כיכר השבת

הראשון לציון נגד לבני: מינוי מנכ"לית בתי הדין - בעייתי

הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף פנה במכתב לשרת המשפטים ציפי לבני, וקבל על מינויה של מנהלת בתי הדין הרבניים הזמנית. "הצעד פוגע בעצמאות המערכת ובאמון הציבור" (חרדים)

12
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ד באב | 20.08.14
שרת המשפטים ציפי לבני
שרת המשפטים ציפי לבני (צילום: פלאש 90)

הראשון לציון נגד שרת המשפטים: מינוי מנכלי"ת משרד המשפטים אמי פלמור לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים הזמנית מעורר סערה, ומביא את הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף לשגר מכתב לשרת המשפטים ציפי לבני הוא קובל על טענותיה של כי הדבר נעשה בשל ויכוח עם הרבנות. הגר"י יוסף טוען כי המינוי נעשה בניגוד לחוק הדיינים, ופוגע בעבודת בתי הדין הרבניים.

במכתב כתב הגר"י יוסף לשרת המשפטים: "לצערי, הפרסום אינו משקף את המציאות הנכונה. אך לפני ימים אחדים קיימת אתי שיחה אחת ויחידה בנושא המנהל החדש וביקשת את הסכמתי למינוי הדיין הרב שלמה שטסמן למנהל וקיבלת את הסכמתי על אתר".

"למרבה הצער" הוסיף הראשל"צ: "הרב שטסמן טרם נתן את הסכמתו ומאז לא הבאת לפני הצעה אחרת. לפיכך, אין מובנת לי הטענה בדבר 'ויכוחים עם הרבנות הראשית'".

לדברי הגר"י יוסף: "מינויה של מנכלי"ת משרד המשפטים מציבה גם בעיה חוקית עקב חוסר יכולתה למלא את הצרכים הדחופים של בתי הדין הרבני בשל אי מינויה על פי חוק הדיינים".

"כך, למשל, המנהל עוקב אחר קיום פסקי דין של גירושין ומטפל במציאת פתרונות לסרבנות גט", לדברי הרב, פלמור לא תוכל לבצע פעולות אלו בשל העובדה שהמינוי לא נעשה על פי חוק הדיינים: "חוששני כי בהעדר בעל הסמכות לעשות העברות ארעיות של דיינים ממקום למקום, לא יהיה מנוס מדחיית דיונים רבים בהתאם לשיקול דעת הדיינים בהרכבים החסרים והמקוטעים. למותר לציין את הסבל הרב והמיותר הנגרם עקב כך לציבור הרחב".

בהמשך מכתבו מסביר הרב יוסף כי "עם כל הכבוד, בתי הדין הרבניים אינם יכולים להתנהל באמצעות מנכ"לית משרד המשפטים. הפיצול שנעשה עתה, אף אם מדובר בפיצול זמני, פוגע בעצמאות מערכת המשפט ויש בה כדי לפגוע באמון הציבור במערכת זו".

הגר"י יוסף הוסיף כי גם אילו השרה לבני צריכה הייתה להתקבל החלטה על מילוי מקום זמני עד להסכמות "הרי שברוח החוק, מן הראוי לעשות זאת בהסכמת נשיא בית הדין הגדול מה שלצערי לא נעשה, בפרט שישנם פתרונות מיטביים אחרים דוגמת מינוי דיין מכהן הכשיר על פי חוק לכהן לממלא-מקום".

בהמשך מכתבו עובר הרב יוסף לעניין עומס הדיינים בבית הדין הרבני הגדול בו מכהנים כיום שני דיינים קבועים בלבד, ומציע פתרון זמני למצוקה הקיימת.

בלשכת הרב יוסף אומרים כי במהלך השנים האחרונות השתרש בבית הדין הרבני נוהג לפיו דייני בתי דין אזוריים מילאו את השורות בבית הדין הרבני הגדול ובכך גרמו לעומסים גדולים בבתי הדין האזוריים שלהם. עומסים אלו נוספו על העומסים הקיימים עקב אי-מינוי דיינים לבתי הדין האזוריים.

לדברי נשיא בית הרבני הגדול הגר"י יוסף, "בשל עומס התיקים אני מוכן לשקול מינוי דיין אחד לכהונה בפועל בתנאי שיהיה זה אב-בית-דין אזורי הנמצא לפני פרישה לקצבה ואשר ממילא אין לו הרכב מלא במשך כל ימות השבוע. בדרך זו יוכל הדיין להקדיש את מרבית זמנו לבית הדין הגדול".

כמו כן, התלונן הרב יוסף על החוסר החמור בדיינים בבתי הדין האזוריים ועל ההשלכות שנגרמות עקב כך לציבור הרחב הצורך את שירותיהם של ביתי הדין.

לסיום דורש הראשל"צ, לנתק בין מינוי הדיינים לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול בשל הקושי שהחיבור הזה יוצר, ולנתק בין אלו ובין מינוי מנהל לבתי הדין, וכן לקבוע בדחיפות שתי ישיבות לוועדה לבחירת דיינים לאחר שהאחרונה בוטלה, אחת לבחירת דיינים לבית הדין הרבני הגדול והאחרת לבחירת דיינים לבתי הדין האזוריים.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
לבני צודקת. הרה"ר בחייהם לא היו דיינים ואינם יודעים על מה הם מדברים
מוישה21.08.14
10
יוסף ואני לא ארחיב
יהודי ישר20.08.14
שמעתי הרבה דברים מאוד מאוד מאוד מופלאים ש-----------------------
יהודה21.08.14
9
אני מצדיע לאשה היקרה הזו . בזכותה ימנע חילול השם גדול שעושים פקידי ציבור החרדים שמועסקים על ידי המדינה וראו תגובה 10
די לשחיתות24.08.14

הצגת כל התגובות

8
כִּי ד' אֱלקךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ, לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ, וְהָיָה מַחֲנֶיךָ, קָדוֹשׁ: וְלֹא-יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר, וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ
לבני20.08.14
7
הרב יצחק יוסף חושש שהמנכלית שיש לה מספיק עבודה במשרד המשפטים תגיע לבית הדין הרבני בשעה 13 או 14 בצהרים ותמצא רק את השומר, כי הדיינים כבר עזבו מזמן בדלת האחורית.
שלומי21.08.14
6
את לא מאמינה בבורא עולם 😄אל תתערבי בנושא הרבנות 😄 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם20.08.14
5
בתפילה כתוב: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". בזמן הזה: רבנים מרבים ריב, מדון, הדרות ושנאת אחים. מחנכים לבטלנות ולהשתמטות משירות צבאי להגנת העם והארץ. ומרבים כשרויות למען הכסף.
שופר המחאה21.08.14
4
מי הם הערב רב?(שמאלנים)?כשמשה רבנו נצטווה ללכת לפני פרעה ולעשות אותות ומופתים,היו לפרעה חכמים,ומכשפים,ובשם כולל נקראו חרטומי מצרים,מטרתם הייתה להכחיש את האותות והמופתים שמשה עושה על ידי בורא עולם,מטרתם הייתה לומר שכל אדם יכול לעשות אותם.כשיצאו בני ישראל מארץ מצרים,יצאו חלק מהחרטומים יחד עם בני ישראל
אפיקורסים,רשעים21.08.14
3
אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁאָסוּר לְהִסְתַּכֵּל אֲפִלּוּ בִשְׂעָרָהּ שֶׁל אִשָּׁה הָאֲסוּרָה לוֹ וַאֲפִלּוּ לִשְׁמוֹעַ קוֹלָהּ לְכַוָּנָה שֶׁיֵּהָנֶה בָהּ אָסוּר, וַאֲפִלּוּ לְהִסְתַּכֵּל בְּבִגְדֵי צֶבַע שֶׁל אִשָּׁה, כְּלוֹמַר בִּבְגָדִים נָאִים שֶׁדַּרְכָּן לַעֲשֹוֹתָן מִבְּגָדִ
לבני21.08.14
2
ככה זה הם החילונים האנטי דת, מתחילים כמו עכברים לכרסם מעט מעט, שלב אחר שלב, בדת היהודית לפלג להרוס ולקעקע את יסודות הדת היהודית תורת ישראל בעם ישראל בארץ ישראל!. פננו לשלום לשמירת הסכם הסטטוס קוו-דת יהודית ותורתו אומנות, בשלמותו שנחתם עם בן גוריון בשנת התש"ז(1947). אל תנסו אותנו להפר הסכם זה,כי ז
מבין עניין20.08.14
1
בעון נבול פה צרות רבות וגזירות מתחדשות, ובחורי שונאי ישראל מתים, יתומים ואלמנות צועקין ואינן נענין, שנאמר על כן על בחוריו לא ישמח ה', ואת יתומיו ואת אלמנותיו לא ירחם, כי כלו חנף ומרע וכל פה דובר נבלה, בכל זאת לא שב אפו ועוד ידו נטויה. מאי ועוד ידו נטויה, אמר רבי חנן בר אבא הכל יודעין כלה למה נכנסה
לבני20.08.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24