כיכר השבת

עורי נצורה - רם אור גדול נעלם

שחר אבקשך - חתימת המחצית הראשונה

הפייטן רוני איש רן בטורו השבועי בו הוא מסביר בפירוט על שירת הבקשות של יהודי חאלב וירושלים. והפעם על שני הפיוטים במקאם נאווה שמשלימים האחד את השני (מזרחי)

2
רוני איש רן | כיכר השבת | כ"ח בשבט | 24.02.17
שחר אבקשך - חתימת המחצית הראשונה
(צילום: שאטרסטוק)

שני הפיוטים החותמים את רצף הפיוטים במקאם נאווה ובעצם את מחציתו הראשונה של סדר הבקשות 'עורי נצורה כבבת' ו'רם אור גדול נעלם' מהווים מעין יחידה אחת, כאשר הם למעשה משלימים אחד את השני.

'עורי נצורה' מושר בלחן פשוט מאד הבנוי משני משפטים מלודיים החוזרים על עצמם באופן זהה ומבוצעים בשירה קבוצתית. כפי שראינו בפיוטים נוספים בעלי אופי דומה, גם כאן, בשל פשטות הלחן, לאחר שירת הבית הראשון והחל בבית השני משלבים הפייטנים מנגינות חיצוניות ללחני הבקשות כך שכל בית מושר במנגינה שונה, וכך נמנעת תחושת המונוטוניות העשויה להתקבל בחזרה על הלחן המקורי לאורך הפיוט כולו.

כמו בפיוט 'יום זה לישראל' בו עסקנו לפני מספר שבועות, גם כאן, כמו למרות שמקאם הלחן המקורי הוא נאוו'ה, המנגינות אשר ייובאו לשירת הבתים השונים יהיו במקאם ביאת. הסיבה לכך, כפי שהוסבר ביחס נעוצה בכך כי הסולם המוסיקלי של שני המקאמים זהה (ההבדל בניהם נובע מאופן השימוש בסולם) וכן בכך כי מקאם ביאת הפופולארי והעממי יותר מנאוו'ה מציע שפע מנגינות פשוטות בהן ניתן להשתמש ובכך לשמור כל העת על גיוון והתחדשות בביצוע.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

בניגוד ל'עורי נצורה' בעל האופי העממי והפשוט ובהתאם לעומק הטקסט אותו הוא מציג, נחשב לחן הפיוט 'רם אור גדול נעלם' לאחד המורכבים המעניינים והמאתגרים בשירת הבקשות. טקסט הפיוט עוסק ברובו במניית עשר הספירות בקבלה ובתוך כך גם בסגולות שמירת השבת והוא דורש עיון מעמיק על מנת להבינו לאשורו. הלחן שלו כולל חלקים רבים, חלקם זהים וחלקם שונים. ביצוע הפיוט ברובו נעשה בשירה קבוצתית אך בה בעת גם כולל תפקידי סולו רבים, בעלי רמת מורכבות משתנה, כך שניתן לשלב בו סולנים בעלי יכולות ביצוע ברמות שונות.

הפיוט כולל חמישה בתים. שני הבתים הראשונים מושרים במנגינה זהה. כל אחד מהם נפתח בשירת סולו של המילה הראשונה בו ''רם'' ו''פה'' בהתאמה. את המשכם של הבתים שר הקהל יחד. לבית השלישי 'אל הבורא שמים..' אשר באופן חריג-משהו קצר משאר הבתים, מנגינה ייחודית והוא היחיד אשר מושר בה.

לאחר הבית השלישי מופיעה שירת סולו של המילה "חי" אשר איננה חלק מטקסט הפיוט המקורי. המילה "חי" תופיע פעמיים נוספות במהלך הפיוט במנגינה זו. תפקידה בלחן הוא להוות מעין הקדמה לתפקידי הסולו המגיעים מיד לאחריה, פעמיים בבית הרביעי 'בשש עשה עולמו' ו'ויום שביעי שבת' ופעם נוספת בבית החמישי 'השומרו מדיבור חול'.

תפקידי הסולו בפיוט זה, כאמור, משתנים ברמת מורכבותם והמיומנויות המוסיקאליות הנדרשות לביצועם. בעוד לחלקם "אל הבורא.." "בשש עשה.." וכיו"ב לחן מוגדר וקבוע אותו יבצעו הסולנים השונים באופן זהה, בתפקידי הסולו האחרים "רם" ו"פה" בשני הבתים הראשונים ושלושת הסולואים המושרים במילה "חי" ישנו מקום רב לפרשנות אישית.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

"רם" ו"פה" מושרים למעשה באופן חופשי המזכיר 'פתיחה' ובלבד שיחלו ויסתיימו במקאם נאוו'ה – מקאם השיר. לסולנים המבצעים את המילים "חי" מוענק אף חופש משמעותי יותר. בנוסף לאפשרות לאלתר במסגרת הקו המלודי הבסיסי, נהוג לעיתים לשלב במהלך שירתם חלקי מנגינות מהמוסיקה הקלאסית-ערבית של המאה העשרים. המנגינות השאולות יושרו ע"י הקהל תוך שימוש בהברות 'אה אה אה..' כפי שראינו בפיוטים נוספים בסדר הבקשות.

בניגוד לרוב פיוטי הבקשות המושרים בלחנים בעלי מבנה סדור וסימטרי של בית ופזמון או לחילופין של מנגינה זהה החוזרת על עצמה לאורך הבתים השונים, 'רם אור גדול' זוכה ללחן בעל מבנה ייחודי וחד-פעמי. ניתן לומר כי הלחן שלו מכיל את רוב המרכיבים להם נחשפנו במהלך הסדר עד כאן - המילים 'רם' ו'פה' המושרות בסגנון של 'פתיחה', תפקידי סולו מולחנים המושרים בדיאלוג בים בין סולן לקהל וכן שילוב של מנגינות חיצוניות ללחני הבקשות המושרות בהברות 'אה אה אה..'. 'רם אור גדול' אם-כן הוא יצירה מוסיקלית מורכבת העומדת בפני עצמה ומכילה בתוכה את כלל המרכיבים המתקבלים לרוב בשירת רצפים שלמים בסדר הבקשות כפי שראינו בעבר.

מבנהו המורכב והייחודי, המנעד הרחב בו מתרחש הלחן, תפקידי הסולו המגוונים והמאתגרים, בצירוף הטקסט העמוק שלו, ממצבים את הפיוט כאחד החשובים המרכזיים והמכובדים ביותר בסדר הבקשות.

לא לחינם משובץ הפיוט במיקום המשמעותי ביותר אולי בסדר הבקשות. 'רם אור גדול' כאמור חותם את מחציתו הראשונה של הסדר ומוביל אל הפתיחה המרכזית ביותר בסדר 'מזמור שיר ליום השבת'.

בסיום שירתו מתבצעת חזרה אל הבית הראשון (אל חציו, ליתר דיוק) בפיוט המקדים לו 'עורי נצורה כבבת' מה שקושר את שני הפיוטים ליחידה אחת משמעותית ועוצמתית המהווה ללא ספק את אחת הפסגות בשירת הבקשות. סיבה נוספת לחזרה ל'עורי נצורה' היא המילים החותמות את הבית הראשון "בסוד עם קדושים רבת, מזמור שיר ליום השבת" המהוות גשר טבעי אל הפתיחה המרכזית ביותר בסדר הבקשות הנפתחת בפסוק "מזמור שיר ליום השבת" אשר ניתן לומר כי באמצעות ארבע מילים מתאר את עצם עניינו של מנהג שירת הבקשות.

הביצועים המלווים הם מתוך הפרויקט 'מזמור שיר ליום השבת'

סדרת טורי הבקשות - שחר אבקשך:

2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מדי שבוע. ממש עבודה מושקעת
כה לחי24.02.17
1
ממש יפה!
חיים24.02.17
מזרחי

ישראל איבגי במחרוזת פסח מרוקאית: "בבהילו יצאנו ממצרים"

יאיר טוקר | 15.04.24

נחשף הלחן המקורי לפיוט לכבודו של בבא חאקי: "מלכי א-ל חי אהודך"

יאיר טוקר | 31.03.24

מקאם סיכא ספניול

שני ילדי הפלא בביצוע מרגש במיוחד: "נקדישך" • צפו

יאיר טוקר | 05.02.24

דוד חפצדי בסינגל חדש: "מסתובב לי בעולם"

יאיר טוקר | 01.02.24

איציק שריקי בשיר לכבוד רבי יצחק אביחצירא: ההילולא בתולאל

יאיר טוקר | 24.01.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

'תורה בוקס' מציגים:

הפייטנים במחרוזת ביבא לכבוד הצדיק רבי יצחק אביחצירא

יאיר טוקר | 22.01.24

מקהלת 'ישמח משה' מחדשים את הפיוט העתיק: "יפה נוף"

יאיר טוקר | 21.01.24

מקהלת 'ישמח משה' בביצוע חדש ומרענן: "בשוב השם"

יאיר טוקר | 07.01.24

עידן דהרי בביצוע מרגש: עול מלכות שמים

יאיר טוקר | 05.12.23
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

מיכאל פרץ בביצוע לזכר הזמר שהלך לעולמו: "אל תתייאש"

יאיר טוקר | 09.11.23

אליה ביטון בביצוע מיוחד: "תפילת החיילים"

יאיר טוקר | 06.11.23

משה דוויק ואלחנן משמרתי מתחננים: "אבא תרחם"

יאיר טוקר | 05.11.23

חיים מלול בשיר לכבוד הצדיק: "אשיר שירה וזמרה"

יאיר טוקר | 02.10.23
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

אל תפספסו

משה דוויק מבצע את "אחות קטנה" ו"המבורך" • צפו

כיכר השבת | 15.09.23

אלי בן הרוש בסינגל חדש: "אחי אל תעזוב"

יאיר טוקר | 11.09.23

אופיר סלומון בביצוע לפיוט ראש השנה: "עת שערי רצון"

יאיר טוקר | 10.09.23

דוד חפצדי בפיוט הסליחות: "מחי ומסי"

יאיר טוקר | 06.09.23
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

מרדכי מושיא בסינגל חדש: "אמא נשמה"

יאיר טוקר | 05.09.23

שר שלום מהצרי במחרוזת סליחות

יאיר טוקר | 03.09.23

אייל טויטו ושימי יונייב במחרוזת סליחות 

יאיר טוקר | 03.09.23