כיכר השבת

למה לחרדים העובדים אין 'הרב עובדיה'?

יש לי בלב צביטה של כאב וקנאה. לנו, החרדים העובדים, אין 'רב עובדיה' שישקיע זמן ואנרגיה בכדי להנחיל את התורה לעמך, כמו שעשרות שנים עשה עבור בני עדות המזרח (מאמרים)

65
ירוחם אסטריכר | כיכר השבת | י"ד בחשוון | 18.10.13
כותב השורות
כותב השורות (צילום: באדיבות ירוחם אסטריכר)

סביבי צעדו כמיליון אנשים, הם היו מגוונים מכל צבעי הקשת הישראלית, היו שם חרדים ושאינם, ספרדים, אשכנזים, חסידים, מתנגדים, יהודים חשובים, יהודים פשוטים ואפילו כאלה שלא יודעים כמה לא פשוט להיות יהודי פשוט, יחד עם כמיליון אחים צעדתי אחר מיטתו של מי שהוכתר בפי כל כגדול הדור, הרגיש לי טוב להיות אחד חלקי מיליון, בעצם הרי זאת המטרה שבגללה הגעתי, כדי להיות חלק מהחבורה הזו, ידעתי שלא אזכה להגיע לד' אמות קרובות למיטה של אותו צדיק, אבל באתי כי הרגשתי שיש כאן מעמד של צדק היסטורי.

ההכרה במרן רבי עובדיה יוסף כגדול הדור, שהוא כמה וכמה רמות מעל להשגות של רבנים בדורנו, לא הייתה מאז ומתמיד, כילד, גדלתי לדור שבו היחס לרב עובדיה זצ"ל ברחוב החרדי היה בין לא ממש מעריך לבין לא ממש מכבד, הרב עובדיה זצ"ל בעיני רבים היה עוד רב ספרדי שעלה לגדלות רק כי חיפשו מישהו שיוכתר כמנהיג שינהיג את ציבור הספרדי, זאת הייתה התחושה ברחוב האשכנזי בו גדלתי.

עם השנים, ככל שהתבגרתי ולא רק בגיל, הבנתי לצערי את גודל הפספוס שלנו כציבור שמודד רבנים על פי השתייכות פוליטית, או על פי המעמד שהחליט להקצות לו עורך של עיתון כזה או אחר שנוח לו להחליט מי יהיה גדול הדור, מי היה מרן, מי יהיה הרב ומי סתם יושב על 2 כפתורים.

ככל שנקפו השנים, הלכה ועלתה קרנו של הרב עובדיה זצ"ל, ולא רק בקב ציבור הספרדים, ולא רק בקרב העמך שבשדות. הרחוב כולו - משואבי המים וחוטבי העצים ועד נושאי דגל התורה, למדו להבין כי מדובר בגדול אמיתי בקנה מידה שבכלל לא מושפע מתואר שנכתב עליו בעיתון או מהתעלמות מכוונת.

קברו של הרב עובדיה יוסף בסנהדריה (צילום: פלאש 90)

אבל מעבר לגדלותו בתורה, אי אפשר שלא להתפעל מגדלות ההנהגה שלו. הוא לא רק היה פוסק הדור, הוא היה הרב של כולם, הוא דיבר גם אל עולם התורה הישיבתי הספרדי אותו ייצר ממסד ועד הטפחות וגרם לבני התורה ברחוב הספרדי ללכת בראש מורם ולא רק בישיבות אשכנזיות, ובאותה נשימה הוא דיבר אל העם שבשדות בשפה שגרמה להם להעריץ אותו ולרצות לרצות אותו בכך שהם הופכים ליהודים טובים יותר, בכך שהם שולחים ילדיהם למוסדות שמחנכים ברוח ישראל סבא, ובכך שהם עצמם עולים שלב או יותר בסולם האידישקייט כל אחד בדרגתו הוא. ככה הוא הפך מרב חשוב וגדול בתורה למרן פוסק הדור של כל עם ישראל בדורנו.

לאחר הלוויה, לא יכולתי שלא לקנא בציבור הספרדי שזכה למנהיג כזה, לצערי הרחוב החרדי כיום יושב על פצצה מתקתקת שהולכת וצוברת תאוצה, ואם לא תטופל - איש לא יודע לאן יגיעו מימדי הנזק.

אני מדבר על החרדי העובד אשר גדל בישיבות, שם בחממה תורנית במסגרת מחייבת הוא חייב לפקוד את בית המדרש בין אם רוצה ובין אם לאו, בהמשך כאשר עוברים לשלב החיים העצמאים, יש את מי שקשור למסגרות הכוללים המחייבות שמירת סדרים כמו בישיבה, אבל יש ציבור גדול שהולך וגדל ולא ממשיך בכוללים אלא יוצא לעמול לפרנסת ביתו.

ציבור זה יש בו מי שיש לו משמעת עצמית ומטען כזה אשר גם כאשר הוא לא מחובר לכולל או מסגרת כזו או אחרת הוא בונה בית של תורה וקובע עתים ללימודו, יש גם מי שהשכילו להתחבר לקהילות בהן מוצאים הם חיבור חברתי שמביא לחיבור תורני, אולם ישנו ציבור ענק שהולך וגדל של בוגרי ישיבות שיצאו לעבוד ואין להם את החיבור הזה, קשיי היום יום בשילוב הקושי המנטלי של להיות עמל בתורה הם ניסיון כ"כ גדול שמי שלא חי את הניסיון לא יבין אותו לעולם, לציבור זה לצערי אין רב עובדיה שכל שבוע ידבר אליו בשפה שמתאימה לו.

הוא היה הרב של כולם, הרב עובדיה והנשיא פרס (צילום: פלאש 90)

הרחוב החרדי היום בנוי לבני עלייה מדרגת הגאון מוילנא ומעלה בלבד, בכל בית כנסת מצוי יש פעילות לבני עליה ולצורבא מרבנן, גדולי הדור שפעם בפעם יוצאים במאמרים ומשאות לחיזוק השממה הרוחנית פונים בד"כ לחיזוק בני התורה והישיבה ולא מדברים ישירות אל ציבור העובדים התורניים.

כך קרה, שציבור ענק מרגיש לא חלק מהרחוב החרדי, הציבור הזה מרגיש מופלה לרעה אבל לא בפוליטיקה כפי שנוהגים לצעוק כאן בשנים האחרונות, אלא בבסיס של האידישקייט ולימוד התורה.

הפוליטיקה היא רק סימפטום של הזהות האבודה, והיא גם הדרך להביע את הכאב והתסכול מהמצב החמור הזה שמגדל דור של בוגרי ישיבות שמנותק מאידישקייט, כאשר במקום לקרב אותו חזרה רק בונים סביבו עוד ועוד חומות של ניכור.

אני לא בא ח"ו לבקר את גדולי הדור או לומר להם איך לנהוג, אני אבל כואב את הכאב הזה וחש אותו יום יום כבר כעשר שנים מאז שזכיתי להיות ממקימי קהילת בעלי עתים שכל מטרתה היא להרבות תורה במסירות ואהבה בקרב אותם עובדים תורניים, וכמי שפועל להקמת מסגרות ושיעורים לציבור העובדים התורניים.

אז כן, יש לי בלב צביטה של כאב וקנאה שלנו אין רב עובדיה שישקיע זמן ואנרגיה להנחיל את התורה לעמך כמו שעשרות שנים היה לציבור הספרדי.

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
פרשיית האח והאחות, יחד עם גורן. את הפלשמורה שכל גדולי ישראל פסקו שהם ספק גויים-ממזרים, התיר ללא גיור לחומרא. "הקפיד" לקיים את פס"ד הרמב"ם שת"ח דיבורו יהיה בנחת עם הבריות וכו'. ועוד עשרות רבות של היתרים משונים (מקלחת בשבת במים חמים מדוד שמש - תולדות חמה, טומן בשבת, ועוד) אבל פאה - גהינם!!!!! אי
איינער21.01.14
36
הם מעדיפים ציבור עני ונזקק.
אבי19.10.13
35
אומנם הרב היה מכבד ת"ח ואברכים -אבל ליבו ואהבתו היתה נתונה לעם העם הרגיש קרוב אליו- סבתי ע"ה היתה גרה ברחביה באיזור של הרב - היתה שומרת מצוות וללא כיסוי ראש- תמימה לגמרי עים טלויזיה והכול. אבל תמיד היתה אומרת "הרב" היה בבית הכנסת ואמר כך וכך כול נכדיה שומרי תורה ומצוות וכך היו כול המתפללים
אלי18.10.13

הצגת כל התגובות

34
והעם לא מעניין אותם בכלל, ועוד מכנים אותם גדולי הדור או מנהיגי הדור.. מה הם עשו בשביל הדור???? מה עשו בשביל היהודי הפשוט הבעלבית???? כלום!! לא רוצה להרחיב בנושא אבל אני מלא וגדוש על כל אלה
.18.10.13
וגם הגדולים הספרדים לא בדיוק עם ה"עמך". דואגים רק ל"עמך" שלהם- הציבור הספרדי. זה לא כל העם ולכן הם גדולים אצל הציבור הספרדי ואילו לציבורים האחרים יש גדולים אחרים... רק הרבי מחבד דאג באמת לכולם. על אף ההשמצות שהיו ובטח גם יבואו עכשיו- זאת האמת לאמיתה.
כן כן19.10.13
הרבי מחב"ד דאג לעמוד 8 שעות ולחלק דולרים לאנשים במקום להרביץ תורה בישראל
כן ולא20.10.13
אתה צודק 100% אבל את זה אף חרדי לא יגיד כי אסור להגיד שום דבר נגד גדולי ישראל - כולל זה שהם בכלל לא גדולים!!
James19.10.13
33
גם אני עבדתי בעבר וכשרציתי ללמוד למדתי, אף אחד לא היה צריך לעודד אותי. ההקשר לרב עובדיה לא לעניין כיוון שהרב עובדיה דאג לאנשים שבאו ממחוזות אחרים ביהדות וקירב אותם ליהדות אבל אתם "המתלוננים" רוצים לפרוק חלק מהעול שלמדתם בישיבה ומחפשים רב שישתף איתכם פעולה.
שמואל18.10.13
32
הרבי מחב"ד זצ"ל החזיק במתח רוחני יהודים שיצאו לעבודה, צא ראה הרבה חסידים שעובדים לפרנסתם ומחוברים לרוחניות בדרך החסידות, הנוסחה קביעת עתים לתורה וצימאון רוחני חסידי.
שמואל18.10.13
31
יהודי חרדי עובד לומד או מה שלא תהיה אם כל רצונך הוא לעשות רצון ה' באמת ולא להנציח את הכישלון שלנו ואני מדגיש שלנו משום שלצערי גם אני נכשלתי ולא הצלחתי נכון לעכשיו לוהגית בו יומם ולילה אמליץ לך בחם אמץ לך גדול שיבין אותך איך שאתה ואולי יהיה לך למושיע רוחני אם הנך מחפש הרב עובדיה אשכנזי אוהב ישראל גאו
ירושלמי18.10.13
30
לו היית חושב פעם אחת להיכנס למרן רה"י בבני ברק כמו שרבים שעובדים ומשחרים לפתחו באים ומתמסרים להנהגותיו גם לך היה את הרב שמנחיל אידשקייט! רק אתה רוצה אידישקייט כמו שלך זה נראה נח ולא מחייב או שאתה לא מסתפק בהנהגה ישירה ורוצה שיהיה דרשה בלווין ? או שאתה רוצה אידשקייט ברמה נמוכה כמו שמתאים לאנשים ש
מגידו18.10.13
29
ירוחם היקר הרב עובדיה הצעיד את הציבור המזרחי קדימה אין לנו רבנים שיצעדו בעקבותך אחורה
יוסי21.10.13
28
עובדים, ראיתי בלוויה של מרן המון ליטאים מודרנים כאלה שעובדים
יאמי18.10.13
27
אתה זועק בגרונך הניחר את זעקת אחיך העמלים. שהשם יתן לך עוד כח לפעול ולהרבות תורה.
אברהם21.10.13
26
התשובה לכל זאת פשוטה מאד, ברחוב החרדי לא ידעו בדיוק איך לאכול את התופעה הזאת שנקראת "הרב עובדיה" וכתוצאה מכך בחרו להמעיט בגדולתו ולזלזל בו כפי שעושים נגד כל דבר שלא נכנס למשבצת שהם הגדירו לעצמם. אבל כפי שידוע- לשקר אין רגליים, וכשם שאי אפשר להכניס בועת אויר לתוך מים ובסופו של דבר היא תתפרץ, כך בדיוק
שלמה20.10.13
25
כל מילה במקום!
יחיאל18.10.13
24
בלי חלילה להלין , יש הרבה יותר מימשהו בטענותיך ירוחם יש משהו ברבני עדות המזרח , שהם יותר מלקבל ברכה בסגנון ברכה והצלחה , אלא שופעים עליך חמימות ללא תנאים ומגבלות ואתה לא חייב ללבוש כובע וחליפה בלכתך אלהם אלא אתה כמו שאתה יציר כפיו של בורא עולם אתה זכאי למלוא צומת הלב נקודה למחשבה
שלמה19.10.13
23
העסקנים האשכנזים וחברי הכנסת וסובבי הרבנים מעדיפים את הציבור חשוך ועוני כי רק כך הם יכולים לשלוט ולכן הם תמיד יעשו מהאנשים העובדים יד שניה ואחר כך יבואו לבקש כסף לישיבה ...והמבין יבין !!
יצחק אלחנן20.10.13
22
חצי יום כל קהילה חרדית ורבותיהם ומנהיגהם בראשם זיקני העדה- ספרדים תימנים ואשכנזים חרדים!
ח..............19.10.13
21
כמו הרב עמאר שליטא או מוצפי וכדו' ההולכים בדרכו של מרן. כמו שיש מציאות של ספרדים [מסכנים] ששומעים לדעת רבני אשכנז בלבד, כך אשכנזים עובדים יכולים לקבל על עצמם רב ספרדי.
בדרך מרן18.10.13
20
מהדפוסים בציבור הדת"לי/חרד"לי - לימוד של דף יומי, דפי לימוד תורה קלילים יותר, ספרים שכתובים בצורה מובנת, שגם אדם בסוף יום מסוגל לפתוח ולהבין. לדעתי זה יקרה מתישהו, עניין של זמן.
דת"לי18.10.13
19
כל מילה בסלע !!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עוזי דרומי19.10.13
18
הגאון הגדול מורנו הרב יעקב אדלשטיין יהפוך אותך מחרדי עובד לחרדי לומד באהבה ובנועם ( חרדי עובד זה חרדי שלא השקיע בלימוד תורה) לא ננציח זאת)
ירושלמי18.10.13
17
גדול אמיתי בישראל שתאהבו והוא יהיה רבכם וינהיגכם בדרך האמת בדרכם אתם. וזה על עוד יש אמת בדרכם ונראה לי כי היא ישנה מסוימת.
מאור19.10.13
16
של בני עקיבא המתקרב והולך
רפול18.10.13
15
לידיעתך ב10 שנים אחרונות ישנה קהילה בשם "שבתי" הקהילה אינה מוגדרת ממוסכמות ואינה מחייבת אף אחד להתלבש כך או אחרת הדבר היחיד או יותר נכון המכנה המשותף בין כולם הוא הגה"צ ר' גמליאל רבינוביץ נסה והווכח ! רק תכיר אותו ותבין מה כוונתי למותר לציין שיש לו תלמידים מכל קצות הקשת החל מ נטורי קרתא, חסידים מכל
לא פתי18.10.13
14
אתם לא זקוקים "לרב עובדיה" אתם זקוקים למישהוא שיתן הכשר לא דעותיכם ומעשיכן לטב ולמוטב.
עזרא18.10.13
13
תגובה 2 צודק!! אבל ממי יתפרנס ? מאילו שעובדים !! ולכן חייב לעודד עבודה!! לצערינו אצל החרדים התורה איננה ערך עליון היא אמצעי לא להשתתף בחיי המדינה. החרדי העובד (שכן חושב שהתורה היא ערך עליון)משתתף בחיי המדינה ולכן לשיטת החרדים התורה לא ממש תעזור לו לכן אין רב לחרדי העובד...
James18.10.13
12
עשה לך רב ותקח אחריות על החיים שלך. יש מאות רבנים שלומדים ומכוונים אנשים עובדים. כנראה אתה מעדיף לצאת ידי חובה בזה שאתה סתם מתלונן. אני גר ברחובות וכל רבני העיר מוסרים נפשם גם לאנשים עובדים.
איש עובד18.10.13
11
חכם עובדיה זצ"ל , היה מנהיג של כל עם ישראל, תמיד בכל פסקיו הוא כתב את החילוקים(כשהיו) בין ספרדים לאשכנזים, הוא פסק לכולם. כשהיה צריך להתיר עגונות, הוא לא שאל אם הן אשכנזיות או ספרדיות, הוא גם לא שאל אם הן אוכלות קטניות בפסח, וגם לא הייתה ועדה שבודקת היכן הן ובעליהן למדו. הרב פשוט היה שם בשביל כולם כ
אורן ש18.10.13
בוכה כמה התגובה נכונה
הר חומה ירושלים20.10.13
10
כל הכבוד אהבתי כל מילה יישר כח ואל תתיחס בתגובות לכל מיני טיפשים כי אנחנו אתה ואני מחזיקים רבים מהם וכל יום בשיעורים
יצחק18.10.13
9
משומעי שיעוריו של הרב בעיקר היו בעל הבתים עובדים זה לא סוד ולמרות שהיה חרדי אהב את העם על כל זרמיו
RAFI18.10.13
8
כל מילה שלך במקום.. וחוששני להגיד שגם לא יהיה אחד כזה ...
ליוטוואקר18.10.13
7
זה הזמן שהגיע והכל מלמעלה שכל יהודי ויהודיה צריכים לדבר עם השם יתברך ישירות, כל יום אחרי תפילה ותפילין, שיחה עם השם, השם הוא הרב שלנו עכשיו, אפשר ללכת לרבנים לייעוץ, אבל גם השם יודע לענות לנו בשפתו על כל מה שאנחנו מקשים ורוצים, תנסו ותיווכחו, השם שומע תפילת כל פה, וגם שיחה וגם יודע את אשר על ליבנו ו
א. לוי18.10.13
6
כל זמן שההמון ימשיך ללכת כמו צאן לטבח אחר עסקנים ולא יקים קול צעקה בבתי הגדולים זה יימשך. אם גדולי ישראל ישמעו יום ולילה בתוך ביתם את השבר הם יאלצו לקום ולעשות מעשה.
מיכל18.10.13
5
מרן לא חינך את בניו ואת חסידיו לעבוד. רק ללמוד תורה ולהתפרנס ממנה. כך נוהגים כל צאצאיו, וכך חינך את הספרדים.
דן סגל18.10.13
כמעט איש מנכדיו אינו אברך, רובם עמלים לפרנסתם. אם כי, גם בניו הגאונים שזכו לתורה, אינם טומנים ידם בצלחת בענייני גדולה. לחמם אינו פת במלח ומשקם אינו מים במשורה...
ביודעי ומכירי 18.10.13
וכן חלק גדול מצאצאיותיו חובשות פאה, בניגוד לדעתו הידועה. גם בפאה וגם בעבודה אי אפשר להסיק את דעותיו דרך הנהגת צאצאיו. ההשפעה כנראה עברה דרך ההמון הספרדי ונעצרה אי שם מחוץ לבית.
מעניין19.10.13
בושה כול נכדו חוץ מ-2 אברכים כול בנותיו עם כיסוי ראש וגם נכדותין וגם הכלות שלו חוץ מ -2 כלות של הנכדים שהם עם חצי פאה תתבישו לכם ביום מן הימים תתנו את הדין.
הר חומה ירושלים20.10.13
4
דור הקודם ולמעלה ממנו בקודש עבדו ולמדו,אך בדורנו אנו מסגרת תורנית היא כתריס בפני תהפוכות הזמן,אשריך ואשרי חבירך שגיחלי התורה יוקדים בכם.זו הדרך לחינוך הילדים,חילך לאוריתא!‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי18.10.13
3
לגבי החרדים (האשכנזים) העובדים ,הם כן מקבלים יחס .אבל של התנשאות וזלזול ,הפליה בוטה (במקומות לימוד של הילדים למשל) ,ואפילו עד שנאה קלה . וזה גורם להם לשנוא את הדת ,התורה ולרצות לזרוק הכל ח"ו .זו טעות כי התורה עצמה לא שייכת לאנשים הללו המתבדלים ,המזלזלים בכל מה שלא זהה להם (זהה בדיוק.גם אותם נעליים)
מיכי18.10.13
2
אתה יכול לראות גדולי הדור בציבור הספרדי שכן מדברים גם לבחורי הישיבות וגם לבעלי בתים אם זה הרב ראובן אלבז הרב מוצפי ועוד הרבה רבנים גדולים מאד בציבור הספרדי שמדברים ללב של בבעלי בתים.
ממ18.10.13
1
לא ברור מאיפה התסכול של הכתבה הזאת. אולי אתה מרגיש מנוכר ומורחק אבל גם לחרדי עובד שלא שייך לעדות המזרח יש את הרב והצדיק שלו שמקושר אליו ומקבל ממנו כח רוחני ואהבת התורה.
חרדי עובד 18.10.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24