כיכר השבת

האם השכנים יכולים להתנגד למניין בחצר?

ימי הקורונה, וההגבלות על בתי הכנסת מחזירים את מנייני החצרות ואיתם את הדילמות ההלכתיות האם שכנים יכולים למנוע מניין תפילה בחצר או בלובי הבניין (מה הדין? יהדות)

6
הרב יהודה שטרן | כיכר השבת | ג' באב | 24.07.20
למצולמים אין קשר לכתבה, אילוסטרציה
למצולמים אין קשר לכתבה, אילוסטרציה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

א) שטחים בבניין משותף שאינם דירות פרטיות, כגון חדר המדרגות או שטחים אחרים שלא הוצמדו ברישומי הבית המשותף לאחת מהדירות בבניין (כגון חניה), הרי שהם מוגדרים כשטחים משותפים השייכים לכלל בעלי הדירות, ובהתאם למתואר בתשריט הבית המשותף או לתשריטי המכר שעל פיהם נמכרו הדירות.[1]

ב) בשטחים המשותפים ניתן לעשות שימוש מקובל וסביר ובלבד שלא יהיה בשימוש כדי לגרום לדיירים אחרים מטרד או כדי למנוע מדיירים אחרים לעשות שימוש דומה. ממילא בעלי דירות בבניין המשותף רשאים להתנגד ולעכב שימוש בשטחים המשותפים אשר גורם להפרעה או שאיננו מקובל.[2]

ג) לאור האמור בסעיפים א ו-ב ניתן לומר כי התכנסות לתפילה בחצר או בלובי הבניין איננה שימוש מקובל בשטחים המשותפים וכמו כן בעלי הדירות לא נעשו שותפים בבניין על דעת זאת [3], וממילא לכאורה ביד כל אחד מבעלי הדירות למנוע את השימוש הנ"ל בשטחים המשותפים (בניגוד לקיום מניין או לימוד תורה בדירה או בשטח פרטי) ובפרט אם ההתכנסות לתפילה עשויה לגרום להפרעה ממשית כגון רעש וכדו'.

ד) למרות האמור לעיל, נראה כי קיימת טענת דברים כנגד בעל דירה המתנגד לקיום תפילות בחצר הבניין או בלובי וכדו' מהטעמים שיפורטו להלן.

ה) נפסק להלכה כי בני העיר כופין זה את זה לבנות בית כנסת ולקנות ספרי תורה נביאים וכתובים[4]. מדברי הפוסקים עולה שהמצווה לבנות בית כנסת היא גם במקרה בו כבר קיים בית כנסת בעיר אלא שהוא ממוקם בריחוק מקום ובאופן שמקשה על המתגוררים רחוק להתפלל במניין או במקרה שבית הכנסת צר מלהכיל את כל המתפללים[5].

ו) כיום אין כופין על מצוות בניית בית הכנסת בממון, אלא הכפייה היא בדברים[6].

ז) לאור האמור בסעיפים ה – ו נראה כי ככל והתפילה בשטח משותף בבניין לא תגרום למי מהדיירים למטרד, או הפרעה כגון רעש וכדו'[7] הרי שאין למנוע מרבים קיום מצווה[8]

ח) יש לומר כי ככל והתפילה בחצר המשותפת תפגע במניין תפילה המתקיים בבית כנסת סמוך, הרי שאין לקיים את מניין התפילה בחצר המשותפת וכי בעל דירה בבניין יהיה רשאי להתנגד בנימוק זה לקיום התפילה בשטח המשותף[9].

הערה: הדברים נכתבו לעיון וכמראה מקום ואין בהם כדי הוראת הלכה למעשה אשר עשויה להשתנות בהתאם לנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו.

[1] שולחן ערוך חושן משפט הלכות מקח וממכר סימן קצד סעיף ב "אבל אם דין אותו המלך ומשפטו שלא יזכה בקרקע אלא מי שכתוב בשטר או הנותן דמים וכיוצא בדברים אלו, עושים כפי משפט המלך"

שו"ת חתם סופר חלק ו - ליקוטים סימן נד "הגם שאין משיבין הארי אחרי מותו מ"מ הכא מעלתם במ"כ שאלו שלא כהוגן ולפי ששאלתם השיב כהוגן אתם לא הודעתם להגאון זצ"ל כי כן מנהג מדינתינו וכל מקום שעברתי שמקומו' בבה"כ נכתבו בפנקס הקהל וזו היא שטר מכירה שלהם אלא שהיחידי' רגילי' להעתיק להם ע"י נאמן הקהלה אותו לשון שבפנקס הקהל שיהי' לו לראי' וגם לידע באיזה דף שבפנקס נרשם והרי הוא שטר מעלי' ואינו נכתב אלא ע"י נאמן הקהלה במעמד הקהלה וחלילה לחוש לזה לזיוף וכי גרע ח"ו מספר פרוטקול של ערכאות כמ"ש בח"מ סי' ס"ו וסמ"ע ס"ק ועיין בפנים בתשו' רשב"א סי' תתקפ"ב שאפי' כ' הנער של השופט מחזקינן אימת רבו עליו כ"ש מ"ש נאמן הקהלה בספר הקהל והרא"ש כלל ה' כ' אפי' אם רק שמות הבעלים נרשם על כל מקום בבה"כ אם המנהג באותו מקום לסמוך עליו כשטר גמור כ"ש הכא..."

[2] שולחן ערוך חושן משפט הלכות שותפים בקרקע סימן קסא סעיף ה "אחד מהשותפין בחצר שבקש להעמיד בה בהמה או ריחים, או לגדל בו תרנגולים, חבירו מעכב עליו. וכן שאר דברים שאין דרך בני המקום לעשותם בחצרותיהם, בכולם השותפין מעכבין זה על זה..."

[3] לבוש סי' קנג סע"ק ג "...אבל אותם הדרים בבית חורף אחת כנהוג בהרבה מקומות במדינות אלו מחמת שיש להם דוחק דירה נראה לי ודאי שכל אחד יכול למחות חבירו אפילו להיות מלמד תינוקות של ישראל תורה באותו בית חורף שהוא דר שם עימו שזה ודאי אין דעת רוב העולם סובלתו ועל דעת זה לא נשתתף עמו בדירה זו אם לא שהתנו מתחילה"

[4] שולחן ערוך אורח חיים הלכות בית הכנסת סימן קנ סעיף א "כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת ולקנות להם תורה נביאים"

[5] שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן מו " ...והטעם פשוט משום דיש מעלה בעוד ביהכ"נ לאלו שרחוקים מביהכ"נ הראשון שלפעמים יקשה להם לילך לביהכ"נ וכשיהיה עוד ביהכ"נ שקרוב להם ילכו לביהכ"נ ויתפללו בצבור וישמעו קדיש וקדושה וזה עדיף ממעלת ברוב עם וגם בלא זה לאפושי קדושה עדיף.

משנה ברורה סימן קנ ס"ק ב "כתב מ"א ס"ס קנ"ד בשם הריב"ש [והובא בחו"מ ס"ס קס"ב ברמ"א] המעכב לבנות ביהכ"נ אפילו יש ביהכ"נ אחרת בעיר מונע הוא רבים מלעשות מצוה ומסיק שם דאם הביהכ"נ מכילה אותם אז אדרבה אסורים להפרד ועיין בת' רדב"ז ח"ג סי' תע"ב שהאריך בדינים אלו ובסוף דבריו כתב וכ"ז בזמן שכולם לב אחד הוא שקילוסן עולה יפה אבל אם חלק לבם יותר טוב הוא שיתפללו כל כת בפני עצמה וכו' ולא תטעה בדברי לומר שאני סובר שהחלוקה טובה ח"ו דהא קרא כתיב חבור עצבים אפרים הנח לו חלק לבם עתה יאשמו וגו' אלא צריך להשתדל שיהיו לב אחד לאביהם שבשמים ואם א"א אלא שתמיד הם מתקוטטי' והם במחלוקת דחה הרע במיעוטו עכ"ל שם בתשובה"

פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן קנב ס"ק ו "כתב אליה רבה אות וי"ו בשם ר"י [לבית] הלוי [סימן מה] דמעכב לבנות בית הכנסת בכלל נתיצה והריסה הוה, יע"ש. וודאי עון הוא, ונהי דאין לוקה, עון גדול הוא. ומיהו כשיש בית הכנסת ורוצים לחלוק שלא לשם שמים אין איסור."

[6]פסקי תשובות סי' קנ סע"ק א "ודע שבזמננו אין בכוחנו לכפות להוציא מעות, ואין הכפייה אלא בדברים"

[7]לבוש סי' קנג סע"ק ג "...אבל אותם הדרים בבית חורף אחת כנהוג בהרבה מקומות במדינות אלו מחמת שיש להם דוחק דירה נראה לי ודאי שכל אחד יכול למחות חבירו אפילו להיות מלמד תינוקות של ישראל תורה באותו בית חורף שהוא דר שם עימו שזה ודאי אין דעת רוב העולם סובלתו ועל דעת זה לא נשתתף עמו בדירה זו אם לא שהתנו מתחילה"

כמן כן נפסק בשו"ע חו"מ סי' קנה סעי' לו- לט כי נזקים ומטרדים שקשה לסובלם כגון רעש והיזק ראיה הרי שרשאי הניזוק למנוע מבעל דירה לעשותם ברשותו הפרטית וממילא שעל אחת כמה וכמה רשאי בעלי דירה למנוע שימושים מטרידים הנעשים בשטח המשותף שהניזוק הוא אחד מבעליו.

[8] שו"ת הריב"ש סימן רנג "גם מה שאמרת אם באו יחידים לעשות להם מדרש לתפלה וקמו אנשים למנוע, אם נתן לשמוע, ודאי משתקין אותו בנזיפה שמעכבין את הרבים מלעשות מצוה ואין עון גדול מזה. וכבר מנה הרמב"ם ז"ל זה באותן כ"ד דברי' שב"ד נזקקי' לנדות העובר, ואיתא בירושלמי דמועד קטן (פ"ג ה"א) מעכב רבים מלעשות מצוה צריך נדוי. ואם נותנין טעם לדבריהם מפני ישוב הבית הכנסת שלא תחרב אז הקהל מעיינין בדבר ועושין תקנה לקיים את שתיהן"

[9] כנסת הגדולה הגהות טור אורח חיים סימן קנ "וכן מה שהסכימו שלא יתפללו תפלת שחרית בעשרה חוץ לבית הכנסת, לתועלת הקהל הסכימו כך, שאם יורשו להתפלל בעשרה חוץ לבית הכנסת, לפעמים לא ימצא מנין בקהל. ועוד, מפני הגביות שגובין יום יום לא"י תוב"ב ולת"ת, ואם יוכלו להתפלל חוץ לבה"כ, יהיה נשמט שלא ליכנס בבית הכנסת לבלתי נתן פרוטה אחת לגביות הנזכרים, ונמצאו הגביות מתחסרות והקהל חס ושלום מתמוטט."

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
5
הלבוש כתב שהיכן ודאי אין דעת רוב העולם סובלתו אז יכול למחות אבל ברוב המקומות קצת רעש במדרגות לא נורא וכל שכן אם מבקשים מהמתפללים להנמיך קצת את הקול אבל במקרה שיש רעש חזק או היזק ראיה וכדומה יכולים למחות ובכל זאת אמר רבי יוחנן לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים משורת
לעיון24.07.20
4
מה עושים עם ה"ירושלמים"? הכוונה לא לכל מי שרשום לו בתעודת זהות נולד בירושלים, אלא למי שתכונת הסקרנות הירושלמית חזקה אצלו יותר מכל. בפעם הקודמת, היו מניינים מול החצר שלנו, ואברכים חסידיים ספרו את הרצפות בחדרי השינה שלנו... פשוט מטורף. שלוש תפילות ביום להציץ לתוך בית פרטית ולא להירגע עד שהם לא בחנו כל
ביתרי24.07.20
3
אצלנו בחצר התקיים מנין ולא כל המתפללים הסכימו ללבוש מסכה. האם זו סיבה מספקת למנוע קיום מנין בחצר. גם כשביקשתי לא עזר. מה דעת תורה כאן?
יעל24.07.20
דעת תורה היא להסתגר בבית בתוך השירותים, עד שיבואו לקחת אותך גומלי חסדים בשחור
בעלזער24.07.20

הצגת כל התגובות

2
אם השכנים ליטאים אז כן. ואפי' מצווה
פסק אמת24.07.20
1
נקוה שחסידי קרלין סטולין יסיקו את המסקנות המתבקשות
דוד24.07.20
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23