשפחה תלמד לקבל אותם והם יחיו בהרמוניה".

מצד אחד את מדברת על מערכת, על מכלול, ומצד שני הגישה שלך היא מובחנות, אינדיבידואליות. נשמע שיש כאן סתירה.

"לא, אין כאן סתירה. מובחנות אינה מובדלות וריחוק, אלא הפוך מכך. מובחנות זה להיות ביחסים מאוד קרובים ומשמעותיים מתוך הבנה ותפיסה שכל אחד שלם בפני עצמו. מערכת יחסים כזו נותנת מקום לכל אחד והיא לא מפחדת מקונפליקטים. אנחנו אנשים שונים ולפעמים הרצון שלי יכול להתנגש עם הרצון שלו וזה בסדר.

לדוגמה, אם בעל הגיע הביתה עצבני מיום ארוך, לרוב האישה תנסה להרגיע אותו מיד ותפציץ אותו בדאגה או שהיא תתמלא בתחושת אשמה או ריצוי ותפעל משם או שהיא תבחר בהתעלמות. להיות מובחנת, זה להבין שאני לא אחראית על הכעס שלו והתגובה תהיה בהתאם: בוגרת. כלומר או שהיא תהיה איתו בסיטואציה ותוכל לעזור לו ממקום של אכפתיות ולא של אשמה או שהיא תבין שזה לא שלה, תשחרר ותיתן לו להתמודד בעצמו".

(צילום: חיה כהן)

לייצר מובחנות גם בקהילה

ציפי עובדת עם מטופלים ומטופלות רבים מהמגזר החרדי והדתי, גם מקהילות סגורות מאוד, ואני תוהה בקול כיצד מתווכים את המובחנות למי שרגילים לחיות בסביבה קהילתית שחיי החברה והתאמה למסגרת הם ערך עליון בה.

"אנחנו חיים בקהילה מאוד חברתית" מסכימה ציפי. "ויש ציפייה שכולנו נתאים את עצמנו למודל מסוים. הקושי בתיווך קיים ואני פוגשת את זה הרבה. מצד אנחנו רוצים לעודד חשיבה עצמאית, אבל מצד שני, קשה לנו מאוד להכיל את השונה והאחר.

לקהילה יש הרבה מעלות, אנחנו ניזונים ממנה והיא גם שומרת עלינו בהרבה מובנים, אבל כשאני עובדת עם נוער, בעיקר נערות ומתבגרות, המטרה שלי היא שהן יהיו מסוגלות לסמוך על עצמן. לפעמים יושבות מולי בחורות בשידוכים ואומרות לי: "אני רוצה להתחתן ואני רוצה לבנות את הבית שלי אבל אין לי מושג מי אני".

גם עליי הטיפול במובחנות השפיע בכל כך הרבה רמות, גם בתוך המערכת הזוגית וגם בתור אמא. הילדים כל הזמן מזמינים אותנו לפגוש את הגבולות שלנו והדיאלוג האינסופי הזה שהמובחנות מייצרת, מעגל כזה בו הילד עושה משהו, אני עוצרת רגע לשאול את עצמי ואז מגיבה, הופך אותי לאמא רגועה יותר וברורה יותר.

אנחנו נוטים להיות עבדים של החברה ולא רק חלק ממנה, להשתעבד לאיך יראו אותנו, מה יגידו. מובחנות מעמתת אותנו עם עצמנו, מפגישה אותנו עם חלקים שאנחנו מעדיפים להדחיק, אבל בסופו של דבר, כיף להיות מודעים, לדעת מה נכון לנו ולהיות פחות תלותיים. אחרי שמאמנים את השריר הזה ושוב ושוב, התוצאות ניכרות והשינוי מדהים".

לא קל להיות מובחנת.

"נכון. כי זה אומר שאני האחראית ואין את מי להאשים. חלק מהמובחנות שלי זה לדעת שזה אני מול הקב"ה".

בעצם לאדם מאמין יש יתרון כשזה מגיע למובחנות.

"וודאי. זה עוזר מאוד. ברגע שאנחנו מייצרים עולם ערכים פנימי חזק בו הקב"ה נוכח, נוכל להיות מדויקים יותר מול השליחות האלוקית שלנו פה בעולם.

הגיעה אליי אישה צעירה שרצתה לעשות שינוי גדול בחיים שלה. מהרגע הראשון זיהיתי בחורה אינטליגנטית, חרוצה ושאפתנית ולא ברור מה מפריע לה לעשות את הצעד הזה. במהלך הטיפול קילפנו עוד שכבה ועוד שכבה עד שהתברר שהרצון שלה לרצות את ההורים שלה הוא מאוד חזק והקושי שלה לאכזב אותם עצר אותה מלהתקדם. היא הייתה זקוקה לאישורים מההורים ולא הצליחה לאשר לעצמה, וזה בדיוק מהות המובחנות: לאשר לעצמנו להיות שלמים עם הרצונות והבחירות שלנו.

וכשנהיה שלמים עם עצמנו, התגובה מהסביבה תשתנה, השדר אוטומטית יעבור אליהם. הם ילמדו לקבל ולהכיל אותנו וברוב המקרים, גם יכבדו אותנו".

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
מעניין מאוד האם היא גרה באשדוד ??
מעניין25.12.21
30
ציפי את מדהימה. נושא כל כך חשוב . הסברת בצורה נעימה וברורה. את אלופה!! תודה!
מירי24.12.21
29
בואו וניקח בחורה ליטאית טיפוסית.כל חייה לימדו אותה ששכרה בעולם הבא יגיע דרך הבעל.היא תביא דירה,תצא לעבוד ותפרנס ,תלד ותטפל בילדים רבים שאפשר , כך שהבעל ילך ללמוד בשקט. כלומר לה אין אישויות היא חיה למען הבעל. ועוד יותר גרוע הרבה מהבעלים האלו בקושי לומדים מנעייסים ובעמדת הקפה רוב הזמן. אז איך היא תדע
אפרת23.12.21

הצגת כל התגובות

28
הדברים עוצמתיים ומכוננים מביאים לחשיבה אחרת הדברים נאמרים בנועם כמו להדליק פנס ולהאיר לתוך עצמי. תודה על הדברים והשיתוף
פנינה26.12.21
27
כתבה מרתקת! ציפי את מדהימה וכל כך כיף לראות איך את כל הזמן לומדת עוד ומתקדמת וכולם סביבך רק מרווחים... תמשיכי
חני מרזל24.12.21
26
אהבתי ממש נושא כל כך חשוב. עבודת חיים תודה רבה לכם
נחמה23.12.21
25
ממליצה מאוד על ציפי, מטפלת מעולה
שרה23.12.21
24
יש לי נסיון עם מטפלות וזה טיפול מאוד מיוחד ושונה. אהבתי
נורי24.12.21
23
לכל המגיבות הזועמות על המצב שבעלים לא יושבים ולומדים, "הן טורחות וכו' וכו' והוא מנייעס..." זה באמת כואב, חלמתן על דברים אחרים אך הקב"ה זימן בדיוק מציאות שונה וזה לא במקרה. לכל אחת מסלול מיוחד ושונה בעולם שעליה למלאו. אולי כדאי שתאזנה להרצאות של הגב' ולדמן, אפשר גם בקול הלשון הזכות של האישה למלא תפקי
ח23.12.21
22
גם בחורים לא יודעים מי הם אבל היא מצדיקה תקיעה וצריך להסביר מי הם
נכון27.12.21
21
ציפי מדהימה.. כתבה מרתקת. מכירה אותה אישית ויודעת שכל מילה מגובה בידע רב וניסיון. תודה על כתבות כאלה מיוחדות.
אסתי 24.12.21
20
מה זה "התמחות בנשיות בריאה"? מה היא למדה ב-MA? תואר שני בנשיזם? תואר במגדריזציה במגמה נשית?
ח23.12.21
19
וואוו, ממש יפה ונכון, ובקשר לבעלים: נכון שלכל אחת מסלול חיים שה' קבע לה. אבל אם אדם רוצה להתאבד הוא יגיד שזה המסלול שה' קבע לו? לא משוה אבל לדעתי זה באמת בעיה כל הנושא הזה והחינוך שאשה צריכה להשתעבד לבעל במלוא מובן המילה. להפיך בעל רוצה שיהיה טוב לאשתו ומהחינוך הזה נשמע בדיוק הפוך. אני בוגרת בית י
תורה לשמה27.12.21
18
וואו חזקת תודה רבה רבה! אין עליך... בתור נערה מתבגרת חייבת לומר לך ששינית לי חשיבה! מקווה שתפרגני לנו עוד כתבות:) תודה רבה רבה.
שירה הורביץ24.12.21
17
ציפי מטפלת מדהימה. ממליצה עליה ממש! ותודה על המילים המדויקות שלך, פנינים ממש
מ.ק23.12.21
16
מעניין איפה היא למדה את זה...
אבישי24.12.21
15
מדהים מדהים
שיפי23.12.21
14
ברוך סומך נופלים ברוך שעשני כרצונו
יופי27.12.21
13
קראתי והפנמתי! תוכן מעניין ושווה במיוחד. בהחלט יש מה לקחת מזה לחיים האישיים. תודה גדולה לכותבת וגם לכם "כיכר השבת" שהבאתם תוכן לעניין!!
דוב24.12.21
12
יפה ממשש תודה רבהה תצליחיי
.23.12.21
11
לא! היא גרה בכפר חבד
כתוב בתחילת הכת26.12.21
10
ציפי היקרה, כתבה מרתקת, נהניתי מכל מילה כמה אוצרות נתת לנו זה כל כך חשוב ואני חושבת שאם תתני עוד כתבות בנושא נוכל קצת להעמיק את הידע ואפילו להשתמש בו מול הילדים. תכלס את צריכה לצאת באיזשהו קורס. ממש מחכה!!! עליל מטורפים לחיים איכותיים לעצמינו למערכת המשפחתית שממש יקרה לנו. עלי והצליחי!!!!! עוקב
יפה24.12.21
9
איזה יופי ממש מדויק, כל מילה נגעה בול במקום. ירבו כמותה בישראל ובמגזר החרדי בפרט
לאה23.12.21
8
המטפלת מטפלת מאוד טוב גוף ונפש
אין ספק26.12.21
7
מה הכוונה שהיא "מתמחה בנשיות בריאה" ? האם יש נשיות חולה ?
home23.12.21
6
לצערי, במגזר הדתי והחרדי מחנכים את הבנות והנשים לצייתנות עיוורת לבעל ואת כל חיוביהן כלפיו ושחס ושלום שלא תעזנה שלא לקיימן, ומאידך, לא מיידעים אותן על חיוביי הבעל כלפיהן, ואין מי שיאמר לבעל שלא יעז שלא לקיים חובותיו. ומכאן הדרך לבריונות מצד הבעל קצרה. הבעיה היא שמשתמשים במוסר דתי כלפי הנשים בכל התוק
חגית 23.12.21
5
איזו יפה הורסתתתתת
נעמה23.12.21
4
תודה רבה
חני26.12.21
3
אהבתי. תודה רבה
טובה24.12.21
2
נושא חשוב מאוד, כיף לראות שנותנים לכך במה. נהנתי מאוד לקרוא
חיה23.12.21
1
כל מילה מדוייקת. ידית לדייק בדיוק בנקודת זמן שאני צריכה. תודה רבה מכל הלב
זהבה23.12.21
אולי גם יעניין אותך
משפחה

האחות הצעירה לאחיותיה: "שרותי השמרטפות נסגרו"

טובה אור | 06.02.24

הולך ומתקרב

סבתא, כך תבחרי לנכדים מתנת חנוכת מושלמת 

טובה אור | 03.12.23

אימהות וילדים בשגרת מלחמה

העצמה עם הרבנית ימימה מזרחי: כך תתמודדי בעת מלחמה

כיכר השבת | 22.11.23

חירום, שגרה ומה שביניהם

בשיא המלחמה - כך ניתן לשמור על שגרה שפויה ולהחזיק מעמד

חיים דיין | 02.11.23

בימי לחץ וגם בשגרה

כיצד אימא יכולה להפוך את ביתה לאי של שלווה?

טובה אור | 24.10.23
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

אמא משתפת: 

כיצד משפיעה המלחמה על ילדים מיוחדים וכיצד נעזור להם?

טובה אור | 18.10.23

"שמע אשמע צעקתו"

"החגים בצל האלמנות"- ראיון חושפני עם שתי נשים גיבורות  

טובה אור | 27.09.23

טיפים ליוצאים לר"ה

חסר סיר, המרק נשפך והעוף נמעך: היציאה לא חייבת להיראות כך!   

טובה אור | 14.09.23

בלגן לא כאן

מיומנה של חמות: האם אצל הסבתא הכל מותר?

טובה אור | 04.09.23
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

... במשפחות הכי טובות

איך ניתן לחזק את הקשר בין בני המשפחה?

טובה אור | 22.08.23

"בזעת אפך..."

האם צריך להתענות במקום העבודה? קראו עדות  עם מסר חשוב

טובה אור | 07.08.23

מחוץ לקופסא

מה לעשות עם הילדים בחופש? טיפים חינוכיים ויצירתיים

ארי טננבוים | 06.08.23

ראיון מטלטל

איך נראה החופש אצל ילד עם צרכים מיוחדים וכיצד מתמודדים ההורים?

טובה אור | 03.08.23
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מתחם ציבורי

גרים בדירת "סלח לי"? הכתבה הזאת בשבילכם! פרק 3

טובה אור | 01.08.23

לעבוד מהבית?

אימא, איך את מתמודדת עם השילוב הקטלני של חופש ועבודה?

טובה אור | 01.08.23

חופש= 'גאנק- פוד'

8 טיפים לעידוד תזונה בריאה בחופש הגדול

טובה אור | 30.07.23

"סדרו אותי"

 טיפים יעילים לארגון הכביסות החל מהמיון הראשוני ועד לארגון הסופי בארון 

טובה אור | 30.07.23
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

טור חשוב לבין הזמנים

"אמא, אבא - מ-ש-ע-מ-ם לי" | הילדים משגעים אתכם בחופש? • זה הפתרון

חיים דיין | 20.07.23

חווים קשיים בנישואים? תקראו!

אחרי 15 שנה הוא החליט להתגרש: "היא לא נקייה ומעולם לא החמיאה לי" | כך זה נפתר

מרדכי רוט | 20.04.23

בצרה? אל תתייאשו

אשתו נכנסה לדיכאון וליד עץ האשכוליות הוא הבין: "זו לא יוכבד - זה אני"

מרדכי רוט | 23.03.23