כיכר השבת

היכן הכרת הטוב לאריאל שרון?

שרון בנה ערים רבות בישראל, ובכללן מספר ערים לציבור החרדי. הוא ההנה תלמידי חכמים מנכסים ששלט בהם, ובכל מקרה, ודאי לא היה גרוע כירבעם. אז היכן הכרת הטוב? (מאמרים)

15
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | י"ט בשבט | 20.01.14
כותב השורות, עו"ד דב הלברטל
כותב השורות, עו"ד דב הלברטל (צילום ארכיון: קובי ישעיהו)

התקשורת החרדית הדגישה בעיקר את היותו של שרון מופקע מיהדות. זה ודאי נכון. היו גם רינונים על כך שהוא בכלל גוי. אולי. נכתב רבות על כך שהיהדות אינה מאדירה את העצמה הצבאית, את הלאומניות והכוח, אלא את הרוח והאמונה. בפרט אם לשיכרון הכוח מתלווה תחושה של כוחי ועוצם ידי. זה גם נכון.

היו שהתייחסו באופן מינורי לפטירתו של שרון, בטענה שהוא היה ימני מאוד, ושמתוך חוסר אחריות ואימפולסיביות אופייניים לו, סיכן חייהם של רבים. לכל היותר נכתב לשבחו, שבניגוד לממשלה הנוכחית, הוא הבין את חשיבות הישיבות, וככלל, לא פעל להצרת החיים הדתיים.

למרות שכל זה נכון, וקיים בהחלט צורך להדגיש שראשי הממשלות השונים פעלו לחילונה של המדינה וליצירת זהות ישראלית חדשה, ואין לחרדיות חלק ונחלה עם דרך זו - היה חסר משהו בהתייחסות אל שרון. כי מדת הכרת הטוב טבועה עמוק במסורת היהודית ובתודעתה. הגדולה שבהן, הכרת הטוב על עצם הקיום.

במלחמת יום הכיפורים, הציל שרון את עם ישראל מסכנת קיום מוחשית. בעשרות שנות שירותו הצבאי, הוא סיכן את חייו אינספור פעמים, ואף נפצע קשה. יש הטוענים שכל מה שעשה לא עשה אלא לכבודו, כאותו ויכוח בין התנאים בהתייחס למפעליה של מלכות של רומי לטובת ישראל. אך האם יש מישהו שאינו פועל לכבודו? ובכלל, מה זה משנה בעניין זה. הרי איננו דנים אותו בבית דין של מעלה.

המציאות היא, שלא פעם אחת הוא הציל את חייהם של רבבות ואלפים. מי שחי בתקופת מלחמת יום הכיפורים, ושהה במקלטים המוגנים בשעה ששרון לחם תחת אש התופת של האויב, יודע היטב במה מדובר. שרון גם מיגר את המחבלים בעזה, בתקופה שהטרור שיצא משם זרע פחד בכל אתר. הוא חיסל את האינתיפאדה השנייה במבצע מגן, כשעד אותו זמן התפוצצות האוטובוסים ופיגועים התרחשו כמעט מדי יום.

בכל אותם מקרים, הפגיעה וסיכון החיים לא הבחינו בין חילוני לחרדי. בהצילו רבבות, הציל שרון גם יראי שמים ותלמידי חכמים רבים. חז"ל מספרים שעמרי זכה למלכות על שבנה עיר אחת, שומרון. זאת למרות שחטאיו של עמרי היו חמורות מאלו של ירבעם. שרון לא היה חוטא גדול כירבעם. חז"ל גם אומרים שלאחאב כפרו מחצה מעוונותיו על שההנה תלמידי חכמים מנכסיו. גם הוא נחשב לחוטא גדול יותר מירבעם.

שרון לא היה גרוע מהם. הוא בנה ערים רבות בישראל, ובכללן מספר ערים לציבור החרדי, לרבות שכונת רמת שלמה. הוא בנה אלפי יחידות דיור לעולים מרוסיה, כשהממסד לא האמין שניתן לבצע זאת בזמן כה קצר. הוא ההנה תלמידי חכמים מנכסים ששלט בהם, ובכל מקרה, ודאי לא היה גרוע כירבעם. לא רק אלה בלבד, אלא בעיקר - אף הציל חייהם של אלפים רבים מהצבור הדתי והחרדי.

אז היכן הכרת הטוב? הרי השם הכיר טובה על שלש פסיעות שפסעו לכבודו. ידוע כמה הרב שך הכיר טובה, בדיבור ובמעשה, לרופא הגוי שהעסיק את אשתו הרבנית כאחות, ומכך הייתה פרנסתם.

אז אולי גם שרון היה גוי. אולי. אבל כך או כך, הוא ראוי היה להכרת הטוב גדולה בהרבה מזו שניתנה לו בתקשורת ובציבוריות הדתית והחרדית. אחרת, אולי אנו עצמנו נמצא חלילה כמי שאינם ראויים לחסדי השם שבאו לנו באמצעותו. כי הרי הכופר בטובתו הגדולה של אדם, סופו לכפור גם בטובתו הגדולה של מקום.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
מר הלברטל מתעלם או שהוא לא יודע, שגם יוחנן כהן גדול ש-80 שנה כיהן ככהן גדול ובסוף ימיו הפך להיות צדוקי אזי בכל המקורות הוא נחשב כצדוקי, אותו הדבר לגבי אריק שרון ז"ל הוא אמנם עשה דברים טובים, אבל בהיותו שר הביטחון הוא גירש ועקר משפחות שלימות מימית, ובהיותו ראש הממשלה הוא עקר וגירש אלפי משפחות מגוש קט
מוטי20.01.14
10
למרות שבדרך כלל אני רחוק מדיעותיך. מאחל לך "שכר שיחה נאה".
דב"ש24.01.14
9
תפילה לשלום המדינה אתם אומרים?! צבועים!!! תן להלברטל מישהו שנכנס בכיפות סרוגות והוא יעשה אותו משיח גם אם הוא גוי (כפי המפורסם על שרון)
אביחיל גרינולד21.01.14

הצגת כל התגובות

8
ממתי חרדים מכירים את הטוב...לחרדים יש זיכרון של אדם סינלי..הוא יכיר בטוב ברגע הלקיחה ...ביום למחרת הוא שוכח . ואפילו כך בן חרדים עצמם.
אחד שמבפנים20.01.14
7
הלברטל, אתה פשוט אדם קטן וטיפש... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלעד22.01.14
6
אף שעשה טעויות אבל הטענות צודקות לחלוטין
אברהם20.01.14
5
ואפילו בנה את ביהמ"ק ששירת את הציבור ה"חרדי". גם ינאי המלך בנה כמה ערים בארץ ישראל ואפילו הרחיב את גבולותיה למימדים חסרי תקדים. יום הפטירה של שניהם מצויין כיום טוב במגילת תענית.... ולא שח"ו אני אומר לשמוח על מותו של אריאל שרון אבל אני פשוט לא יכול לסבול את הראייה החד-צדדית. מה גם שדעותיו של הל
מגילת תענית20.01.14
4
"ובשוב צדיק מצדקתו ועשה עוול, ככול התועבות אשר עשה הרשע יעשה, וחי- כל צדקותיו אשר עשה לא תיזכרנה, במעלו אשר מעל ובחטאתו אשר חטא בם ימות. ואמרתם, לא ייתכן דרך אדוני: שמעו נא, בית ישראל, הדרכי לא ייתכן? הלוא דרכיכם לא ייתכנו! בשוב צדיק מצדקתו ועשה עוול, ומת עליהם: בעוולו אשר עשה, ימות!
יהודי קטן20.01.14
3
ירבעם עבד אמנם ע"ז אך לא היה בוגד דוגמת שרון שר"י. ודאי ששרון לא למד תורה ואפילו מעט. אז אל תבלבל את המח,זה כמו עם הת"ח שאמרו על מעשי רומי "כל מה שעשה עשה לעצמו".
אבי20.01.14
2
?
חיים נ20.01.14
1
אני בעקרון מזדהה עם הכותב הנכבד.אני רוצה להוסיף שאנו לא מנהלי החשבונות של הקב"ה ויתכן ששמונה שנות ייסורים שעבר שרון הם אולי כפרת עוונותיו,שהרי ייסורין ממרקים. צריך לזכור את הטוב שעשה ולא לשכח גם את הרע שעשה ובשמים ישקלו הכל בפלס -והשמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם.
צביקה20.01.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24