כיכר השבת

מיוחד

בד"ץ העדה החרדית: אלה הם החרדים המחללים שבת

לראשונה, מכריזים פוסקי"העדה החרדית" על שורת בעלי הון חרדים כמחללי שבת. הדברים מתפרסמים בחוברת מיוחדת שהופיעה השבוע בעניין השקעה בבורסה. ברשימה השחורה מככבים חרדים מובהקים כמו מוטי זיסר, לב לבייב, שעיה בוימלגרין ושלום פישר (כלכלה)

53
מנחם שוורץ | כיכר השבת | כ"ד באייר | 08.05.10
בד"ץ העדה החרדית: אלה הם החרדים המחללים שבת
(פלאש 90, מאיר דהן, ארכיון)

בד"ץ 'העדה החרדית' הורה שלא להשקיע במניות ישראליות, בהם גם של אנשי עסקים חרדים מובהקים.

הסיבה: השקעה במניות היא שותפות בחברה, מסבירים בבד"ץ, ומרבית החברות הנסחרות קשורות באופן כלשהו לאיסורים הלכתיים, כחילול שבת או פרסום תועבה ואסור לאדם חרדי להיות שותף בעסקים כאלה.

ברשימה השחורה מככבים כמה בעלי הון חרדים מובהקים, כמו מוטי זיסר, לב לבייב, שעיה בוימלגרין ושלום-יעקב פישר המחזיק גם ברשת המזון "יש".

עד כמה הפסק החדש מבית 'העדה' צפוי להשפיע על הרגלי ההשקעה של המגזר החרדי? "בטווח המיידי, לא ברור אם תהיה לזה השפעה משמעותית", אומר נתי טוקר בשיחה ל"כיכר השבת". "אבל לטווח הארוך יתכן שהציבור יפסיק להשקיע בחברות הללו. חשוב לזכור שעד עתה, הציבור החרדי לא היה מודע לאיסור ואת ההשפעה שלו יהיה ניתן לבחון רק בעוד כמה חודשים".

לדברי טוקר, גם המאבק בין רשת "שפע שוק" לרשת "יש" יושפע ישירות מההוראה החדשה. "אנשי שפע שוק יטענו שגם רשת "יש" מחללת שבת בעקיפין, כתת-רשת של רשת "שופרסל" הנמצאת בבעלותו של נוחי דנקנר".

בחוברת שהוציאה 'העדה', מתפרסמים הדברים הבאים: "אפיקי ההשקעות השונים, ובמיוחד הפנסיה והגמל, הם שותפות מלאה בהשקעות שיש בהן איסורי תורה, שמניבות תשואה מרווחי הפדיון של ימי השבת הנרמסת בקניונים, מתוצרת המפעלים בשבת וביום הכיפורים, מערוצי התוכן המלאים זוהמה, מפרסומי שחץ - בכל אלה שותפים אני ואתה מבלי משים.

"מניות 'תמימות' כמו דרבן, העוסקת בפיתוח מקרקעין, אך מחזיקה מרכז מסחרי פעיל בשבת קודש, או בנק לאומי השותף ברשת האופנה פוקס. גם מניית שטראוס כוללת את סניפי רשת בתי הקפה קופי טוגו הפועלות בשבת".

את הדברים מפרסם ועד הפיקוח להשקעות ופיננסים של "העדה החרדית", שהוקם לפני כשנתיים ומטרתו להעניק כשרות למסלולי השקעות פיננסיות לחרדים.

מה אם כן יכול לעשות חרדי מצוי עם כספו, אם לא להשקיע אותו בבורסה? ב"וועד" ממליצים על מסלולי השקעה שקיבלו הכשר מטעמו. "כיום כבר הצטרפו למהלך החברות הראל, איילון, אקסלנס והפניקס, ועוד כמה חברות בשלבי הצטרפות", הם מציינים.

מסקר של מכון המחקר מותגים עולה כי 42% מהחרדים, שהם כ-50 אלף משקי בית, נוהגים להפריש כסף לחיסכון. בסך הכל, מדובר בהשקעות בהיקף של 500 מיליון שקל בשנה.

האם בעלי ההון החרדים ינסו לקבל הכשר מה'וועד' בעקבות האיסור החדש? טוקר לא בטוח בכך. "אין ספק שהם ספגו מכה תדמיתית, בהשוואה לכותרות החיוביות שקיבלו עד כה בתקשורת החרדית. אבל שינוי של ממש יתחולל רק בהתאם לרמת החדירה של הפסק החדש. זה תלוי הרבה בתגובות הציבור".

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
העדה החרדית מחללת את האנושות וזה יותר גרוע מלחלל שבת.הם משפחת פשע שרוצה לשלוט על הכל ושכולם יהיו שנוררים.
יהודה08.05.10
32
איך משווקים? לוקחים חרדים כמו לבייב ופישר, מפרסמים אותם כעוברי עבירה. ואז זה מפתיע את המשקיע התמים... ככה עושים כסף $$$$$$$$$$$
שטויות07.05.10
31
תפסיקו לנסות לחנך את כל העולם ולאמר מי טוב ומי לא. תתחילו לבדוק את עצמכם, תאמינו לי אתם תופתעו.
אבישי07.05.10

הצגת כל התגובות

30
רק רציתי להגיב ביו שישי התפרסם החוברת שלהם בדץ לוקחים סיכון גדול מאוד כי זה כאילו המלצה לקנות מניות מסוימות בלי לדעת מה טיב העסקעות כלומר הם בודקים רק את הקטע של שבת בלי לדעת מה החוסן הפיננסי של החברות . נ.ב.נכתב שם שחברת אזורים מחללת שבת בגלל החטיבה המלונות שלה למי שלא יודע כבר מזמן בומלגרין מכר
גרי בר09.05.10
אותם מעניין רק השגויחה של ה"עדה" והשאר, שיעלה באש מצידם
עסק ביתי09.05.10
29
בזק, חברת החשמל, אל על, שטראוס, עלית, אסם ,טמפו, כל הבנקים, חברות דלק, חברות השקעות, תאמינו לי הרשימה אין סופית, בשוק העולמי אין חברה גדולה שלא קשורה לחברה אחרת בעקיפין, ומי שרוכש שרות או מוצר מהחברות הללו, הוא מחזק את ידיהם???? זו גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה,
גבאי08.05.10
28
יש הרבה חברות שמחללות שבת כמו חוגלה זו שמייבאת את הגיס ומייצרת את טיטולים ומייצרת טישויים בשבת (וגם הטישו לא חתוך כולו ובמשיכה נקרע הקצה) ויש וחוגלה אותם בעלים.
אסף07.05.10
27
האדונים הנכבדים שבתמונה לא תורמים לקיצונים
חיים12.05.10
26
שיש להם היתר-עיסקא ולא יתיחסו לאיסור הגורף כרצון לשכנע את הציבור להשקיע בדווקא באותם בתי השקעות שהבד"ץ המליץ עליהם ,היות והס בקבלים עמלות בגין נתינת ההכשר ,והרברים ידועים .אם לא יעשו זאת אפרסם דעתו של הפוסק הרב הגאון הרב יצחק ןייס זצללה"ה בשו"ת שלו .
בן סמואל08.05.10
הם גם יראו לכבודו מה שהשיב לו הראב,ד הרב שרטנבוך והרב בלוי שליט"א. כך שגם הוא בסוף חתם על כרוז של הבד,צ נגד. צא ולמד!
ישי מאנאלוביץ08.05.10
25
הגיע הזמן להפסיק להתחנף לבעלי המאה
רחמים07.05.10
24
אפשר להיות שותפים עם גוי או למכור את המניות לגוי לפני השבת, ובצאת השבת להפקיע את המכירה (בדומה למכירת חמץ).
מוחמד גולדברג07.05.10
23
כבר הרבה זמן כולנו צועקים על זה! כמעט כל בעלי הרשתות מחללים שבת במניותיהם.
זהירות06.05.10
22
כל חילוני שמנסה לעבוד עם חרדים ויש לו עסקים שפתוחים גם בשבת מסתכן בממונו ומה זה שונה מחרדי כמו פישר ולבייב שנוהגים אותו דבר??? הוא מחלל שבת והם מחללים אלא מה ההבדל? ההבדל הוא שהחרדים מכירים את ה"נפשות הפועלות" ויודעים למי לשלם פרוטקשן והחילוני אין לו מושג איך עושים את זה.
גדעון10.05.10
21
יוצאת לאור. די עם הצביעות שלכם
משה07.05.10
20
הם מש/מיצים את שם השם, הם גורמים לכל החרדים נזק בל ישוער... הם מרחיקים חילונים מדרך ה' בהתנהגות שלהם ביום העצמות.. צריך לדל את עצמנו מהעדה החרדית.... לתתלהם להתבוסס ברפש של עצמם, אנחנו לא צריכים לסבול את מה שהם עושים. ושיפסקו להטיף לנו מוסר..
חרדי חרד07.05.10
אתה מערבב בין העדה החרדית לבין נטורי קרתא.
אברהם הנכבד מאת ה'11.05.10
19
ואני מאד מקווה שזה לא יהפך לפוליטיקה מושחתת כמו רוב הדברים האלו וההכשרים למיניהם בסגנון ''יתנו יקבלו, לא יתנו לא יקבלו,,,'' וד''ל
יהודי גאה30.05.10
18
כולם יכולים לקפוץ ולהתלהם אבל ברור הדבר שבית הדין לענייני ממונות של "העדה" הוא הכי מומחה בעולם! בראשות הרה"ג המומחה העולמי ר' יענקל בלוי שליט"א. אין מה לעשות. הם יודעים הכי טוב.
אחד שמבין08.05.10
וחושן משפט . שיפרסמו גם אילו חברות הסכימו לחתום היתר עיסקה ,
רוני08.05.10
כשרוצים, הראש היהודי יודע להמציא היתרים, כשלא רוצים אז מחרמים! תלוי מי שואל ואת מי שואלים,
קפה הפוך08.05.10
17
כך דעתי בכל אופן. בד"ץ העדה החרדית וחבריהם גרמו ועדיין גורמים לחילול ה' הגדול בתבל. מספיק שנראה את העליהום על הציבור הדתי/חרדי רק בתקופה האחרונה והכל "נזקף" "לזכותם".
נטלי07.05.10
16
למה לא יצאו אז בקול קורא לדות את ההדלקה ליום ראשון, אה, בעירנו נהגו להקל!!!הבנתי
מושי07.05.10
15
העדה החרדית נותת כשרויות למפעלים מחללי שבת כמו חוגלה ועוד רבים זה מותרררררררררררררררר? מִ הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה"
שומר שבת06.05.10
אם זה לא שותפות ממש באיסור, מותר לפרנס אדם כזה.
אברהם הנכבד מאת ה'11.05.10
לעשות הכל.
עדה חרדית06.05.10
14
מאיפה יש להם היתר להשתמש בכסף שמופיעים בו גדולי הציונים? למה הם לא מדפיסים כסף משלהם?
ירושלמי09.05.10
13
יופי, ברוך ה' מצאתם אוביקטים חדשים, כבר דאגנו מה תעשו השבוע! ועל מה תפגינו הפעם.... אוי, אנחנו פשוט מאושרים! אבן הוסרה מליבנו.
שרית08.05.10
12
צריך להאשים את רבני העדה החרדית בעבודת אלילים ולהכניס אותם לבית סוהר על שחיללו לעם ישראל את ספר הספרים .רבנים אלו חשוכים וגורמים לחושך בעם ישראל .אם היו מתנהגים כך בימי הביניים סביר היה שהיו מוצאים אותם להורג באשמת ביזוי האל . בברכה מחבר הספר נטורי קרתא של מאה שערים
מני07.05.10
11
שיפסיקו לקחת כסף מהם! הא הא!
משה07.05.10
10
הכיצד אנחנו שמתנגדים לקיצוניות שלהם בחיים, חושבים שהם צודקים בחומרות שלהם בהכשרים, התמו כל ההכשרים האחרים? האם יש רק חומרות בהלכה או שישנם גם היתרים ע"פ ההלכה? מה עדיף רב המחמיר או המיקל? ידוע שהם נגד המדינה בכל דבר ועניין, ולכן הם גם נגד היתר מכירה, למה יש רבים שחושבים שזה מעיקר ההלכה? רבותי, אנ
מתנגד לרע12.05.10
9
לפני שאתם כותבים כדאי לדעת לב לבייב יש קניון הכי יקר בארץ ברמת אביב שסגור בשבת על אף המקום !!! "לא תלך רכיל בעמך"
משה08.05.10
8
נא לדייק
יעקב07.05.10
7
אינני מבין איך בעלי העדה החרדית משלמים בולים על דואר ישראל שהם מחללי שבת והכסף מגיע למדינת ישראל וגם בעקיפין למשרד הדתות שמחזקין כנסיות ועבודה זרה. מסקנתי שזה הרבה "בולשיט"!ומה עם חסידים שלםה שמתעסקים בצלמים של "יויזל" כידוע ליודעים!
יענקל07.05.10
6
בטח שהם ישתנו, הרי הם לא היו מודעים.
אברהם הנכבד מאת ה'11.05.10
5
האם ישיבות הבדץ בודקות ממי הן לוקחות צדקה או שמא כשמדובר על תרומה אין בעייה. אני מחפש חברות ללא חשש מחלוקתחיפשתי במירון ולא מצאתי
ג'וחא07.05.10
4
כל יום סיפור חדש, מה כבר נגמר נושא העליה למירון? מי שרוצה פרטים על חברות שיכנס לאתר "השולטים" יקליד שם של חברהאדון ומיד יראה את כל קשריו העסקיים של הארגון, כמטע ואין חברה שלא קשורה בשותפות ואו במניות עם חברה שבעליה שומרי שבת, גם לביוב שותף בהמון חברות כאלה, אז שיפסיקו לבלבל את המוח! הבנקים שותפי
ישראלי גאה07.05.10
האם מישהו יודע אם העדה החרדית הולכים לבית חולים הדסה לאישפוז, כגון יולדת וכו' אם כן האם זה מותר? הרי שם עושים נתוחי מתים, מקבלים תרומות מכל העולם גם מנוצרים והכל מסןבסד ע"י הציונים, מה התירוץ וההיתר לכך?
מ,ג08.05.10
3
רוב מוחלט של הפוסקים לא סוברים שמניות נקרא שותפות מחמת שלבעל מניות חלקו היחסי בחברה מאד קטן מה שאומר שאין לו השפעה בכלל על החלטות ולכן לא נחשב כשותף מכאן ניראה לומר שזאת יותר חומרה ולצאת נגד האנשים האלה זה לא הוגן
ישראל21.05.10
2
להל"ן החברות שקשורות לשופר סל, מתוך אתה "השולטים" כמעט שאין חברה שלא קשורה להם, סלקום ועוד שופר-סל בע"מ * אליהו כהן אליהו כהן o כלל תעשיות והשקעות בע"מ כלל תעשיות והשקעות בע"מ o חברת השקעות דיסקונט בע"מ חברת השקעות דיסקונט בע"מ
עסקן08.05.10
1
לבייב מחלל שבת?? לא מצאתם מילים יותר מתאימות לנסח ידיעה כזו? לא מתאים לכם לאבד אובייקטיביות בשביל אקשן.
רז09.05.10
אתה צודק, וגם לומר שהבד"ץ אמר עליהם"אלה הם שמחללים שבת" -לא היה ולא נברא, אלא, הם אומרים מה המציאות, וטועה אין דינו כמזיד.נקודה.
אברהם הנכבד מאת ה'11.05.10
אולי גם יעניין אותך
כלכלה בארץ

יוקר המחיה פה הזוי? רמי לוי מפנה אצבע: "המדינה אשמה"

בני סולומון | 25.04.24

"בגלל המלחמה"

מס הכנסה, מע"מ ומסי נדל"ן | באוצר בוחנים העלאה מוקדמת

יוסי נכטיגל | 20.04.24

בגלל המתקפה

סוכנות S&P הורידה את דירוג האשראי והתחזית של ישראל

כיכר השבת | 19.04.24

מדד המחירים לצרכן עלה

האינפלציה השנתית עלתה ב-2.7%; מחירי הדירות בעלייה

מישאל לוי | 15.04.24

החל מעוד פחות מחודש

יוקר המחיה גם במוצרי היסוד: התייקרות במוצרי חלב בפיקוח 

בני סולומון | 15.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הנתונים המלאים בצל המלחמה

כמה ויתרו השנה על חופשה בפסח ובכמה סל הקניות התייקר?

בני סולומון | 11.04.24

כלכלת מלחמה

נגיד בנק ישראל החליט: הריבית תישאר החודש ללא שינוי 

בני סולומון | 08.04.24

יוקר המחיה

מחיר הדלק מטפס: זה המחיר שתשלמו כבר מהלילה בחצות

יוסי נכטיגל | 31.03.24

כך הפקחים תפסו את הבשר

120 ק"ג של בשר כבש מהשטחים שיועד לצום רמאדן - הושמד

דוד הכהן | 28.03.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

אושר בטרומית

בנקים יהיו חייבים להתקשר לבעלי חשבון שאין בו תנועות

בני סולומון | 20.03.24

כך זה לא יגולגל לצרכנים

'הם לא פרה קדושה' | זה הסכום שבנקים יאלצו לשלם למדינה

קובי אטינגר | 04.03.24

ברקת הכריז חרם

המדבקה שתופיע על כל מוצר שמחירו עלה בזמן המלחמה

בני סולומון | 29.02.24

24% יותר מהבחירות הקודמות

נתונים מטורפים של שימוש בכרטיס אשראי ביום הבחירות

דוד הכהן | 28.02.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

בועדת הכספים

אושר הצו להעלאת המס על סיגריות - ומה לגבי הדיוטי פרי?

בני סולומון | 28.02.24

הנגיד החליט

למרות הערכות שונות | בנק ישראל: אין שינוי באחוז הריבית

דוד הכהן | 26.02.24

זה מה שנחשף בדיון | צפו

זו ההצעה הנבחנת: הקפאת מחירי מוצרים בסיסיים בחירום

בני סולומון | 26.02.24