כיכר השבת

נפטר הד"ר אפרים שך ז"ל

לפנות בוקר, נפטר ד"ר אפרים שך ז"ל, בנו יחידו של הגראמ"מ שך. במשך השנים, ד"ר אפרים שך סטה מדרכו של אביו, ולמרות זאת נשמר ביניהם הקשר החם. דעותיו ההשקפתיות היו שונות והפוכות מאלו של אביו, כך כלפי היחס למדינת ישראל, חשיבות השירות הצבאי, וסוגיות לאומיות שונות, אך המשבר העיקרי בין הרב שך לבנו פרץ על רקע משפחתי

44
חיים שקדי | כיכר השבת | י"ט בתשרי | 17.10.11
הד"ר שך
הד"ר שך (יחצנים, באדיבות המשפחה)

ברוך דיין האמת: לפנות בוקר (שני), נפטר ד"ר אפרים שך ז"ל, בנו יחידו של הגראמ"מ שך, והוא בן 81. בחודשים האחרונים, היה מאושפז בבית החולים 'הדסה עין כרם' בשל מחלה קשה.

בבחרותו, למד ד"ר אפרים שך בישיבת 'חברון', ולאחר-מכן התגייס לאצ"ל. בהמשך חייו, למד באוניברסיטת 'אוטווה' בקנדה, ובישיבת 'יוניברסיטי' ביו-יורק, שם הוציא 'תואר' במחשבת ישראל ובתולדות ישראל.

במשך שנים רבות שימש כד"ר לחינוך ועבר במשרד החינוך בירושלים, וכן שימש בתפקידים שונים בארץ ובעולם בנושאי חינוך, ואף קיבל את עיטור הכבוד - יקיר ירושלים, על פעילותו החינוכית להפצת מורשת ישראל ותולדות עם ישראל בארץ ובתפוצות.

במשך השנים, ד"ר אפרים שך סטה מדרכו של אביו, ולמרות זאת נשמר ביניהם הקשר החם, כאשר בשנותיו האחרונות של הגראמ"מ שך זצ"ל, הוא אף היה מגיע רבות לבקרו מדי שבוע.

דעותיו ההשקפתיות היו שונות והפוכות מאלו של אביו, כך כלפי היחס למדינת ישראל, חשיבות השירות הצבאי, וסוגיות לאומיות שונות, אך המשבר העיקרי בין הרב שך לבנו פרץ על רקע משפחתי.

היה זה כאשר רעייתו של הרב שך נפטרה, ובנו אפרים שהה בחו"ל. הרב שך אמר לבנו כי אל לו למהר להגיע לארץ מאחר והוא מתכוון לערוך את ההלוויה כבר בשעות הקרובות שלאחר הפטירה.

שינה את דעותיו

אפרים ניסה לשכנע את אביו כי ימתין עם קבורת האם, אך הרב התעקש ואמר 'העיכוב גורם לביטול תורה עצום. זה לא יכול להימשך כך'. ההלוויה התקיימה בעוד הבן אפרים שוהה בנכר.

לפני מספר חודשים, בראיון ל'מקור ראשון', סיפר ד"ר אפרים שך: "נפגעתי. אני הייתי הצאצא היחיד שיכול להגיד קדיש, אין עוד בנים. מאוד מאוד נפגעתי". רק במשך השנים, הבין הבן את חשיבות לימוד התורה עבור אביו, וסלח לו.

בהתייחסו לציבור החרדי כיום, והעובדה שחלקו לומד מקצועות שונים, אמר אפרים שך: "אני אישית שמח שחרדים מבינים שהם צריכים לרכוש מקצוע, אבל גם אבא לשיטתו צודק. כי אתה צריך ללמד אלפים ורבבות כדי לברור מהם את הסיירת המובחרת. השקפת עולמי נשענת על מה שכתוב בפרקי אבות 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות'. עם זאת חשוב לי להדגיש שאלה שרשומים בישיבה ולא לומדים, אבא ראה בהם גזלנים. פשוט גזלנים. ואם הוא נתקל באחד כזה, הוא היה תולה אותו. על אחד כזה הוא אמר שצריך לגייס אותו מיד לצבא".

בשנותיו האחרונות, לאחר מסע ההלוויה ההמוני של אביו זצ"ל, הבין ד"ר אפרים שך כי אביו היה באמת ובתמים אביהן של כלל ישראל, ושינה את תפיסת עולמו בכל הנוגע לציבור החרדי.

הותיר אחריו את אחותו הרבנית דבורה ברגמן, רעייתו תמר, בתו עמליה ונכדיו עומר ובן.

הלוויתו תתקיים בשעה 15:00 בהר המנוחות בירושלים, שם ייטמן.

לפניות לכתב: chaim@kikar.net

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הרב שך מה עם "ושיננתם לבניך" רק אחרי שמשננים לבנים אז "ודברת בם" יש כאן מן הצביעות שאדם ישקיע בבחורי ישיבות שילמדו תורה ואילו בבנו יחידו לא השקיע כלל
בר כוכבא21.10.11
רובוט ? מי אמר שהרב שך לא ניסה לחנך בנו לתורה ? הגמרא אומרת מדוע בניהם של תלמידי חכמים אינם כמוהם תמיד כדי שלא יגידו שהתורה ניתנת בירושה .
רבי עקיבא23.10.11
איך יש לאדם זכות לדבר נגד אדם גדול כמו הרב שך
אנונימי21.03.22
11
לא משנה מה היה צריך עכשיו ללמד עליו זכות!!! כדי שיגיע לגן עדן ללא קיטרוגים. בשורה התחתונה הוא ידע מה האמת... ואף הודה בדרך אביו... זהו את הנעשה אי אפשר לתקן!!!
לאה כהן17.10.11
10
רק בנושא של ישוב ארץ ישראל, ושל תורה עם דרך ארץ - אז הוא צדק ולא אביו. אף אחד לא יכול לחלוק על התורה, גם אם זה מוסר שיעורים בפונוביץ
מנחם17.10.11

הצגת כל התגובות

9
למה לא נסע באותו נתיב שלך? ענה ואמר,כי לא שרנו שירי שבת בשולחן. כחם של שירי שבת...
"בדיחותא"22.10.11
8
למה הוא לא הלך בדרכיך הלא התפוח לא נופל רחוק מהעץ? ענה ואמר,העץ היה יותר מדי גבוה...
"בדיחותא"20.10.11
7
יש לציין שבתקשורת הוא תמיד היה לצד אביו היה לו חדות ועומק לשון אציל וישר חכם ד"א שלא כמו שחושבים הרב שך השקיע בו המון המון
מלכינוש14.11.11
6
במקום להיות חרדי נהיה מזרוחניק .. זה נקרא לחלוק ? מה הוריד את הכיפה ואת הציצית ? לא שמר על טהרת הבית ח"ו ... לפעמים אנחנו החרדים נתפסים לשטויות - איזה סוג כיפה יש..
maorlod17.10.11
5
מישו יודע? אשמח לתשובה. (כתוב אחרי הנושא, לדוגמה, תגובה מספר 2)
דפני17.10.11
המגיב כתב רק כותרת ללא המשך תגובה פנימית
אבישי17.10.11
4
אפרים ז"ל באמת עזת את דעת אביו נגד הרבי מליובאוויטש וביקר בבית חב"ד בתאילנד בקיצור יחסו היה בעד חב"ד הפוך ממה שאביו אמר ואפשר לומר עזב את הדרך הטובה (בסגי נהור)....
מתנגד25.10.11
3
לעומת הרב שך, הסטייפלר זצ"ל וגדולי ישראל השאירו אחריהם דור ישרים מבורך.
דוד17.10.11
למרן הרב ש"ך למעלה מ 120 נכדים ונינים מהבת שלו כולם בני תורה מובהקים ביניהם ראשי ישיבות ורמי"ם וכו'!! ואם נעלה כאן גדולי ישראל שבניהם חילונים לא נגמור כולל החיים עימנו!
יענקל17.10.11
הרב שך היה רב מאוד צדיק
חסוי17.10.11
2
אל תוציא לעז תתביש לך בן נידה
שלומי31.10.11
1
שהזכיר באופיו ובמראהו את אביו הגדול זי"ע. בשנותיו האחרונות של אביו כבר דיבר אתי עליו בהערצה גלויה. כתב מאמרים שונים הקשורים למנהגים ומסורות, למרות שלא הקפיד על קלה כחמורה, כדרכם של הציונים הדתיים בני דורו. הילדים שלו יצאו כפי שיצאו ככל הנראה מחמת הרקע של אשתו תבלח"א.
שלמה17.10.11
אם יש מישהו שמקיים את התורה קלה כבחמורה זה רק בציונות הדתית ולא אצל החרדים שרומסים ברגל גסה ערכים תורניים מובהקים כמו שנאת חינם ביזוי תלמידי חכמים ואהבת לרעך כמוך ישוב הארץ, עזרת ישראל מיד צר. וזה בלי להיכנס לניואנסים הלכתיים על חרדים שמתפללים שחרית ב-11 בבוקר מנחה ב-8 בערב, לא ישנים בסוכה, מדליקים
מיזרוחניק18.10.11
ןכאן אתה חושף את פרצופך האמיתי אז בבבקשה ממך צא טמא ממחננו לפני שיוציאו אותך  בבזיונות או שתרחם על נשמתך האומללה ותחזור בתשובה ותפסיק להיות כפוי טובה ' אם מצאת את עצמך נפגע מתגובה זו תדע שהיא נכתבה מלב כואב כי אני מרחם על הוריך ומשפחתך אמר מי שאמר אני תופר כובעים כל אחד לוקח את הכובע שמתאים לו
חרדי21.10.11
בהצלחה בהמשך
יהודה19.10.11
מחמת חולשת אופי. אשה שלובשת מכנסים ואינה מכסה את שיערה, מתוך אידיאולוגיה והשלמה לכיפה הסרוגה של בעלה, אל סגנון החיים הזה נכנס ד"ר שך. בניגוד חריף לאורח החיים המדוקדק מאוד של אביו הרב שך זצ"ל. חינוך ילדיו הוא תוצאה של הדגשת יתר של ציונות.
אילן19.10.11
אבל ברובם הציונים הדתיים הם יר"ש ות"ח ויש "חרדים" רח"ל. אז שקט.
גילוי-דעת23.10.11
לא זכה לבנים שימשיכו את שמו, אלא רק לבת אחת, וגם לה 2 בנים שלפי שמותיהם, אפשר לדעת איזה חינוך קיבלו. מי היה מאמין?! הנינים של המרן הרב שך הקדוש זצ"ל...'עומר' ו'בן'! ד' יעזור ויחזיר בתשובה את כל הלאומיים למיניהם, ואז גם החילונים יחזרו כהרף עין. אלא שהדתלים מבלבלים אותם, כי הם רואים 'דתיים' לכאורה,
מרדכי08.11.11
אולי גם יעניין אותך
הודעות פטירה

הנערה הצעירה, בת העסקן הדגול הלכה לעולמה בגיל 12 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

טרגדיה קשה

המשפחה נסעה לשבת הגדול לצימר; הילד הקטן טבע ונפטר

חזקי שטרן | 26.04.24

הזדככה בייסורים

טרגדיה נוראה בחב"ד: השליחה בת ה-25 מבאר שבע נפטרה

דניאל הרץ | 24.04.24

ברוך דיין האמת

טרגדיה נוראה: נפטר בחור הישיבה שנפצע במשחק המסוכן

דניאל הרץ | 21.04.24

שוחט מומחה ומורה הוראה

המאסטר של בן פקועה | רבי יוחנן עידאן זצ"ל; נפטר בגיל 70

איצלה כץ | 18.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

אנשי אמונה אבדו 

דיין האמת: מנהל הסמינר הנערץ בבני ברק הלך לעולמו 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

שני נערים נספו בשריפה | התפללו

האסון בפנימייה בפסגת זאב | אחה"צ הלוויתו של אחד הנערים

דוד הכהן | 15.04.24

אשת איש החסד

אבל בחסדי נעמי - הרבנית מארגון החסד הלכה לעולמה 

חיים רוזנבוים | 12.04.24

ושם אשה גדולה 

אבל בירושלים: אשת איש החסד הלכה לעולמה בגיל שמונים

חיים רוזנבוים | 12.04.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ברוך דיין האמת

טרגדיה בשבת: הפעוט בן ה-9 חודשים לא התעורר משנתו

חזקי שטרן | 06.04.24

אבל כבד בעולם התורה

אבל כבד: ראש ישיבת 'שערי שמועות' זצ"ל - נפטר בשבת

חנני ברייטקופף ואיצלה כץ | 06.04.24

מהיושבים ראשונה במלכות 

אבל בסאטמאר ב"ב: מנהל הת"ת הלך לעולמו אחרי מחלה

חיים רוזנבוים | 05.04.24

הלם בלייקווד

אמש, הילדה לא הרגישה טוב - הבוקר השיבה נשמתה לבוראה

חיים רוזנבוים | 02.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

אבל בסדיגורה

זכה להיפרד מרבו לפני פטירתו | הרה"ח ר' שמואל אייזנבך ז"ל

חיים רוזנבוים | 02.04.24