כיכר השבת

בעלות משותפת על נכסי נדל"ן ופירוק השיתוף / א

שותפות בעסקים היא דבר נפלא. אבל מה קורה כשמתגלעים חילוקי דעות בין הצדדים, ופירוק השותפות הוא בלתי נמנע? סדרה חדשה עוסקת בנושא, עם הרב יהודה שטרן (מה הדין?)

1
הרב יהודה שטרן | כיכר השבת | ח' באדר ב' | 18.03.16
שולחן שבת
שולחן שבת (שאטרסטוק)

שותפויות יכולות להיווצר ברצון הצדדים או לפעמים בעל כורחם של השותפים. הסכמת צדדים להיות שותפים אומנם בדרך כלל מלווה בהסכמים ובהחלטות על אופן ניהול השותפות, אך פעמים מתעוררים חילוקי דעות או רצונות נוגדים אשר מעלים את הרמונית השותפות על שרטון, מנקודה זו בדרך כלל הדרך לפירוק השותפות היא בלתי נמנעת. במקרים אחרים אנשים מוצאים את עצמם שותפים בלית ברירה או שלא מתוך בחירה מלאה, כגון נכסים שעברו בירושה או שותפות בבניין מגורים המכיל דירות רבות, למרות שמטרת רכישת דירה בניין מגורים היא מגורים פרטיים תוך רצון לשמירת הפרטיות והבעלות האישית ככל שניתן, אך בלית ברירה אופי הבניין המשותף יוצר בעל כורחם של הצדדים שותפות בחצר הבית, בחדרי המדרגות, בגג הבניין ובשטחים נוספים. לאור זאת יש לבחון את אופי הבעלות המשותפת ואת הדרך לשמר את השיתוף או לפרקה לחלקיה השונים.

הגמרא (חולין קלה ע"ב) אומרת כי פירות שגדלו על קרקע בבעלות משותפת של יהודי וגוי, הרי הם מוגדרים כפירות מעורבים(טבל וחולין מעורבים ביחד) שאין להפריש מהם מעשרות, שהרי פירות הגוי פטורים ממעשר ואילו פירותיו של היהודי חייבים במעשר. רש"י בביאורו את סוגיית הגמרא מפרש כי כל גרגר חיטה שגדל בשדה המשותפת ליהודי והגוי חציו טבל וחציו חולין. מדברי רש"י ניתן להסיק כי ההתבוננות על השותפות נעשית מתוך הבנה שלכל אחד מהשותפים יש בעלות חלקית על הנכס. אומנם רש"י אומר את דבריו ביחס לבעלות או שותפות בפרי / חיטה, אך ניתן לטעון כי אין להבחין בין שותפות במקרקעין לשותפות במטלטלין ובשניהם אופי השותפות זהה.

יש אחרונים שסוברים כי לשיטת רש"י המשמעות של בעלות משותפת היא יצירה של ישות חדשה שנקראת שותפות, אין לראות כל שותף כבעלים מלא על הנכס, שהרי אם בעלותו של השותף הראשון נתפסת בכל הנכס, אזי כיצד או על איזה חלק בנכס נתפסת בעלותו של השותף השני, לכן יש המבארים כי השותפות היא ישות חדשה והיא המחזיקה בנכס, וממילא חלוקת הנכס בעתיד תתבצע לפי החלק של כל אחד מהשותפים בישות החדשה שנקראת "שותפות"( לשם המחשה ניתן להתייחס אל ישות השותפות כחברה בע"מ המוכרת לנו מחיי המעשה בימינו).

למרות שבפשטות נראה כי אכן אופי השותפות במקרקעין ובמטלטלין זהה, יש מהאחרונים(ברכות חיים עמ"ס גיטין סימן יד) שסוברים כי אופיה של שותפות היהודי והגוי בחיטים והנפקות העולה ממנה לעניין מעשר, היא התייחסות ספציפית לפירות שינקו ונוצרו מקרקע בבעלות משותפת ליהודי וגוי, אך ביחס לשותפות במקרקעין עצמם יש לראות את השותפות כבעלות על חלקים שונים שאינם מובחנים - לכל שותף בעלות על חלק ספציפי אלא שבשלב השיתוף או בשלב שלפני פירוק השותפות, אנו לוקים בחוסר ידיעה למי שייך צדו המזרחי של הנכס ולמי שייך צדו האחר.

תוספות (גיטין מז ע"א) חולקים על הבנת רש"י וסוברים כי מאחר שלא ידוע אם הפירות שעומדים למבחן חובת המעשר נתהוו וינקו מחלקו של היהודי או מחלקו של הגוי, אזי לא ניתן לחייבם במעשר, משום שייתכן כי לפחות חלק מהפירות גדלו בחלקו של הגוי וממילא הם פטורים ממעשר. מדברי התוספות עולה כי מהותה של השותפות היא בעלות מופרדת שאיננה מובחנת, ידוע כי השדה מחולקת לחלקי השותפות, אך לפני פירוק השיתוף לא ידוע איזה חלק שייך לאיזה שותף, (לעומת שיטת התוס' רש"י סבור כי כל פרי / חיטה או כל חלקיק בנכס חציו בבעלות השותף הראשון וחציו בבעלות השותף השני).

למרות שבפשטות נראה כי רש"י ותוספות חלוקים בהבנתה של מהות השותפות, סובר הקהילות יעקב (גיטין סימן ל) כי מחלוקתם של רש"י ותוספות מצטמצמת רק אל שותפות הנעשית ברצון הצדדים, אבל שותפות שנוצרה בעל כורחם של הצדדים, כגון נכסים שנפלו בירושה, אזי רש"י יסכים להבנתו של תוספות כי לכל שותף חלק מוגדר שאינו מובחן, וזאת משום שברור לכל כי בעתיד הקרוב הנכס יחולק בין השותפים ולכן יש לראות את אופי השותפות באופן שונה משותפות שנעשית באופן רצוני.

להלכה פסק השולחן ערוך (יו"ד סי' שלא סעי' יא) כי שותפות של ישראל וגוי בשדה גורמת שהפירות הגדלים הם פירות המעורבים בטבל ומעשר (לעניין חיוב המעשר עיין בדברי השו"ע), מלשון השו"ע משמע כי הוא נוקט כשיטת רש"י, וממילא ניתן להסיק כי להלכה אופי השותפות היא בעלות מלאה של כל אחד מהשותפים על כל הנכס, או כביאור חלק מהאחרונים, השותפות היא ישות חדשה (בבעלות השותפים) שמחזיקה לבדה בנכס הנשלט.

לאור הגדרת אופי השותפות להלכה, בעז"ה בשבועות הבאים נדון בהיבטים נוספים של השותפות וכן באופני פירוק השיתוף.

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23