כיכר השבת

שחר אבקשך

פתיחות - אז יש מנגינה או אין מנגינה?

הפייטן רוני איש רן בכתבה נוספת בסדרה על שירת הבקשות של יהודי חאלב וירושלים והפעם הסבר מעמיק על נושא הפתיחות כיצד הן מורכבות מוזיקלית ואיך הן קורות (מזרחי)

3
רוני איש רן | כיכר השבת | כ"ד בחשוון | 25.11.16
פתיחות - אז יש מנגינה או אין  מנגינה?
(צילום: שאטרסטוק)

אחרי סדרת פיוטי רבי ישראל נג'ארה, אנחנו מגיעים לפתיחה די משמעותית בשירת הבקשות. אפשר לשים לב, שמשלב זה של השירה ברצף הפתיחות הולכות ונהיות ארוכות יותר כאשר אפשר לומר שהפתיחה בה אנו עסוקים היום "אני אשיר עוזך וארנן לבוקר עוזך" היא יחסית באורך בינוני.

המשמעות של כך היא שבניגוד לפתיחות הארוכות יותר בהן כל פסוק או פסקה שר סולן אחר, את הפתיחה הזו שר סולן אחד מתחילתה עד סופה והיא מהווה גשר בין הפיוט 'אשיר עוז ללב חוקר' לפיוט שמגיע אחריו 'אודה לאל לבב חוקר'.

תפקיד הפייטן בפתיחה הוא למעשה לעשות מעבר מקאמי, 'אשיר עוז אל לב חוקר' הוא במקאם עג'אם ו'אודה לאל לבב חוקר' הוא במקאם סבא. מבחינת האופי המקאמים שונים מאד ותפקיד הסולן הוא לעשות את הגשר הזה לעבור בין סולם לסולם, בין מקאם למקאם וגם להגיש לנו את סוף הפתיחה בטון וגובה שיתאים לקולות האנשים שלא יהיה נמוך מידי או גבוה מידי.

כמו שאמרנו בעבר, לפתיחות אין מנגינה מדויקת ולמעשה אנחנו מאלתרים אותם במקום. לא מדובר ביצירת יש מאין, למרות שאין מנגינה ולמרות שכשהפייטן פוצה את פיו מה שיוצא לו באותו רגע זה מה שיוצא, זה אלתור, זה לא דבר שניתן לחזור עליו או ללמוד אותו אם לא הקליטו אותו ובשבת כמובן לא מקליטים.

צריך להבין שהאלתור - הפתיחות ובשפה המוזיקלית המזרחית נקרא המאוואל, מורכב ממשפטים מוזיקליים מלודיים, אפילו מחלקי משפטים, שרובם יהיו מוכרים לנו. כלומר, הפייטן המאלתר אמנם יוצר את היצירה בו במקום, אך הוא משתמש בחומרי גולם שקיימים בראשו.

כמעט כל מה שיצא לו זה דברים שהוא שמע בעבר והפנים באופן מודע או לא מודע. לכל מקאם יש מוטיבים אופייניים והפייטן שגדל בתוך המוזיקה הזו לאורך שנים שומע כל הזמן פתיחות שאנשים אחרים עשו ומטבע הדברים, הדברים מופנמים לזיכרון הבלתי מודע וכשהוא נדרש לאלתר בעצמו, מתוך כל העושר שהוא ינק ספג לאורך כל החיים משהו יוצא.

מרכיב היצירה בו במקום, הוא דבר ייחודי למוזיקה המזרחית הקלאסית, אין צורה כזו מעט בשום מזיקה אחרת בעולם, אך עדיין היא כאמור לא יש מאין אלא שימוש במטען מוזיקלי שהפייטן נושא איתו וכשהוא מאלתר את הפתיחה הוא מסדר את הצלילים שעולים במוחו באופן שמרגיש לו נכון באותו רגע.

כמובן שזה מצריך מיומנות רבה, כי אין זמן להתכונן לזה אי אפשר להכין את זה מראש, הפייטן לא יודע מראש מה ייתנו לו סולו והוא מתחיל לשיר וזורם עם זה לתוך הפתיחה הכל אינטואיטיבי, כמובן בתוך מסגרת המקאם. הוא מתחיל בעג'אם וצריך לסיים בסבא, אך באמצע יש לו הרבה חופש לשלב מוטיבים שונים. הוא יכול לעבור גם מקאמים באמצע ובדרך כלל בפסוקים האמצעים של הפתיחה הפייטן יעשה מדולציות -מעבר בין מקאמים - בין סולמות שכנים.

למעשה, מה שיש לפייטן לעשות זה לקחת את המטען המוזיקלי שיש לו וליצור יצירה קצרה שתרגש ותרתק את המאזינים.

כפי שאמרנו בעבר, רגעי המתח המוזיקליים המשמעותים ביותר בשירת הבקשות נוצרים דווקא בפתיחות, כי הן נוצרות במקום וזה תמיד מסקרן ומעניין לראות מה יהיה עכשיו.

כאמור, הפתיחה דורשת מיומנות מוזיקלית לא פחותה, כדי לדעת לפתוח באחד ולסיים בשני ולהגיש בגובה שיהיה מתאים לציבור כדי שראש הקבוצה לא יצטרך להנמיך או להגביה את הטון עבור הציבור.

חשוב לציין, כי גם הטקסט של הפתיחה עוסק בבוקר בדומה לפיוטים הקודמים, והיא משקפת בתוכה את הכוונה האמיתית של שירת הבקשות, שלא מדובר פה בקונצרט אלא בשירה להשם - "ואני אשיר עוזך וארנן לבוקר חסדך, עוזי אליך אזמרה".

מדובר בשירה קבוצתית שהיא שירה להשם, עם כל הסולואים והמתח המוזיקלי הכוונה בסופו של דבר צריכה להיות "עוזי אליך אזמרה" ו"ברון יחד כל כוכבי בוקר ויריעו כל בני אלוקים".

כאשר הכוונה הזו מופנמת, אז התוצאה תמיד הרבה יותר טובה מסתם מוזיקה טובה והיא גורמת אף להתרוממות רוחנית שאפשר לחוות במהלך השעות האלו של הלילה.

האזינו לפתיחת 'ואני אשיר עוזך' בביצועו של הפייטן משה חבושה בשירת הבקשות שהוקלטה לפני כמה שנים בעיר בני ברק.

Your browser doesn’t support HTML5 audio
3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי25.11.16
1
מה עם הבקשות של מרוקו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עגנ25.11.16
זה בעיתי...כי כל הבקשות הם לה לה לה לה לה לה לה לה לה לה....ואז נה נה נה נה נההההה נהההה נה נהההההה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמי25.11.16
מזרחי

ישראל איבגי במחרוזת פסח מרוקאית: "בבהילו יצאנו ממצרים"

יאיר טוקר | 15.04.24

נחשף הלחן המקורי לפיוט לכבודו של בבא חאקי: "מלכי א-ל חי אהודך"

יאיר טוקר | 31.03.24

מקאם סיכא ספניול

שני ילדי הפלא בביצוע מרגש במיוחד: "נקדישך" • צפו

יאיר טוקר | 05.02.24

דוד חפצדי בסינגל חדש: "מסתובב לי בעולם"

יאיר טוקר | 01.02.24

איציק שריקי בשיר לכבוד רבי יצחק אביחצירא: ההילולא בתולאל

יאיר טוקר | 24.01.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

'תורה בוקס' מציגים:

הפייטנים במחרוזת ביבא לכבוד הצדיק רבי יצחק אביחצירא

יאיר טוקר | 22.01.24

מקהלת 'ישמח משה' מחדשים את הפיוט העתיק: "יפה נוף"

יאיר טוקר | 21.01.24

מקהלת 'ישמח משה' בביצוע חדש ומרענן: "בשוב השם"

יאיר טוקר | 07.01.24

עידן דהרי בביצוע מרגש: עול מלכות שמים

יאיר טוקר | 05.12.23
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מיכאל פרץ בביצוע לזכר הזמר שהלך לעולמו: "אל תתייאש"

יאיר טוקר | 09.11.23

אליה ביטון בביצוע מיוחד: "תפילת החיילים"

יאיר טוקר | 06.11.23

משה דוויק ואלחנן משמרתי מתחננים: "אבא תרחם"

יאיר טוקר | 05.11.23

חיים מלול בשיר לכבוד הצדיק: "אשיר שירה וזמרה"

יאיר טוקר | 02.10.23
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

אל תפספסו

משה דוויק מבצע את "אחות קטנה" ו"המבורך" • צפו

כיכר השבת | 15.09.23

אלי בן הרוש בסינגל חדש: "אחי אל תעזוב"

יאיר טוקר | 11.09.23

אופיר סלומון בביצוע לפיוט ראש השנה: "עת שערי רצון"

יאיר טוקר | 10.09.23

דוד חפצדי בפיוט הסליחות: "מחי ומסי"

יאיר טוקר | 06.09.23
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

מרדכי מושיא בסינגל חדש: "אמא נשמה"

יאיר טוקר | 05.09.23

שר שלום מהצרי במחרוזת סליחות

יאיר טוקר | 03.09.23

אייל טויטו ושימי יונייב במחרוזת סליחות 

יאיר טוקר | 03.09.23