כיכר השבת

דעה: החרדי ממחאת הקוטג' רומס את ההלכה

אני לא בטוח שהשאלה ההלכתית עמדה בראש מעייניו של יוזם החרם נגד הקוטג´. אני לא בטוח שהוא שאל רב, ולא משוכנע בכלל שהוא עשה כדין. אסור לכל אדם ליטול את שרביט בית הדין וללכת לחרם צרכנים כי "ככה בא לו". כמה עצוב שדווקא חרדי פתח במחאה נגד ההלכה. יצחק בלומנטל על הצד ההלכתי של מחאת הקוטג´

156
הרב יצחק בלומנטל | כיכר השבת | י"ד בסיון | 16.06.11
יוזם מחאת הקוטג´
יוזם מחאת הקוטג´ (לילה כלכלי)

המחירים של הקוטג´ משתוללים. מחאה נפתחה בפייסבוק על ידי חרדי. אבל האם מותר, הלכתית, למכור מוצר ביוקר, ואם כן - האם מותר למחות נגדו על ידי חרם צרכנים? יצאתי לבדוק.

אני לא בטוח שהשאלה ההלכתית עמדה בראש מעייניו של יוזם החרם נגד הקוטג´. אני לא בטוח שהוא שאל רב, ולא משוכנע בכלל שהוא עשה כדין.

הרמב"ם הטיל את מלאכת הפיקוח על המחירים בידי בית הדין, וכך כתב: "חייבין בית דין להעמיד שוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך שיהיו מחזרין על החנויות ומצדקין את המאזנים ואת המדות ופוסקין את השערים, וכל מי שנמצא עמו משקל חסר או מדה חסרה או מאזנים מקולקלין רשות יש להן להכותו כפי כחו ולקנסו כפי ראות בית דין לחזק הדבר, וכל מי שמפקיע את השער ומוכר ביוקר מכין אותו וכופין אותו ומוכר כשער השוק.".

כלומר, התפקיד מוטל על בית הדין. האמצעים: מכין אותו וכופין אותו.

ואם כך, בימינו שהדבר לא מתאפשר - אין דרך לפקח על המחירים, וודאי שאסור לכל אדם ליטול את שרביט בית הדין וללכת לחרם צרכנים כי "ככה בא לו".

בשולחן ערוך התייחס בצורה ממוקדת יותר להפקעת השערים, וכך כתב: "חייבים בית דין להעמיד ממונים על השערים שלא ירויח כל אחד מה שירצה, שאין לו לאדם להרויח בדברים שיש בהם חיי נפש (-מוצרי יסוד), כגון יינות שמנים וסלתות, אלא השתות."

שוב, התפקיד הוא של בית הדין.

עוד פרט חשוב הוסיף בשולחן ערוך: רמת המחירים המותרת לכל סוחר היא שתות, כלומר שישית. רווח של 16 אחוז בערך (ויש אומרים שהשתות כולל את מחיר המוצר, כלומר עד רווח של 20 אחוז מותר). יותר מזה - אסור למכור. אם המוכר עובר על החוק צריכים בית הדין לאכוף את החוק. בית הדין ולא אף אחד אחר.

בהמשך דבריו מבאר בשולחן ערוך שהרווח לא כולל את ההוצאות הנלוות למכירה, שודאי מותר לסוחר לגבות אותם.

סייג נוסף כותב שם, שאם בית הדין לא אוכפים את החוק על כולם, וכמו המצב כיום, אין שום איסור לסוחר הפרטי למכור בכל מחיר שירצה, ואינו צריך להיות צדיק בסדום.

אז מה יצא? בית הדין אמורים לאכוף את החוק, אם אינם עושים כך מותר לכולם למכור בכל מחיר.

ומה לגבי אכיפת החוק הפרטית על ידי אדם שאינו אלא אזרח מן השורה? לחלוטין אסור. ומה לגבי מחאות הפייסבוק? ברור שאסור.

כמה עצוב שדווקא חרדי פתח במחאה נגד ההלכה.

ויותר מזה, הגמרא בבבא בתרא מספרת שהאמורא שמואל דרש שלא יעמידו פקחים לשמור על המחיר, ואף קילל פקח שהכריח את הסוחרים למכור בזול.

טעמו של שמואל הוא פשוט, וכבר כתבו הרשב"ם בפירושו לגמרא שם: "סברא הוא... דאם זה רוצה למכור ביוקר, אותו הצריך למעות יתן בזול, וילכו הלוקחין אצלו וימכור זה בזול על כרחו."

מסקנה: השיטה הנכונה לאכוף את המחירים היא רק בעזרת תחרות. וחלילה לא מחאות פייסבוק.

ואם יבוא הטיפש ויאמר: מה רע בכך שאני אעשה הפגנה לתועלת הכלל?

כבר בשולחן ערוך ענה לשאלה הזו, וכך כתב: "רשאים בעלי אומנות לפסוק ביניהם שלא יעשה אחד ביום שיעשה חבירו וכיוצא בזה, וכל מי שיעבור על התנאי יענישו אותו כך וכך. במה דברים אמורים, במדינה שאין בה חכם חשוב ממונה על הציבור. אבל אם ישנו, אין התנאי שלהם מועיל כלום, ואין יכולים לענוש ולהפסיד למי שלא קיים התנאי, אלא אם כן עשו מדעת החכם."

או בקיצור: אם יש חכמים (בתי דין וכדומה) אסור לאף אדם פרטי לעשות "תקנות צרכניות".

השיבה שופטינו כבראשונה.

תוכן שאסור לפספס
156 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
65
אולי הכותה הנכבד יחזור לישיבה, ישמש תלמידי חכמים וילמד כיצד מדמים מלתא למלתא. כי מה שהוא כתב מתחת לכל ביקורת הלכתית וזה עוד ביטוי עדין. הכותב לא הבין כשורה את המקורות שהביא ולא הבין שאין קשר בין הכתוב לבין מסקנותיו.
חיים21.06.11
64
כדי לא לעשות גזל , תשלח לתנובה את הכסף שהוזל ממוצרי החלב העקבות המחאה.
עבור סטומנטל21.06.11
63
הכותב הנכבד מצפה שציבור הצרכנים יעשו שאלת רב. תמיהני שלא עלה על דעתו לתבוע זאת מציבור היצרנים. הם מחוסנים מפני פניה לבית דין? לו היה ברור שהיצרנים מוכנים ללכת לדין תורה, ובית דין היה קוצב את מחיר המוצרים כי אז פניתך לציבור הצרכנים היתה לפחות מובנת. כעת משמעות מאמרך היא שאתה מגבה את החשודים בהפקעת מח
רודף צדק17.06.11

הצגת כל התגובות

62
בזמן הרמב"ם היו מקשיבים לדיינים ולרבנים ואם היו מורדים היו כופין אותו ואולי גם מלקים לצערנו אנחנו לא בזמן הרמב"ם אנחנו בתקופה שכל אחד קורא לעצמו רב כמוך למשל שהמרחק בינך לבין רב הוא שווה ערך למרחק בין הירח לשמש אל תטיף לנו מ וס רבעת שבמאמריך הקודמים גרמת לנו להקיא
אייל פרטוש16.06.11
61
ולכן אני קונה קוטג'
שושי16.06.11
60
טוב, עכשיו זה רשמי. הבלומנטל הזה (שאינו מכירו) מחפש צמיא ויחס. קודם שיעיין בהלכה, ורק אח"כ יבא ויטיף. האם הוא יודע מה הדין של אונאה? האם הוא יודע מה הדין אם המוכר הוא אינו שומר תורה ומצוות? האם הוא יודע איזה יום היום? כנראה שלא.
חיימל16.06.11
ואמתיים
רוני16.06.11
59
אני לא מבין מה פה נגד ההלכה הוא לא כפה על אף אחד לקבל את דעתו הוא רק הציג את הבעיה חרם של חרדים על כל מיני דברים זה לא נגד ההלכה???? רק מה שהעסקנים עושים זה כמו ההלכה ומה שלא אז זה נגד יש לי הרבה מה לענות לכבודו לגופו של עניין אבל אני לא מעוניין לטרוח ולהשיב על דברים שלי נראים ממש מופרכים כאשר
מאן דאמר16.06.11
58
הולכים על הקוטז' האמיתי די למאבקים קטנטנים, שגימיקאים ואנשי הון שלטון ידעו איך להיחלץ מהם הגיע הזמן למאבק האמיתי, על הקוטז' האמיתי, ואם לא קוטז' לפחות קורת גג סבירה. אנו 'קבוצת מחאה חדשה' הנקראת: "הולכים על הקוטז' האמיתי" - די לניצול האזרח - . מבקשים מכל מי שבידו להעלות את הדברים ולהעתיקם לכל פ
נתי20.06.11
57
תפסיקו להגיב לו והוא יתאדה מאליו
raz200019.06.11
56
החילונים?
חרדי חרד16.06.11
55
כותרות וכו' אף אחד לא יפסיק לקנות קוטג'
מרחי16.06.11
54
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח16.06.11
כנראה שהכותב יש לו שאיפה לשבור שיא של סיכלות כל פעם מחדש, ולהגיע למשאל שיש בסוף כל כתבה עם אפס נקודות של הסכמה,אז בבקשה רחמו עליו ותנו לו את מבוקשו, קדימה הצביעו בהמוניכם.
אבי16.06.11
53
כי אם זה היה אידשקייט מיד היו אומרים שמארגני החרם פשוט לא קיבלו מספיק משטראוס ותנובה והיו סיפורי לרחצה
cknh16.06.11
52
הוא היפר קוד פנימי של החרדים שכל מאבק צריך לבוא לעסקנים שיחתמו בשם הרבנים. בשביל 10,000 דולר יש לך 15 חתימות של רבנים ספרדים בשביל 20,000 יש לך 30 חתימות של אשכנזים וספרדים בתפזורת. אפשר להוסיף עוד אם רוצים גם אדמורי"ם ורבנים אקזוטים שבד"כ לא חותמים... די לצביעות!!!!!!! עכשיו תתחיל לראות חרדים
עלק רב16.06.11
51
פירוש הכתבה היא אני רוצה כמה שיותר טוקבקים ואם על הדרך אני מפגין קצת "ידע מעמיק" מה טוב.. אני לא חושב שיש צורך בלהגיב עניינית כי גם בלומנטל לא משוכנע במה שהוא אמר
אחדות16.06.11
50
אתה פשוט מושלם וכולם טיפשים, גסי רוח, ונטולי השכלה! הבנו את זה. עכשיו התכבד ושב בביתך!! בשקט אם אפשר!!!
צב השעה19.06.11
סתם ד"א אין קשר בין ההלכה למה שהוא כתב וההיפך הוא הנכון...
אהבתי22.06.11
49
איזה צדיקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקק ואיייייי
אריאל21.06.11
48
אף אחד לא אוהב את דעותיו והוא ממשיך. בכל הכתבות שלו הוא זוכה לאהדה קטנה ביותר אבל הוא מזכיר לי את הילדים ה"חכמים" בשיעור ג' ישיבה קטנה זו הכיוון של האיש
דודו19.06.11
47
בלומנטל לא אוהב קוטג'.
משה16.06.11
46
אדוני המתקרא לו בשם רב ופוסק הלכה עליך נכתב משוד עניים ומאנקת אביונים
המגיב בצער16.06.11
45
כל אחד יכול לארגן חרם צרכנים כל זמן שאינו כופה את הצרכנים בשוטים ובאלימות זה לא פחות מהעברת מידע מה שכתוב בדין אונאה כדי שיראה לתגר או לקרובו פה לא אוסרים לקנות קוטג' עדיין לא נאסר אף קונה קוטג' ולא מנעו מאף אדם לקנות אם אין לך הבנה אל תכתוב כאן שטויות בור ועם הארץ
שפוי נורמלי16.06.11
הלכה ברגע שהחליטו על חרם חייבים לכפות את זה ובמידה שלא צרכים חרם מי שמרחים יתן הדין לפי הלכה הוא פשוט "גנב"
קרחי16.06.11
וזכותו לשכנע עוד אחרים לא לקנות כל זמן שאינו מעניש את הקונים
שפוי ונורמלי16.06.11
מה אני אעשה שאני לא אוהב... וזה יקר. ובדיוק על זה הוא אמר: אם התגר צריך כסף, שיוריד את המחיר... לא רוצה, שלא ייצר את הגבינה.
שמעלץ16.06.11
למד פעם בישיבה, הבלומנטל הזה? הוא יודע לפתוח שלחן ערוך, רמב"ם- וללמוד במינימום של הבנה? זה לא נראה כל כך...(לפחות לכאורה..)
יצחק17.06.11
44
הרב מוצפי גדול עולם,"בור סוד שאינו מאבד טיפה", ברשת מורשת , אמר: שזה מותר ומצוין והוא הביא סיפורים שונים שאסרו קניית דגים לשבת עד שהגויים יזילו את המחירים" אני מציעה לך לברר מה שהוא אמר וללמוד ממנו.
יעל04.07.11
43
על החרם המטופש הזה
ניסים16.06.11
42
כולם קונים קוטג'ים מה זה חרם רק בתקשורת פחחח
לוי16.06.11
41
ואם כך, בימינו שהדבר לא מתאפשר - אין דרך לפקח על המחירים, וודאי שאסור לכל אדם ליטול את שרביט בית הדין וללכת לחרם צרכנים כי "ככה בא לו". מאיפה המצאת את זה????יש דרך,אולי אין דרך לגבות על זה פרוטקשין,וד"ל... חוצמיז שזה עובדה שהם הקפיצו מחירים
אני22.06.11
40
פלפול יפה אבל איזה בית דין יצא נגד המעצמות "הלבנות"?אם משיקולים[כביכול] הלכתיים או שיקולים זרים. טעמו של שמואל הוא פשוט, וכבר כתבו הרשב"ם בפירושו לגמרא שם: "סברא הוא... דאם זה רוצה למכור ביוקר, אותו הצריך למעות יתן בזול, וילכו הלוקחין אצלו וימכור זה בזול על כרחו." מה הטעם אם כל החברות יושבות ומטקס
לבניה17.06.11
39
בלומנטל פעם אחר פעם אתה מוכיח שבברכת שלא עשני בור צריך לכוון עליכם
ס"ט17.06.11
38
חש"ו למהדרין
חסיד שותה17.06.11
37
זה מרגיז
מגזים16.06.11
36
אתה אוכל ת'לב שלא העבירו את זה דרך הרבנים שלך??? קשה לך לראות שחרדי שכיר מהשורה מוביל מאבק ומצליח?! תפסיק להמציא איסורים!
הרב16.06.11
35
אם בלומנטל כתב נגד סימן שהחרם דבר מבורך הוא גם סובר שרשב״י לא במירון ורחל לא בבית לחם והחילונים הם לא יהודים
מני16.06.11
34
בלומנטל, הגיגים ודעות שמאלניות באיצטלא של "רב". נמאס כבר לקרוא את הדעות ההפוכות שלך, אל תטרטר אותנו עם גחמותיך....
עינב19.06.11
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לכלכת17.06.11
32
בס''ד יישר כח וברכת חזק ואמץ לידידנו הדגול מר בלומנטל על המערכה אם בשביל להוריד את מחירי הקוטג' במרכולים השכונתיים המפוחדים היום דיינו תודה נ''ב אם חסר לך קוטג' עקב השביתה יש לי עודף אשמח למכור לך לפי השער היציג של אתמול שבת שלום וחג קוטג' שמח
קובי ישראלי17.06.11
31
איזו בושה! אין הפירוש שנאמר ברמב"ם שני דברים אחד שזה מוטל על ב"ד ושנית שהאמצעי הוא ע"י מכין אותו, זה בדיוק להיפך, הדין שמכין אותו נאמר רק על ב"ד אבל סתם שאיש ישכנע לא לקנות בודאי שמותר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים ינקל16.06.11
30
לא לחינם 9 אחוז אהבו.ומה דעתך?
מני מ.23.02.12
29
אם לא מוצא חן בעיניכם- פשוט אל תגיבו.
אחת17.06.11
נאה לך או לא נאה לך מותר לכל אחד להגיב ויש " חופש ביטוי " אים שמעת על זה??! אפילו מותר לבלומנטל להשמיע את השטויות שלו
יעל21.06.11
28
זה לא חכמה להביא ציטטות,(גם אם נעזרת לשם כך בתלמיד חכם, לא כל תלמיד חכם הוא פוסק). לא מצאתי בדבריך שום ראייה. מה שהבאת שזה תפקיד של בי"ד, נכון, רק בי"ד יכול לכפות, לכפות פירושו לשלוח פקחים ולכפות בכח, לעומת זאת חרם צרכנים הוא הפעלת לחץ מצד הצרכן. אתה בעצמך הבאת את דברי שמואל שהצרכן ילך אל המוכר היות
ישעיהו17.06.11
27
ואני מצטט: "טעמו של שמואל הוא פשוט, וכבר כתבו הרשב"ם בפירושו לגמרא שם: "סברא הוא... דאם זה רוצה למכור ביוקר, אותו הצריך למעות יתן בזול, וילכו הלוקחין אצלו וימכור זה בזול על כרחו." כלומר: אם הלקוחות רואים שיקר אצל אחד- הם רשאים ללכת למי שמוכר יותר בזול... האם אין זה חרם צרכנים? (וגם לא ברור מא
שמעלץ16.06.11
26
לפי החוק של השוק החופשי במדינת ישראל אסור לתאם מחירים וליצור מונופול, שזה פוגע בשוק החופשי ובתחרות. ואם זה החוק, ודינא דמלכותא דינא אז אדם רשאי לאכוף את החוק. בנאדם שבא למחות נגד מחיר הוא לא בר סמכא ולא בא לפקח על המחיר, הוא פושט מוחה על המחיר הגבוה ואין שום הלכה שאוסרת זאת. חרם צרכנים לא מנוגד ל
shaul16.06.11
25
קוטג'ים
גדי16.06.11
24
שמקיא פה, פשוט לעבור לדף אחר. כל תגובה בשבילו, היא חמצן להקאה הבאה.
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!16.06.11
23
עסקים עושקים ומעבידים את עובדים בלי תנאים ולמוצריהם הכשר בדץ לממשלות המושחתות יש הכשר תמורת בצע כסף וטובות הנאה לאנשים כמוך ולאלה המגיע לא מקבלים.רמבם צדק מי שלומד תוירה על גב הציבור סופם להיות מושחתים כל הכבוד למי שפתח במצבע ההחרמה היה מוסיף לך כבוד אם היתה מפרגן
חילוני ירא ה16.06.11
22
הבאת כמה ציטוטים והלטת שזה ההלכה??? תביא פסקים של גדולי עולם לא של אחד כמוך.
יעל21.06.11
21
מתלבטים בין אם לקנות קוטג' או רכב? תפסיקו לעשות מנמלה פיל!!!! במקום לעשות חרם על קוטג' שזה דבר שולי מאוד, אולי שאריה דרעי יעשה חרם על הסמינרים שלו שהמחירים שם שוחטים ואז החרם יפחית את העלות הגבוה של הלימודים!זה נשמע לכם הגיוני שלשנה אחת ההורים שלי צריכים לשלם את עלות לימודי 20 אלף ש"ח וגם לשנה הש
שירה17.06.11
ההודעה הזאת מופצת אפילו בלי שינוי בעוד מקומות בנושא הזה בעעע בלופרים, תשקיעו לפחות...מה הזלזול הזה באינטלגנציה שלנו??
הלומה19.06.11
20
הרב בלומנטל , על מה זועקים על החמסנים .מישהו כאן נשמע מפחד או מצדד בחברות הענק
משה אבן17.06.11
19
על מה שכתבת: "וודאי שאסור לכל אדם ליטול את שרביט בית הדין וללכת לחרם צרכנים" מאיפה לקחת את זה? זה דעת בעה"ב ולא דעת תורה, הסברה נותנת שאם לביה"ד אין האפשרות לאכוף את הצרכנים להוריד את המחירים, אז מה טוב ומה נעים שמי שכן יכול יעשה את זה. ועל מה שכתבת: "אני לא בטוח שהוא שאל רב, ולא משוכנע בכלל ש
דעת תורה17.06.11
18
וראיתי כולם קונים קוטג' גם אני קנתי
שבבניק16.06.11
17
אתה מפחד על עצמך או חבריך שנותנים כשרויות ומנסים לקבוע את סדר היום. ולפי שיקולים שלהם עושים מחאות..
משגיח כשרות 16.06.11
16
איך אתה יוצא נגד אותו אברך בני ברקי שעושה את המעשה הכי טוב שמרומם את הציבור החרדי!!! ואתה עשית את עצמך דיין, ואתה תגיד לו שהוא רומס את ההלכה????????????
ישראל פ.16.06.11
15
טייזי בלומנטל, כאחד שמשתכר משכורת יפה בחודש, אתה לא יכול להבין את צרכיהם של משפחות בני 5-6 נפשות, שההורים סופרים כל בוקר את האגורות בכדי לקנות כל בוקר את המינימום לחם וחלב, ואתה לא הבנת א"ז, לא בבית וגן, לא בנחלת דוד, ולא במועה"ד ירושלים, האיי-קיו שלך תמיד היה קטן, לכן חזור בך מדבריך האידיוטיים,
יוסי19.06.11
14
תגלה לי את סוד הכשרון ליגוע בנקודות שיתסיסו כל כך הרבה אנשים. אין כמעט אף כותב שזוכה למה שאתה זוכה.
דוא"ל17.06.11
13
תפסיק עם השטויות שלך נותנים לך במה אתה מוציא טון שטויות בכתבה אחת
fuze17.06.11
12
תמיד שאלתי על איזה אדם אפשר לברך "ברוך משנה הבריות"? היום ובעצם כבר מזמן אפשר לברך לפי כל הפוסקים על יצחק בלוטנטל ברוך משנה הבריות!!!
ישעיהו16.06.11
11
אי אפשר להבין למה הכותב הנכבד חושב שלמחות כנגד המחירים צריכים אישור של בית דין ואילו עצם קביעת המחירים על ידי יצרנים החשודים לכאורה גם בעשיית מונופול אינה צריכה אישור של בית דין? ואם היצרנים עושים דין לעצמם אין רשות לצרכנים להשיב להם כגמולם? זוהי דעת תורה? ובכלל איך זה שרק הכותב גילה שהחרם אינו כדין
רודף צדק16.06.11
10
שמקיא פה, פשוט לעבור לדף אחר. כל תגובה בשבילו, היא חמצן להקאה הבאה.
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!16.06.11
9
שבבנקים לא יגידו לי מה לעשות יש להם רעיון? שילכו לרבנים ואחרי שיקול דעת יחליטו מה לעשות
אברמי16.06.11
8
מי שרוצה לדעת מהי דעת ההלכה סכמו את מסקנת בלומנטל ועשו תמיד את ההיפך, עליו נאמר מה שנאמר על שאול בכל אשר יפנה ירשיע, ההיפך ממה שנאמר על דוד וה' עמו שההלכה היתה תמיד כמותו בכל מקום,
יצחק בן נתן16.06.11
7
לפי דברי הכותב, אזי לא ניתן היום כלל להילחם בספקים ובייצרנים סוררים. ישנו מוסג הנקרא מונופול. למי שאינו יודע זהו מצב שמפר יצרנים בודדים או שחקן מרכזי פועל בשוק. במקרה הנ"ל המדינה מכריזה עליו כמונופול ומפקחת על מחיריו. אם ישנו דינא דמדינה אזי ניתן להילחם בזאת על ידי פניה לבתי משפט כי החברות בדרך כ
חיים חשבונאי 18.06.11
6
הפקעות המחירים לא התחילו היום ושתות אם נחשב משנת 2008 כבר מזמן הגיע לרבע מחיר יותר אבל מה לא עושים בשביל לזכות לכותרת טובה עם תואר יוקרתי של רב אפילו בכיכר השבת..
לפני הכתבה17.06.11
5
את המארגן שבא למנוע מצב של יקור מוצרים באופן לא מתקבל על הדעת ? בשו"ע או"ח רמ"ב .מובא ב'משנה-ברורה' שאף בפחות משליש ,יש לעשות תקנה משום עניים . לכאורה אם אין דרכם של רבנים להתערב בנעשה בשוק המזון , דרישות הבד"צים ידועה ... איו איסור לצאת בקריאה להמנע מלקנות דברים יקרים ,אפשר להסתפק בשוקולד למריחה
א.רון16.06.11
4
עד שמשהו מחליט מעשה שמטלטל את המדינה מוצאים לו פסקי הלכות מה מותר ומה לא העקר שזה עוזר לנו בכיס תמשיך כך גם במחירי הלחם אלן דברים בסיסים שלא כל אזרח צריך לשלם על זה ביוקר
יוסי16.06.11
3
הציבור איתו
מגניב16.06.11
2
עם כל הכבוד לך הרב בלומנטל, שאלה קטנה לי אליך, האם אתה יוצא נגדו כי לא אתה הגית את הרעיון הזה?? אתה רוצה להגיד לי שכל החרמות שבאו מהעולם החרדי הגיעו אחרי התייעצות של הרבנים?? אתה הרי יודע שהמניע העיקרי מאחורי כל החרמות זה עוצמה כסף, ופוליטקה פנימית. אתה אי פעם יצאת נגד המחרימים של אלקטרה-אגד-אסם
רחמים16.06.11
1
לפי הרמב"ם והמחבר יש לב"ד מחויבות לאכוף את החוק אבל אדם פרטי פטור מכך. היכן כתוב שאסור לאדם פרטי לארגן את הלקוחות להמנע מרכישת מוצר במחיר מופקע? אולי הוא אף מועיל לצרכנים בכך? מה קשור הסיפור על שמואל לעינינו? טעמו של שמואל הוא פשוט, וכבר כתבו הרשב"ם בפירושו לגמרא שם: "סברא הוא... דאם זה רוצ
יעקב 16.06.11
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

האם וכיצד לעשות ויתורים בהליך משא ומתן

הרב יהודה שטרן | 29.03.24

מה הדין?

כיצד נחלץ משא ומתן שנתקע ואינו מתקדם

הרב יהודה שטרן | 22.03.24

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם