כיכר השבת

טלטלת האקדמיה

‫הגר"א ירחי: בתים נהרסים בגלל האקדמיה, זה מזעזע

חשיפת "כיכר השבת" ממשיכה לעורר סערה ודיון ציבורי על תחלואי לימודי האקדמיה לבנות במכללות החרדיות • הגר"א ירחי מעיד על בתים רבים שנהרסו בשל הלימודים, מזהיר כי לימודי האקדמיה מביאים פרנסה טובה וחיים ארורים וכתלמידו של הגר"ש כהן הוא קובע כי יש להתייחס רק למכתב האחרון (חרדים בארץ)

50
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ז בסיון | 25.06.14
הגאון רבי אהרון ירחי
הגאון רבי אהרון ירחי (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

טלטלת האקדמיה: חשיפת "כיכר השבת" על מכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הגאון רבי שלום כהן, נגד לימודי האקדמיה לבנות במכללות החרדיות, ממשיכה לעורר סערה עצומה והעלתה לדיון ציבורי רחב היקף את המצב במכללות ובלימודי האקדמיה.

הבוקר (רביעי) הגאון רבי אהרן ירחי, רבה של שכנות 'מקור ברוך' בירושלים ופוסק ספרדי מוערך, חשף בראיון למרדכי לביא בתוכניתו 'שמונה עד עשר' ברדיו 'קול ברמה' את הבעיות החמורות שישנן במכללות החרדיות והאמת המרה שעד כה הוסתרה מעין הציבור וההורים ששלחו את בנותיהן ללמוד מקצוע בלא לדעת מה באמת מתחולל מאחורי הקלעים.

הרב ירחי מעיד על בתים רבים שנהרסו בגלל הלימודים הללו, טוען כי לימודי האקדמיה מביאים פרנסה טובה לצד חיים ארורים, לא פחות וכתלמידו של הגר"ש כהן הוא קובע חד-משמעית כי יש להתייחס רק למכתב האחרון שלו בנושא והוא תוקף את אותם גורמים שהדליפו את המכתב הישן כדי לנסות וליפות את דבריו של נשיא המועצת.

קראו עוד: חשיפה - הגר"ש כהן: "אסור לבנות ללמוד לימודים אקדמיים"

בפתח הדברים, אומר הגר"א ירחי כי נחשף לבעיות חמורות במכללות החרדיות: "נחשפתי לדברים מזעזעים ששמעתי, אני לא מבין למה מוציאים מכתבים ישנים. נכון לפעמים השם מאוד מטעה - 'מכללה חרדית' - חושבים שכל גדולי ישראל המרצים שם, הם המדברים. אבל בפועל אנחנו רואים בדיוק הפוך".

הגר"א ירחי שמכהן גם כדיין בכיר בבית דין לענייני אישות אומר: "אנחנו רואים את התוצאות, אנחנו אנשי השטח, שבאים אלינו משפחות שבתים שלמים נהרסים בשביל פרנסה ובשביל כל מיני דברים".

"באם למכללות האלה מרצים, שלא שרק שרוח היהדות אינה נוחה מהם, הם באים ומספרים להם סיפורים על כל מיני דברים - הזלזול בכל קדושי ישראל, שיטה מסוימת לחלל את בנות ישראל. הכל נחשף שם, הכל נהיה גלוי", מסביר הרב ירחי את הבעיה שבמכללות החרדיות.

הגר"א ירחי מדגיש בהמשך דבריו כי אינו מדבר על מכללה ספציפית אלא באופן עקרוני על התופעה.

הגר"א ירחי מוסיף ואומר כי "אנחנו רואים במבחן התוצאות, אנחנו רואים משפחות שנהרסות בצורה כזו, האישה באה פתאום עם כל מיני דעות אחרות. זו לא אותה קדושה, זו לא אותה טהרה, זו לא אותה הצניעות. נחשפים לכל מיני דברים לא נכונים ודברים שליליים".

חשיפת "כיכר השבת" שעוררה את הסערה (צילומסך)

"זה נקרא חרדי? זה דבר שצריך להיזהר מזה. אם זה היה מקום חילוני היינו יודעים איך להתמודד עם זה, אבל שמתחילים לערב בזה קדושה ואומרים לך שזה חרדי... זה התוצאות שאנחנו מקבלים", מוסיף הרב ירחי.

הגר"א ירחי הנחשב לתלמידו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן זועם על הוצאת המכתב הקודם משנת תשס"ט: "שלא יספרו לנו סיפורים ויוציאו לנו מכתבים. יכול להיות שלפני שש-שבע שנים חשבו שאפשר לבוא ולעשות את זה. עכשיו באים גדולי ישראל ורואים שהתוצאות באמת לא נכונות".

"אנחנו ראינו, לא אחת ולא שתיים, ראינו שלא רק הן הידרדרו אלא כל המשפחה הידרדרה. הם נחשפו לדברים שליליים", חושף הרב ירחי.

הגר"א ירחי מספר סיפור מצמרר של משפחה חרדית שנהרסה בעקבות הלימודים האקדמיים: "אני עכשיו מספר סיפור, משפחה, אישה חרדית - אברך בן תורה, הילדים שלו כולם נמצאים בתלמודי תורה. הוא בא וסיפר לי בדמעות, אומר לי 'אני רואה אצל אשתי שינוי, אני לא מבין מה, לא ראיתי', ופתאום הוא גילה בעבודה שלה שהיא נחשפה לאינטרנט, ומשם היא ראתה את כל הדברים הרעים, והיא קבלה את זה מהמכללה, היא הלכה ללמוד שם מהמקום הזה. כל הבית נהרס, הוא בעצמו בא אלי בדמעות שליש. זו בעיה מאוד רצינית".

הגר"ש כהן (צילום: שלומי כהן)

הגר"א ירחי הזהיר את האברכים ששולחים את הנשים ללמוד בכדי להביא פרנסה לבית: "אותו אברך אני רוצה לומר לו, שזה שאשתו תצא לעבודה על ידי כל מיני תארים - לא יהיה לו פרנסה טובה, יכול להיות שיהיה לו כסף יותר, אבל אישה בטהרה בתוך הבית לא תהיה לו. יהיה לו פרנסה טובה וחיים ארורים, זה טוב?".

המכתב החדש של הגר"ש כהן הוא הרלוונטי, לא נכון להתייחס מכתב משנת תשס"ט

הגאון הרב אהרון ירחי יוצא במתקפה נגד בכירי ש"ס שמנסים מאז אמש להסביר את הגר"ש כהן כי כביכול הוא בעד המכללות לנשואות, וכל המכתב שלו הוא רק לרווקות בזה שהם מוציאים מכתב משנת תשס"ט, בעוד שהמכתב הרשמי והחדש שלו נכתב בזמן האחרון, כפי שנחשף ב"כיכר השבת".

"אם מורנו ורבינו הגאון רבי שלום כהן מצא לנכון לצאת במכתב כזה, בוודאי שהוא יודע על מה הוא מדבר, שלא יבואו כל מיני עיתונאים ויגידו שיש לנו מכתב לפני שמונה שנים, נו אז מה, זה מוכיח בדיוק בצורה נכונה שהאדם הזה הוא לא מנותק מכל המציאות שלנו", מבהיר הרב ירחי.

"הוא חשב שבהתחלה יש בזה חשיבה נכונה", מסביר הרב ירחי, "שבאמת יבוא לשם קדושה וטהרה, אבל עם הזמן שאנחנו רואים את התוצאות ואם הוא ראה לנכון לצאת עם המכתב הזה, זה המכתב הנכון! זו הדרך וזו השיטה! ככה אנחנו צריכים ללכת לאורם של רבותנו, צריכים ללכת בקו אמיתי".

"יש מכתב לפני זה, יש כך וכך, זה לא נכון, זה לא נכון ללכת ולהוציא מכתבים, צריך לדעת, אלא הרב שבדורך, אלא אלה שיודעים שראו את המציאות של הדור ויודעים את התוצאות של הדברים", אומר הרב ירחי בזעם.

כזכור, בתחילת השבוע חשף "כיכר השבת" את מכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן שפוסק כי לבנות חרדיות אסור ללמוד אקדמיה גם במכללות חרדיות.

נוסח המכתב המלא של רבי שלום כהן כפי שנחשף ב"כיכר השבת"

"עדים אנו היום לכך שישנם תלמידות בוגרות סמינרים הנרשמות ומבקשות ללכת וללמוד לימודים אקדמאיים

רבותינו גדולי ישראל זיע"א התנגדו באופן מוחלט ללימודים אקדמאיים ואפילו במכללות החרדיות, היות וחלק ניכר מהמרצים הינם בוגרי אוניברסיטאות ואינם בעלי השקפה תורנית טהורה שעליה חונכנו

כמו כן חומר הלימודים במכללות מבוסס על מחקרים ושיטות מדעיות הנוגדות דעת תורה, על כן לא יעלה על דעתן של תלמידות ללכת ללמוד לימודים אקדמאיים בכל מסגרת שהיא, כי אין זו דרכה של תורה".

המכתב שנחשף ב"כיכר השבת"
תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
תכינו את הילדים בביס להמודדות נכונה של ת ורה ומדע אמונה ופילוסופיה אמונה ופסיכולוגיה אי אפשר להשאר במאה ה17 גם המרצות בסמנרים נחשפות לתכניים מגוונים...
שמואל26.06.14
28
רבנים מסכנים שלא למדו מקצוע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני25.06.14
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד שמבין25.06.14

הצגת כל התגובות

26
הרב הנכבד אברך כולל מקבל אלף או אלף למש מאות שקל אשתו למדה בבית יעקב מגמות מורות גננות וכו אין להם מקום עבודה ממה יתפרנסו?אולי לכבודו יש עצה?
ששון25.06.14
25
2)) כדאי שכל החרדים יברו סמינרים של ערכים או הידברות לפי שהם הולכים ללמוד! ללא ביטחון שהתורה היא אמיתית מאמינים לכל מיני תיאוריות ודעות כביכול שהם מדע מדוייק אבל ממש לא מבוססים! כל פעם יש מחקר שסותר מחקר אחר ואח"כ טוענים יש מדע מדוייק! התורה היא אמת לאמיתה ואין אותה אחת מיותרת! ממני חוזר בתשובה
שמואל25.06.14
כי הנחש המדבר ואישה שנוצרה מצלע זה מדע מדויק ומבוסס לא? אהה או אולי החרבת העולם על ידי מבול ענק שכל המינים החיים בעולם הוכנסו לתיבה ענקית ושטו במים ימים ארוכים זה הגיוני נכון? דרך אגב, הוא הכניס לשם גם קנגרו, קואלות, וחיות שיש רק במקומות מסוימים בעולם ובטח לא באיזורנו? אולי הוא עשה ייבוא של חיות דרך
אסף25.06.14
הכוללים לעג על התורה + בורות בתורה. הנה, אסף החילוני, ממחיש טוב את דברי הגר"ש כהן.
חיים26.06.14
אתה רוצה שאשנה את דעותיי או אשתוק כי הם לא תואמות לאלו שלך? אתה תשנה את דעותיך כי הם לא תואמות לשלי?? ממש לא התכוונתי ללעוג אלא להראות סתירות שכמוהן לא מעט, מבחינתי לטעון כי במדע יש סתירות אבל בתורה לא זה לעשות צחוק מטיעון רציני, בוא תסביר לי איפה אני טועה ואם אשתכנע אשנה את דעתי. אני לא מכיר אות
אסף26.06.14
24
כמי שלומדת האקדמיה אני מוכרחה להגיד שגם אני נפלתי ברשת. הבנות כלל וכלל אינן חרדיות נשים נשואות אינן מכסות שער, מגיעות עם שרוול קצר ובלי גרביים. על שאר נושאי הצניעות (מרפקים גרביים, פתח הצוואר וכו) אין אפילו מודעות... כמו כן יש לחנו מרצה שהוא אתאיסט לחלוטין ואומר כל מיני משפטים כפרניים למשל: 8000 לפנ
אמת ויציב25.06.14
ראויה לשמה????????????
אדווה25.06.14
23
אבל איך שלא תסתכלו על זה הבעיה לא בחשיפה של האשה לדעות אינטרנט וכו'... הבעיה היא בזה שהיא לא יודעת להתמודד.... מגדלים אנשים בורים ופוחזים כמו איזו תוכנה אוטומטית לא נותנים להם כוח עמידות אישי ... מי שיש לה הבנה אמת ואמונה פנימית אמיתית לא מרצאה זה ולא אחר ישנו אותה אלא היהדות שלה רק תלך ותתחזק במקום
שילת25.06.14
ומתפללים: אל תביאני לידי נסיון,ולא לידי בזיון,
פיני25.06.14
אין הבדל ! לא לכולם יש את היכולת להתמודד עם החוץ , אם זה בגלל אופי חלש וכו'..., וזה כולל גברים ונשים כאחד!
שילת25.06.14
22
השם הקדמיות זה לבד נגד דעת תורה זאת אומרת שעד עכשיו אני מפגר ומעכשיו אני מתקדם כל התורה שלמדתי עד היום היה פיגור עכשיו אני מתקדם והבעל שלי מפגר וזה כניראה אצל הרבה משפחות בעיות
שימה27.06.14
השם אקדמיה מקורו בכלל ביוונית על שם מקום ליד אתונה ובו נבנה מוסד הלימודים הראשון. אין שום קשר לקידמה התקדמות קודם או כל שורש ושורש אחר בעיברית.
אסף28.06.14
21
אם היו לומדים בלילה ועובדים ביום, שערות נשותיהם היו מלבינות בביתן, ולחרדים היתה אורה ושמחה.
דן סגל25.06.14
20
אחים שלי הקטנים היום חילוניים כי הם למדו באריאל ובבר אילן ו ת״א ... עוד דבר כשהם היו׳ בצה״ל הם שמרו יותר חזק והקלקול הגדול זה בלימודים ..., והסיבה היא שכל התלמידים הופכים את המרצים להכל יכות ומפתחים בו תקוות וכו ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי25.06.14
19
למזלנו ולשמחתנו אני יודע שלא כל הרבנים בורים ועמי ארצות כאלו והמאמרים שהם מוציאים תחת ידם נמצאים ברמות גבוהות בהרבה.
רפול25.06.14
18
לא ללמוד לא להשכיל לא לדעת אבל את הטיפול הרפואי המתקדם ביותר שלומדים במכללות הוא מקבל
אהרן25.06.14
17
הגר"א ירחי - בתים נהרסו בגלל השוחד... ולא ראינו שזה הפריע לך.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יששכר25.06.14
16
מאן דאו פוסק כך ומאן דאו פוסק אחרת ומבלבלים את הציבור באין דרך יציבה.
אבי25.06.14
15
שהגרא הזה יעוף מפה ושידע שאקדמיה זה חשוה וחשוב שגם יצאו מהמרובעות שהם חיים בה הי הי הי כללי צניעות מפריע להם פתאום אבל כילוי עריות זה כבר לא כל כך חשוב כי זה בסתר.. אז תפפו מפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ששון26.06.14
14
הדואגים לכיסם
אהרן25.06.14
13
במקום לנסות ולהתפלפל, צריך לקבל את דברי מרן הגר"ש כהן ולא להתחכם. האמת היא שהמצב האידאלי היה שהמדינה הייתה נותנת תמיכה כספית מתאימה ללומדי התורה, ואז האישה הייתה יכולה להיות עקרת בית. אבל בגלל שהמדינה לא נותנת מספיק כסף, לא סיבה שנשים יצאו ללמוד בכל מיני מכללות ואחר כך עובדות במקומות בעיתיים. בקיצור
האברך דוד25.06.14
12
אין לי מושג על איזה מכללות מדובר אני לומד באונו. והתכנים משפטיים בלבד, טכניים . לא מגיעים בכלל לנושאי אמונה. גם המכתב של הבחורה שפורסם פה נראה שכתבה אותו ילדה בת 10, לא אמרה שם שום דבר רלוונטי. בנוסף מה יש בנות שמדברות על גרבים כשהלימודים הם נפרדים??. מה שייך צניעות????
איתמר25.06.14
11
אם אתם רוצים שהנשים ייצאו לעבוד כדי שהבעל ילמד בכולל האישה חייבת ללמוד, רדו לנו מהוריד שיגעתם אותנו, היה לנו את מרן הוא פסק הוא קבע נשמע רק לו
אברכית25.06.14
10
מוטל על הגבר לפרנס את אשתו. נקודה. זה מה שהתחייב לה בכתובה. ולספרדים אף נשבע על כך שבועה חמורה בתקיעת כף. מי שעובר על השבועה, ודורש מאשתו לפרנס אותו, מה הוא מצפה?
אליס26.06.14
9
אני לא מבין את הגישה הזאת של לאטום את העיניים והאוזניים לעולם שבחוץ, אני אדם חילוני ועולמי לא מתהפך כל פעם שאני שומע דעות על כך שאלוקים ברא את העולם ושאדם נוצר בצלמו, אתם יודעים למה? כי אני במשך ה 30 שנים שאני חיי הייתי חשוף לכל הדעות, גם דתלים גם חרדים וגם חילונים ובחרתי את הדרך שבה אני הולך והדרך
אסף25.06.14
אני חייב לציין שאני מסכים אם מסקנותיך ועם הניתוח של המצב ,באופן כללי, לציבור החרדי יש מעלות גדולות אך למרות זאת הוא סובל מפראנויה ורגשי נחיתות בעקבות חינוך לקוי ואטימות במיוחד ב-20-30 שנים האחרונות אין כאן המקום לפרט את הגורמים לתופעה זאת אך אציין שנעשו עשרות עבודות דוקטורט בנושא זה לאו דווקא של ע"י
100%25.06.14
זה לא דתי ולא נעליים. עדיף להישאר יהודי עני, מאשר גוי עשיר. היחודיות שלנו היא היהדות ולא העשירות.
חיים26.06.14
למה לא ? הם לא מספיק חזקים לא להיסחף ??? התנהלות האדם היא רגשית ולא שכלית, ולכן אנו לא רוצים ללמוד עם אנשים כמוך, שילעגו בפניהם על היהדות, כדי שלא יסחפו מבחינה רגשית.
חיים26.06.14
הבעיה היא שאתם מקשרים באופן אוטומטי מידת אמונה עם מידות של האדם עצמו, אני לא אדם מאמין ועדיין אני תורם לקהילה,עובד לפרנסת משפחתי, שירתתי 3 שנים כמפקד בגולני ועדיין עושה מילואים- גם עם דתיים וחרדים שחלק מהם הם חבריי הטובים ביותר וחלקם לצערי כבר לא איתנו עוד.... בניגוד אלייך אני לא שופט אף אדם לפי ד
אסף26.06.14
נראה אותך מתמודד
יהודי מאמין!26.06.14
שלא הבנתי מה אתה רוצה
אסף26.06.14
8
אני לא קונה את הסיפורים. יש לי הרושם שמאחורי "הסערה" הזאת עומדים אינטרסים כלכליים מוסתרים.
מלכי25.06.14
7
1. או שהולכים להקים מכללה חרדית חדשה שרק היא תהיה כשרה לבוא בקהל בהכשר הרבנים עיני העדה יחד עם נשיא חכמי מועצת התורה (ואולי יש קשר ל"מקור המעיינות"). 2. יש מישהו על הכוונת שצריך לחסל אותו (הרבנית עדינה בר שלום למשל בלבד). 3. לאחר שהשליטים האמיתיים בציבור התחילו לקלוט שמתחת לאפם קמו עשרות מוסדות בהם
שמשי25.06.14
6
לא אקדמיה ולא כלום. יש לשלול מהנשים כל התקדמות. ואת הסוררות שבכל זאת רוצות להתפתח ולהתפרנס בכבוד תוך שמירה על אורחות חיים חרדיים, יש לדחוף בכח אל תוך המטבח ולנעול אותן שם.
רבקה25.06.14
אף אחד לא עוצר אותך, כאן מדברים עם אלו שרוצים לחיות בעולם הזה על פי התורה,
מירי25.06.14
5
אבל איך שלא תסתכלו על זה הבעיה לא בחשיפה של האשה לדעות אינטרנט וכו'... הבעיה היא בזה שהיא לא יודעת להתמודד.... מגדלים אנשים בורים ופוחזים כמו איזו תוכנה אוטומטית לא נותנים להם כוח עמידות אישי ... מי שיש לה הבנה אמת ואמונה פנימית אמיתית לא מרצאה זה ולא אחר ישנו אותה אלא היהדות שלה רק תלך ותתחזק במקום
שילת25.06.14
4
עמרצים דפוקים וצרי אופקים!
חוכעם25.06.14
3
הפרנסה מיועדת לשרת את החיים, ולא החיים לשרת את הפרנסה . אם הבחורה יוצאת חילונית, היא כרתה את עצמה מהעם היהודי, ואבדה את משמעות חייה.
ישראלי ≠ יהודי26.06.14
2
המציאות הכואבת אכן בנות מתקלקלות כשמי שמחנך אותם הם אנשים חילוניים שכל ההנאה שלהם זה לנסות לחלן את הציבור החרדי ואנחנו הולכים כצאן לטבח השתגענו ?
מאיר25.06.14
1
"הזלזול בכל קדושי ישראל, שיטה מסוימת לחלל את בנות ישראל." אני למדתי באוניברסיטת תל אביב ולא היו דברים כאלה. אני לא מבינה מה אתם לומדים במכללות החרדיות, אבל אני לא למדתי דברים נוגדי יהדות, איך לחלל בנות. קצת מזעזע.
א25.06.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24