כיכר השבת

דו"ח חדש

משרד הכלכלה: רשתות הפארם הגדולות יקרות משמעותית

כך עולה מדו"ח חדש של משרד הכלכלה שבדק את מחירי הטואלטיקה ברשתות הפארם אל מול רשתות המזון ובתי המרקחת הקטנים ומצא פער מחירים גדול ומשמעותי (כלכלה)

3
דניאל הרץ | כיכר השבת | ג' באב | 26.07.17
משרד הכלכלה: רשתות הפארם הגדולות יקרות משמעותית
(צילום: שאטרסטוק)

בדיקת משרד הכלכלה חושפת: מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהים בכ- 20% מרשתות שיווק המזון הגדולות. למרבה ההפתעה, בתי המרקחת הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה משמעותי, נמצאו אף הם זולים בכ- 20% מהפארמים הגדולים

מחיר הסל הגבוה ביותר עומד על 599 ₪ ברשתות הפארם הגדולות, לעומת הנמוך ביותר שעומד על 500 ₪ בפארמים הקטנים בהינתן תחשיב הכולל מבצעים משולבים הפער עומד על כ-7.8% (בכדיי לזכות בהנחה נדרש הצרכן לרכוש מוצרים שספק אם יש לו צורך בהם במועד הקניה)

מהמשרד נמסר כי על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, ערך המשרד בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה. כחלק מבדיקה זו ועל מנת לעמוד על השונות במחירים לצרכן הבאים לידי ביטוי במקטע הקמעונאי, ערך המשרד דגימת מחירי מוצרי טואלטיקה נבחרים ברשתות שיווק המזון ובחנויות הפארם.

הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה בוצעה ב-56 סניפים בפריסה ארצית רחבה אשר כללה רשתות פארם, חנויות פארם קטנות ורשתות שיווק מזון. איסוף המחירים בוצע עבור 28 מוצרי טואלטיקה נבחרים בקטגוריות משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט, המוצרים בסל ההשוואה הנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים של 19.3% במותגים שונים ברשתות הפארם הגדולות (599.8 ₪) ביחס לרשתות שיווק המזון (502.8 ₪) ו19.8% ביחס לחנויות הפארם הקטנות (500.7 ₪).

• בקטגוריית הדאודורנט מחירי רשתות הפארם גבוהים ב 29% ו 22% מחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

• בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב- 14% ו 12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

• בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב 14% ו 10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

עוד כאמור, מעלה הדגימה כי רשתות הפארם בישראל נוקטות במדיניות של מבצעים משולבים, בהם נדרש הצרכן להגדיל את הרכישה מעבר למוצר בודד בכדי לזכות בהנחה, מבצעים אלו מציעים לצרכן מחירים נמוכים משמעותית, אולם כרוכים בהגדלת הרכישה מצדו. יודגש כי גם בהינתן מבצעים אלו, שלרוב הצרכן מחליט לממשם, נותרות יקרות רשתות הפארם בכ- 7.8% לעומת רשתות שיווק המזון הגדולות וב-6.9% ביחס לחנויות הפארם הקטנות.

על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי. במהלך הדיונים העלו נציגי הקמעונאים טיעונים לפיהם הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים בעיקרם ממקטע היבואנים והיצרנים הבינלאומיים, עוד עולה כי במקומות בהם ישנה כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים.

על רקע הממצאים לעיל, משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים.

הצעדים העיקריים לטיפול בתופעה:

1. ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- מוצרי הטואלטיקה נכנסו אף הם לחובת דיווח מחירים החל מתחיל החודש, ומפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

2. תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה- משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.

3. הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים- בחינת קיומם של הסדרי בלעדיות והגבלתם במקרה של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.

4. הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול- הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.

5. קידום תזכיר חוק לשקיפות מחירים- חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש, מטרתנו לדאוג שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

ממשרד הכלכלה נמסר בנוסף כי המשרד מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

תוכן שאסור לפספס
3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
3
יקרנים!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל26.07.17
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנסיון26.07.17
1
אין צורך להכנס כמעט לסופרפארם..אני? מזמן קונה איפה שזול לי..והמשלוח יקר ..נכון אבל עדיין משתלם.
מיקה גליל עליון27.12.17
אולי גם יעניין אותך
צרכנות

העלאת מחירים בזמן מלחמה | זה התיקון שאושר ויחסוך לכם

בני סולומון | 20.03.24
ש

פרגנו לעצמכם

הארנק של רמי לוי: נוחות בקניות ומגוון הטבות שוות במיוחד

כיכר בשיתוף רמי לוי | מקודם
ש

צפו

בדקנו: היכן תצאו עם הקנייה הכי גדולה במחיר הכי נמוך?

כיכר בשיתוף רמי לוי | מקודם
ש

מותג מחיר

אלי דדיה- מנהל המותג 'רמי לוי' חושף את סודות המותג

כיכר בשיתוף רמי לוי | מקודם
ש

השילוב המושלם

'עכשיו תורי' עם יוגורט יופלה

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם
ש

מתעסקים בספורט?

GO מותג התזונה של תנובה לפעילות גופנית מתרחב

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

בין חום לקור

כמה כוסות מים שתיתם היום? תנו לי לנחש...לא מספיק

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם
ש

להרבות במאכלי חלב

תנובה לקראת חנוכה: מגוון מוצרים ומארזים מיוחדים

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

בשל המצב

רשתות השיווק מודיעות: הגבלה על רכישת מוצרי יסוד

ארי טננבוים | 10.10.23
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם
ש

החלטה מושכלת

חקור את הסוגים השונים של מיטות קומותיים לילדים

כיכר בשיתוף sleeperz | מקודם
ש

אירוע השנה

טקס ההשקה הנוצץ של מותג המטבחים "אורכיד"

כיכר בשיתוף אורכיד | מקודם

החברה אוספת את המוצרים

שימו לב: זה מה שהתגלה בגלידת תותים בשמנת של 'נסטלה'

בני סולומון | 20.08.23

אלו יהיו המחירים

דווקא לקראת החגים: מחירי הדגים צפויים להתייקר | זו הסיבה

בני סולומון | 20.08.23
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם
ש

שוק הקפה הקר רותח • הקצפה בשקשוק

סדרת "שייק קפה" של תנובה: לראשונה בישראל קפה קר לא ממותק בכוס

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

לאור הגידול החד בחומרי הגלם

תנובה הודיעה על עדכון מחירים של כמה ממוצריה

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

עיצוב ויוקרה

'סביון' - מתנות בעיצוב יוקרתי לכל ארוע

כיכר בשיתוף סביון | מקודם
ש

לראשונה • תחת המותג 'תנובה GOLD'

תנובה פונה לקטגוריית גילאי 65+; יוגורטים מועשרים

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

הטעות של כולנו

רוצים לחסוך בענק? תשקלו קנייה במכולת השכונתית

בני סולומון | 29.12.22

שיחות סגורות

עובדים עלינו: אלו המחירים שיעלו ברשתות למרות ההבטחות

בני סולומון | 20.10.22
ש

מתחדשים לקראת השנה החדשה

נמצא המקום המשתלם ביותר לרכישות לבית לחגים

כיכר בשיתוף DCITY | מקודם