כיכר השבת

בחורי ישיבות ייזרקו לכלא?

גורם בוועדת שקד: "יש רוב להטלת סנקציית המאסר"

גורם בוועדה שקד להכנת חוק השוויון בנטל, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת', כי בקרב חברי הוועדה קיים רוב התומך בהטלת עונשי מאסר על תלמידי ישיבה שלא יתגייס לצה"ל. גורם חרדי: "אני מסרב להאמין שבמדינת היהודים ישנם אישי ציבור שמוכנים להביע את תמיכתם הנחרצת בצעד חצוף שכזה" (חדשות, חרדים)

36
אפי ליברמן | כיכר השבת | ו' בכסלו | 09.11.13
הפגנה חרדית נגד גזירת הגיוס
הפגנה חרדית נגד גזירת הגיוס (צילום ארכיון: פלאש 90)

סוגיית גיוס החרדים לצה"ל לא הייתה נפיצה ומסובכת כמו בעידן הנוכחי בו עדיין אין סטטוס מוגדר מי הם החרדים החייבים בשירות סדיר ומי אינם. דיווחים שונים מהוועדה - גם הפחות קיצוניים שבהם מעוררים סקרנות רבה בקרב המגזר החרדי שנמצא בחוסר וודאות ובדאגה רבה מה יעלה בגורלו בסוגיית השוויון בנטל.

ל"כיכר השבת" נודע, כי רוב חברי הועדה תומכים בנקיטה בצעד חסר תקדים, לפיו כל תלמיד ישיבה אשר ייבחר שלא להתגייס לצה"ל ייכנס לכלא. יצויין, כי ההצעה הזו לא הגיעה עד כה להצבעה בוועדה.

להצעה מתנגדים חברי הועדה החרדים בהם גם ח"כ אריאל אטיאס, אך למרות התנגדותם היא עדיין יכולה לעבור בזכות רוב של תומכים מקרב חברי הוועדה. לעומת זאת, כך על פי גורם בוועדה, סנקציה כלכלית נגד המוסדות עצמם שלא יעמדו ביעדי הגיוס, לא זוכה לרוב בוועדה.

גורם חרדי בכיר עמו שוחחנו, נשמע רותח מזעם למשמע הדברים. לדבריו, באם הוועדה תקבל החלטה לכלוא חרדים שכל עוונם הוא לימוד תורה, הדבר עלול להוציא לפועל הפגנת ענק של זרמים שונים במגזר: "אנחנו לא ניתן שבחור ישיבה שרוצה באמת ובתמים לשבת וללמוד יקבל עונש פלילי ויישב בכלא".

"אני מסרב להאמין שבמדינת היהודים ישנם אישי ציבור שמוכנים להרים יד בתורת משה ולהביע את תמיכתם הנחרצת בצעד חצוף שכזה". האם הצעד ייצא לפועל, מבטיח הגורם "לקיים הפגנת ענק עם גדולי הרבנים בארץ הקודש".

בכדי למנוע את ההקצנה בעונש לאזרח החרדי שבחר לשבת ולשקוד יומם ולילה בתורה, תמך חבר-הכנסת אריאל אטיאס (ש"ס) בהצעתה של יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) לנקוט בסנקציה כלכלית שעלולה לפגוע בעתיד בכיס של לא מעט תלמידי ישיבה אשר יבחרו שלא להתגייס. הצעה לה אין בינתיים אישור משפטי מהיועץ המשפטי לכנסת.

הפגנה נגד גיוס חרדים (צילום ארכיון: ישי כהן)

לפי ההצעה, כל תלמיד ישיבה שלא התגייס לצבא, לא יוכל לקבל משכנתא מהמדינה לאחר שהתחתן. ההצעה הזו אמנם לא תמנע את הגשת חלומו של הצעיר החרדי לקנות דירה, מפני שרוב האזרחים לוקחים משכנתא מהבנקים עצמם, אך בקרב המעטים שכן ממשים את זכותם, הסנקציה הזו עלולה לגנוז את האפשרות.

שקד הסבירה השבוע לחברי הועדה כי כשוועדת פרי התחילה את עבודתה הייתה הנחת יסוד לפיה הסנקציות יהיו כלכליות. אך במשך תקופת עבודת הוועדה התברר כי לא נמצאו סנקציות כלכליות שיעמדו במבחן המשפטי.

"ישבנו עם הייעוץ המשפטי של הכנסת במסגרת עבודתי כיו"ר הוועדה, והחלטנו כי אנו מעוניינים להעלות על השולחן את ההצעה לסנקציות כלכליות גם מתחום המשכנתאות והארנונה, בן אדם שלא שירת בצבא אין שום סיבה שהמדינה תתן לו משכנתא", אמרה שקד.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
די עם האיומים. לכו כמו חיילי עם ישראל מדוד המלך ושלמה להגן על הארץ. הראו אומץ וגבורה כמו מתיתיהו .נמאס לנו מהתירוצים הפחדנים וזעקות השבר שלכם!
שרה10.11.13
12
בחרדים. הם האסון הגדול ליהדות. הם אסון למדינה מבחינת ההשקפה ההזוייה למלחמת עולם נגד האיסלאם כדי לא להשיב שטחים מפני לאונות ולא מפני ההלכה, בהלכה משמשים כגרזן בלבד.
ישורון09.11.13
11
זה מה שמאחד את כל הציבור החרדי על כל גווניו ספרדים תימנים אשכנזים מאוחדים נצא למלחמה. הציבור החרדי עולם התורה עבר שואה ליהדות החרדית מפעל הישיבות בארופה...לא נאפשר שואה שנייה בישראל.!! נרעיש את המדינה אביב-חרדי יהיה פה נגד גזרת הגיוס.! מאות אלפי חרדים יצאו לרחובות בישראל. נרעיש את העולם לכבודה
האביב החרדי09.11.13
שנוכל לזהות בוודאות מי הם האויבים האמיתיים של עם ישראל
xfile10.11.13
אנו מזהים כבר שאתה וכמותך האוייבים האמיתיים של עם ישראל,ובכם אנו נילחמים !
האביב החרדי10.11.13

הצגת כל התגובות

10
לפני שתתנפלו עלי תקראו ותספרו עד לעשר. הצבא לא רוצה את כל החרדים ,הוא לא צריך וגם אין לו תקציב לגייס ולכלכל את כולם. אם ראשי הישיבות היו נותנים לצבא רשימת שמות של מי שלא לומד באמת,שבבניקים,וכאלו שרק מפריעים למי שלומד באמת.הצבא היה מרים ידיים מעודף חיילים ומכאב הראש שהיה נוצר...והיה מסרב לקבל את כו
mike09.11.13
9
בזכות חוק זה תורתו אומנותו קמה מדינת ישראל בארץ ישראל... חרדים נתנו תמיכתם להקמת מדינת ישראל רק בזכות הסכם עם בן גוריון ב-1947....וכן כל ההטבות להסכם זה... מי שקורא לבטל הסכם זה שנעשה עם בן גוריון זו הכרזת מלחמה-מלחמת דת על הציבור החרדי... זה אותו דבר כמי שקורא לבטל הסכם שלום עם מצרים או ירדן זו הכ
תמרור אזהרה!09.11.13
8
כאשר אנשי יבש גלעד ביקשו מהחרדים שיבואו להילחם בנחש העמוני. אמרו לו החרדים כי אין כוחם אלא בפיהם וצעקו אל ה'. כאשר נודע הדבר לשאול, וכבר שרתה עליו רוח ה'. ניצל את העובדה כי בניגוד להיום החרדים אז עבדו למחייתם כרועי צאן, ואיים להשמיד את בקרם, כלומר, סנקציות כלכליות. וכולם באו כאיש אחד להילחם. היום הח
דן סגל10.11.13
7
מי שלא עושה כלום בישיבה , יעשה אותו דבר בכלא ! הרבה משועממים ילכו בכלא בגאווה רק שח"ו לא יגעו בכסף ! אם יסגרו את הברז , אז יהיה מלחמת עולם !
חסיד דן סגל09.11.13
6
לדעתי! במקום לשחק לידיהם ולרתוח על כל הגזירות שלהם, צריכים לפתוח כמה מוקדים של ארגוני החזרה בתשובה ויהיו בה שותפים חרדים שיתגייסו לצבא וכל אחד שיתגייס יצטרך להחזיר בתשובה כל חודש חייל חילוני אחד. לדעתי צריכים רק הכרזה מטעם כל המועצות של החרדים ש"ס אגודה, ודגל, שהולכים על הכיוון של התגייסות לצבא בג
פלוני09.11.13
5
אם יכניסו אברך לכלא, חייב רבו להיכנס עימו.כי התורה היא חיים, ואם האברך לא ילמד בכלא, יש חשש לחייו, לכן רק כאשר רבו עימו, יעניקו לו חיים.
דן סגל10.11.13
4
חוק תורתו אומנותו.והסכם הסטטוס-קוו.! והסכם עם בן גוריון אף אחד אין לא את הזכות לקחת זאת מאיתנו החרדים. דייייי עיזבו אותנו החרדים לנפשנו. בזכות התמיכת של החרדים בעקבות הסכם עם בן גוריון קמה מדינת ישראל. אז אל תהיו כפויי טובה ולפגוע בדרכינו אורח חיינו החרדי.!!!
די לכפייה09.11.13
אם החרדים היו הרוב, האם אנחנו היינו שומרים על כל אופיה החילוני של המדינה? תחבורה ציבורית איפה שכבר יש? טלוויזיה בשבת? ים מעורב? אינטרנט חופשי? קולנוע בשבת? גם זה סטטוס קוו!!! אז די להתבכיין! כשבן גוריון חתם, היו 400 בחורים, היום יש 40000, אתה סבור שאין שינוי? ההסכם לנצח? בן גוריון לקח בחשבון שהחרדים
המנסה09.11.13
3
מקומם של הסרבנים בכלא שם יירקבו !!!!!! לא עוד תורתם אומנותם .. הם רשעים ומסואבים משתמטים ואינם בני תורה רחמנא לצילן .
פרקי אבות 09.11.13
2
כל בחורי הישיבות ילכו לכלא, וזה ייסתיים בבזיון למדינה כמו בפרשת עמנואל.
עמרם10.11.13
1
כמו שהם לא נותנים לנו להכנס למוסדות שלכם גם אנחנו לא ניתן להם להיכנס למוסדות שלנו ובין כך כולל מעשיהו צפוף מאוד עכשין וצפויים להגיע עלינו רבנים ועסקנים חשובים מפרשת הולילנד
אברך כולל מעשיו09.11.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 21:03

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 19:09
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

"בני הישיבות שומרים עלינו"

הראש"ל: "איזה ניסים, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל?" | צפו

ישי כהן | 27.04.24