כיכר השבת

ראש ישיבת בריסק: ללכת בדרך פרשבורג ולא בדרך פראג

ראש ישיבת בריסק התייחס לאחרונה לגזירת הגיוס, ואמר: "אני לא מבין כלל את דעת אלו האומרים שמיותר לערוך עצרות זעקה, אנחנו עומדים בעיצומה של גזירה נוראה" (חרדים, חדשות)

38
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ח באדר א' | 18.02.14
ראש ישיבת בריסק
ראש ישיבת בריסק (Creative Commons, בחור ישיבה א)

חוק הגיוס: ראש ישיבת בריסק הגאון רבי משולם דוד הלוי סאלאווייצ'יק, התייחס לאחרונה לגזירת גיוס בני הישיבות ולדרכי המלחמה הנכונות כשהוא קובע כי "הצלת הקהילות" היא בהליכה בדרכה של 'פרשבורג' (קהילה שסירבה לפשרות) ולא בשיטת פראג שנחשבה למתונה יחסית.

בדברים שנשא בפני תלמידי ישיבת בריסק אמר: "אנו עומדים בעיצומה של גזירה נוראה. גזרת הגיוס שהיא ממש גזירה לבטל תורה ומצוות בעם ישראל רחמנא ליצלן. זו מהגזרות הקשות ביותר שקמו על עם ישראל מיום היותו לעם. זו ממש 'שואה' ברוחניות ובגשמיות רח"ל. מסכנים את כל הישוב בחומר בגוף ובנפש".

"אינני מבין כלל את דעת אלו האומרים שמיותר לערוך עצרות זעקה ותפלה בארץ ובחוץ לארץ". התייחס ראש ישיבת בריסק לסוגיה השנויה במחלוקת והמשיך: "בשלמא אם היו אומרים 'שלא להפגין', אך מי מדבר על 'הפגנות'. 'הפגנות' נקרא מה שקורה במצרים, שם זה הפגנות. אולם כאשר מדברים על עצרות זעקה ותפלה, עם דברי התעוררות. דהיינו שיעמדו אלפי יהודים ויזעקו לאבינו שבשמים. שיאמרו תהלים, שיאמרו סליחות, ואחר כך יעלה מגיד אחד או שנים ויאמרו דברי כיבושין לכולם. למה זה לא טוב? מה יכול להזיק אם יאמרו פרקי תהלים ברבים? מה יכול להזיק דברי כיבושין והתעוררות ברבים? אני שואל אתכם, תאמרו לי, מה? מה יזיקו פרקי תהלים, מה יזיקו דברי מוסר?"

"אסביר לכם מה המצב היום" הוסיף, "הרי המצב הוא נורא ואיום: מבחוץ גזירות קשות כבימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול וגו'. ומבפנים מחלוקת נוראה, שהיא נגד כל שכל אנושי".

ראש הישיבה ברר את מילותיו בקפידה רבה, ואמר: "זכורני בהיותי עדיין בבריסק, לפני בערך 75 שנה, שם הופיע מדי יום עיתון יומי של 'אגודת ישראל'. באחד הימים התפרסמה בעיתון כתבה מאת רבי מאיר שפירא זצוק"ל מלובלין, ראש ישיבת יח"ל ישראל, ומייסד הדף היומי. כתבה זו נשאה את הכותרת 'פראג ופרשבורג'. הכתבה משכה את תשומת לבם של כל אנשי הספר והעיון. רבי מאיר שפירא כותב כתבה בעתון יהודי יומי, לאו מילתא זוטרתא היא. ואכן, הכתבה הייתה לשיחת היום".

בכתבה תיאר רבי מאיר שפירא את שתי צורות החשיבה של היהדות שנלחמה לפני מאה וחמישים שנה בתנועת ה'השכלה'. התנועה קלקלה והשחיתה כל חלקה טובה בעם היהודי. המרידה בנים בהוריהם. וגררה את קלי הדעת אל עברי פי פחת, אפיקורסות ואף שמד. או אז קמו שני מהלכים, שתי שיטות בעם ישראל. האחת הייתה שיטת פראג. זו הייתה כבר פראג של שני דורות לאחר פטירתו של רבינו ה'נודע ביהודה' וכל גדולי פראג המפורסמים. והשיטה השניה היתה 'שיטת פרשבורג', בהנהגתו של רבינו ה'חתם סופר'.

'שיטת פראג' של שנת תק"צ בערך, סברה כי זוהי שעת הדחק ליהדות, ויש להקל בבחינת 'הוראת שעה'. יש להעלים עין ממסורותינו, יש להעלים עין מתיקונים שונים בהנהגה המסורתית. יש להשתמש יותר בימין מקרבת, ומעט מאד להפעיל את השמאל דוחה. בשיטת פראג סברו כי באמצעות פשרות שונות, ללא עימותים מיותרים, ימצאו מסילה אל כל התועים, וכך יחזרו כולם אל חיק התורה. אך 'שיטת פרשבורג' של אותן שנים, בהנהגת החתם סופר, סברה כי יקוב הדין את ההר. 'חדש אסור מן התורה'. אנו לא נתפשר ולא נוותר אף כקוצו של יו"ד. אנו נשמור על התורה, דוקא בטהרתה ובשלימותה. אין פשרות, אין וויתורים. ה'חתם סופר' סבר שיש להיפרד לחלוטין מהמקלים למיניהם, ק"ו להיפרד מהחילונים למיניהם, עלינו לחיות את חיינו עם עצמנו, וכך לשמור על טהרת שלשלת הדורות. אדרבא הגחלת המקורית שתישמר אצלנו, היא זו שתביא עמה לבסוף בחזרה את אותם האובדים בארצות הנכרים. וכך הנהיג גם בנו, רבינו ה'כתב סופר' את קהילת פרשבורג.

שאר הקהילות נחלקו ביניהן. יש שהלכו בשיטת פרשבורג, ויש שהלכו בשיטת פראג, הויכוחים בקהילות השונות היו עצומים, בפרט במהלך עשרות השנים הראשונות.

ממשיך וכותב רבי מאיר שפירא זצ"ל במאמרו: "תוך כדי האירועים והויכוחים, קשה היה להכריע לצופה מן הצד, הצדק עם מי. כמובן שכל צד גייס לטובת עמדתו מאמרי חז"ל, פסוקי תנ"ך, דרשנים מוצלחים, כולם ידעו להצדיק היטב את עמדתם שלהם. והמשיך וכתב רבי מאיר שפירא: כיום כעבור כמאה שנה, יכולים אנו לשפוט את ההיסטוריה על פי העובדות והתוצאות בשטח. לא תיאוריות, לא דמיונות, ולא משאלות לב. העובדות בשטח הן הקובעות".

המשיך וסיפר המהר"מ שפירא זצ"ל: "לאחרונה הזדמן לי לבקר בשתי הערים, בפראג ובפרשבורג. לראשונה ביקרתי בפרשבורג. כמה נהנתי לראות את החיים התוססים יהדות. אצים רצים בני ישיבות, ילדי תלמודי תורה, איש ספרי תלמודו מתחת לבית שחיו. להיכן שעיניך פונות אתה רואה בתי מדרשות פתוחים לרווחה, לומדי תורה יוצאים ונכנסים לשיעורי תורה בזה אחר זה. ה"שיעור שטובע" ['דירת השיעור'] של ה"חתם סופר" עומד על תילו, והוא מלא בלומדי תורה, צעירים מכל הגילים, זקנים ומבוגרים מכל הגילים. מסורת ה'חתם סופר' חיה וקיימת. הכל חי, הכל תוסס. זו פרשבורג שלא נתנה דריסת רגל לפשרנים להיכנס במחיצתה. זו פרשבורג שפרשה מהקהילה הכללית הפשרנית והקימה עם כל הקשיים שבדבר, קהילה נפרדת, מובדלת עם חומות ברזל מאחיה הפשרנים".

"עם סיום ביקורי המרגש בפרשבורג, עליתי על קרון רכבת בשעה 2.00 בצהרים, ובערב בשעה 9.00 כבר הגעתי לקהילת פראג".

"כאשר הגעתי לפראג התעניינתי לדעת מתי והיכן אוכל לראות את 'פראג היהודית'. נאמר לי שלכבודי יגיע ב- 9.00 בבוקר צעיר יהודי ויוביל אותי אל 'פראג היהודית'. ואכן ב-9.00 בבוקר הופיע הצעיר והוליך אותי בכבוד רב אל... בית החיים היהודי בפראג. הוא הראה לי את מצבת קברו של רבינו המהר"ל מפראג, ותלמיד חבר שלו בעל ה'כלי יקר', ואת רבי דוד גאנז, ועוד. ולאחר מכן הוא מוביל אותי לבית הקברות השני, שם הוא מראה לי את קברו של ה'נודע ביהודה', ועוד. ולסיום את בית הכנסת 'אלט נוי' שול".

"לא יכולתי להתאפק, ושאלתיו, והיכן היא פראג היהודית של היום? על זאת השיב לי כי יש פה רק 160 משפחות יהודיות שומרות שבת. המשכתי לתמוה הזו כל פראג היהודית? השיב לי כי בפראג יש כיום כ - 35,000 יהודים אולם רק 165 שומרי שבת. זעקתי בכאב, היכן התלמודי תורה, היכן הישיבות, מדוע בתי המדרשות העתיקים נעולים? היכן התלמידי חכמים ? היכן הבעלי בתים בבתי הכנסיות? הכאב היה עצום".

ומסיים המהר"מ שפירא זצ"ל: "עם סיום הביקור בפראג ובפרשבורג, היום, התשובה ברורה, אין חולק, "פרשבורג ניצחה. החתם סופר ניצח. פראג הפשרנית הפסידה הכל".

ראש ישיבת בריסק אמר לאחר הקראת המאמר: "מאמר זה צריך להיות לימוד איך צריכה להיות ההנהגה של היהדות החרדית עכשיו כאן בארץ הקודש".

"דעו לכם, הרבה מאד קהילות בפולין וליטא רצו ללכת בעקבות פראג, ולהנהיג פשרות וויתורים. אלא שהתוצאות היו לצערנו כמו בפראג. בריסק היתה מהקהילות המעטות בה השתדלו במידת היכולת שלא לתת דריסת רגל לפשרות. הייתה זו זכותו ורוחו של רבי יהושע ליב דיסקין רבה של בריסק, ורבותינו מרנן ה'בית הלוי', רבינו הגר"ח, ורבינו הגרי"ז זצוק"ל, ששמרו על הקהילה בבריסק מכל משמר, והם השפיעו גם על הרבה קהילות סמוכות לעמוד כצור חלמיש ובמסירות נפש נגד כל שינוי במסורתנו".

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
צריך אותכם!
אדם מהעולם19.02.14
19
אהבתי!!!
המעניש19.02.14
18
מקווה שמנהיגי הדור שומעים את הצדיק הזה...
ישעיהו18.02.14

הצגת כל התגובות

17
שתי הקהילות הן פרעשבורג והן פראג נחרבו מפני ששתיהן טעו. צריך ללכת לצבא כדי לקיים את שתי השיטות. זהו רצון הבורא יתב'
הרב10.11.15
16
מה זה בא לרמז? לא שמענו שרוצים להתפשר על הלכה או מנהג יהודי!
א18.02.14
15
אחר מחילת רבינו הגדול שליט"א, אין הנידון דומה לראיה כלל וכלל. בפראג והדומות לה, המדובר היה בפשרה על עיקרי היהדות, ובשיתוף פעולה עם חוגים משכילים, ריפורמיים, או כאלו במסוה של ציונות. הנידון בימינו ראשית אינו כלל על עיקרי היהדות. גיוס בני ישיבות לצבא הוא גזרה שיש ללחום בה כמובן, אבל אין כאן פשרה על עי
אזרח ותיק19.02.14
14
מרן הגר"מ שליט"א התבטא בכאב גדול: "עומדים כל כך הרבה אנשים וצועקים ומפגינים נגד האדמו"ר מתולדות אהרן שליט"א, נגד האדמו"ר מדושינסקיא, מכנים אותם 'חופרי קברים' ואף אחד לא קם ומוחה נגד בזיונם. מוציאים כתבי פלסטר נגד רבנים ונגד עסקנים שכל חטאם שנשמעים לרבנים, ואין פוצה ומצפצף. במשך תקופה ארוכה בד"צ 'ה
מרן הגר"מ שליט"19.02.14
13
ולא בפרשבורג לידיעת הרב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דובי19.02.14
12
חוק הגיוס: זקו ראש הישיבות, ראש ישיבת בריסק הגאון רבי משולם דוד הלוי סאלאווייצ'יק שליט"א, התייחס לאחרונה לגזירת גיוס בני הישיבות ולדרכי המלחמה הנכונות כשהוא קובע כי "הצלת הקהילות" היא בהליכה בדרכה של 'פרשבורג' (קהילה שסירבה לפשרות) ולא בשיטת פראג שנחשבה למתונה יחסית. בדברים שנשא בפני תלמידי ישיבת ב
א מחיה18.02.14
11
מי אני ומה חיי אבל אם מע"כ תורתו אינו מבין אני אוכל להסביר למעכ"ת אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד, נכון. והגר"מ שפירא אמר מה שאמר וזה בוודאי נכון. אבל להנהיג מערכה נגד שלטון רשע ומרושע כמו היום צריך לדעת איך. ולא כל אחד יודע. ואפילו לא כל גדול בתורה יודע איך וכמה. יחידי הדורות ידעו. וביניהם מרן הגרא"מ
שלום יוסף19.02.14
10
צריכים להתכנס ברבים ולהתפלל אל השם תהילים שישלח את משיחו ויעשה פה סדר ויעיף את שלטון הערב רב
חיים19.02.14
9
The problem is that we're dealing with a power struggle over the Yeshiva world and the litvishe newspaper and all the multi millionaires visiting these gedolim and the open access to their cash. That is the "ideological" issue here: who is in control?... all the rest is irrelevant. There are too man
former brisker19.02.14
8
עם ישראל מלומד מלחמה!!!
פרשבורגאי18.02.14
7
האם אין הבדל בין התקופה שלהם שהגויים כיבדו את החלטותינו לגבי החינוך שלנו לבין התקופה כעת שהממשלה לא מכבדת את זה? סוף סוף הם הם, הממשלה, מתקצבת אותנו איך להיות עצמאי ולחיות ביננו כיום? הלואי אבל ההשקפה הזאת נראת בלתי אפשרית היום....ולכן הרב שטיינמן מחפש, לא פשרות, אלא אופציות אחרות כדי לצאת בצורה הכי
מכון צדק 18.02.14
6
לא.
מרן היביע אומר18.02.14
5
בטוח שיש להם כסף לשלם את מה שהבטיחו לך? תבדוק את חוסנם הכלכלי לפני שאתה מציף את האתר במאמרי השטנה של הפלס ובדרכם הנלוזה לנקר את גדולי ישראל סחור סחור או בלשון מנהיגי הפלג - "לגרד" את גדולי ישראל
מ.פרסום18.02.14
4
מחללים קדושת הקברים לתרץ קושיות הגמ' כסף מנלן? הכל רק בשביל כסף, איזה חילול השם, שבני תורה לא יחוסו על כבוד שמים.
מחללים קדושת 18.02.14
3
העיקר זה עמידה על הדת, ומי כהגראי"ל עומד על כל עיקרי הדת ללא פשרנות. ומאידך הפלס העלו את ברקת, ודחו את הצעת ליברמן להילחם בגיוס בעד העלאת משה ליאון. - בדורינו: הגראי"ל - פרשבורג. הפלס - פראג.
קנאי18.02.14
2
צריך לקיים הפגנות ומחאות ושלוח את עדר נאמני העדה, הם עצמם כמובן 'מעל' השטויות האלה, אז למה הגראי"ל לא מצרף את חסידיו לעדר נאמני העדה, הם לא מצליחים להבין זאת, הבריסקערס
דוס18.02.14
1
והדברים מבהילים ומפחידים עד היכן אפשר להגיע אם לא עומדים על המישמר
צבי19.02.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24