כיכר השבת

בלעדי ב"כיכר השבת"

משפחת לאו מגיבה: "ההתלכדות החרדית - זה הניצחון הגדול"

משפחתו של הגאון רבי משה חיים לאו - מועמדה של היהדות החרדית, מגיבה לראשונה בשיחה עם אתר "כיכר השבת" על ההפסד • הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל "לב לאחים": "היו צריכים להיות עוד חמישה מצביעים - אנחנו לא יודעים מי לא הצביע" • "יש תחושת החמצה, זה הפסד כואב לעיר ירושלים וליהדות החרדית" • "ההתלכדות של הציבור החרדי - זה הניצחון הגדול" • "לגרי"מ לאו יש בנים שממשיכים שושלת נפלאה" (חרדים)

24
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ז בתשרי | 21.10.14
הרב משה חיים לאו. בתמונה הקטנה: הרב סורוצקין
הרב משה חיים לאו. בתמונה הקטנה: הרב סורוצקין (צילום: י. בלינקו, COL, כיכר השבת)

הקרב על ירושלים: בצל חגיגות הניצחון של הרבנים הנבחרים בירושלים, הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן, משפחתו של הגאון רבי משה חיים לאו, מועמדה של היהדות החרדית לתפקיד רבה הראשי האשכנזי של העיר, מתמודדת בכבוד עם ההפסד.

הגרמ"ח לאו קיבל 20 קולות מחברי הגוף הבוחר לעומת 27 הקולות שקיבל המנצח, הרב אריה שטרן, ובכך הפסידה היהדות החרדית את כס רבנות ירושלים.

אחד האנשים שפעלו רבות למענו של הרב לאו הוא גיסו הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל "לב לאחים" ומרבני נתניה, שבשיחה עם "כיכר השבת", מגיב לראשונה על ההפסד, התחושות במשפחה, מי האשמים ומהו הניצחון האמיתי.

בפתח השיחה, שאלנו את הרב סורוצקין, מהן התחושות במשפחת לאו לאחר ההפסד בבחירות.

"אני אשתף אתכם בשיחה שהייתה לי עם גיסי הגאון רבי משה חיים לאו לפני מספר שבועות שהנושא של רבנות ירושלים עלה על הפרק. זה היה לאחר מערכה מאוד קשה בנתניה, אנחנו כל בני המשפחה, לא היינו בטוחים ותמימי דעים שכדאי להתמודד, ובפרט שכשביררנו שהגוף הבוחר שהוקם נועד למידותיו של אחד המתמודדים, והסיכויים קלושים. לא פשוט להיכנס למערכה נוספת שמלכתחילה עסקני ירושלים אומרים שאין הרבה סיכוי לזכות.

"אבל גיסי הרב לאו חשב שיש פה מקום לשאול דעת תורה אצל גדולי הדור, והתשובה הייתה, שאם יש סיכוי ולו הקטן ביותר להתמודד על תפקיד של ירושלים במטרה אחת, לשמור על קדושת ירושלים, להמשיך את המורשת המפוארת של מרנן ורבנן שכיהנו כרבני העיר רבי צבי פסח פראנק, רבי בצלאל ז'ולטי, ורבי יצחק קוליץ, למרות שהסיכויים נמוכים, חייבם לעשות את ההשתדלות.

"אני חייב לומר בהערכה, הרב לאו יחד עם משפחתו קיבלו את דעתם של גדולי ישראל ונרתמו לעניין בכל כוחם. ובשלב הראשון כשעברנו על הרשימות וישבנו עם קבוצת עסקנים נפלאה בירושלים, היה נראה שלכאורה אין שום סיכוי, אבל הואיל וקיבלנו ציווי אז אנחנו אמונים על 'וכל אשר יורוך' ולכן התחלנו במערכה.

"אני חייב לציין, ואני אומר את זה גם בשם גיסי, מצאנו בירושלים חבורה נפלאה של עסקנים מכל הזרמים של היהדות החרדית, מבלי להזכיר שמות אולי אשכח אחר מהם, בריכוזו של הרב אליעזר ראוכברגר שהתמסר מאוד, הם עבדו מכל הנשמה והיה אכפת להם, אנחנו באנו מנתניה וראינו להט.

"עידוד מאוד גדול קיבלנו מהתמיכה חוצת הגבולות של גדולי ישראל שבאה ממרן ראש הישיבה הרב שטיינמן ומרן פאר הדור הרב קנייבסקי, גדולי האדמו"רים שחתמו כבר לפני שנים על מכתב, ואם זה רק אתמול שהוא נכנס אצל מרן חכם שלום כהן - זה חצה גבולות, לא היה אחד שלא היה בתוך המערכה הזאת, היתה תמימות דעים מוחלטת, היה מאוד קשה, אבל ידענו שאנחנו 'שלוחי דרבנן' בצורה מובהקת.

"קיווינו וציפינו. עוד היום בצהריים היתה תחושה שיש סיכוי גדול. בבוקר נכנסנו לבתי גדולי ישראל לקבל את ברכת הדרך, ולצערנו זה לא קרה, אני לא יכול לדעת מי כן הצביע ומי לא הצביע, אני יודע שעסקני היהדות החרדית התגייסו ועשו את זה בצורה חזקה מאוד.

"הרב לאו יחד עם אביו, חותני רבה של תל אביב, עשו מאמצים גדולים לקבל את תמיכתם גם של אנשים שהם לא חלק אינטגרלי מהיהדות החרדית, ואנחנו יודעים שהצלחנו בחלק מהאנשים, ולמה היהדות החרדית נכשלה? אני לא יודע, שעסקני ירושלים יבדקו מה מקור הכישלון".

הרב חושב שאולי היו חרדים שבגדו בעת ההצבעה?

"התוצאות מראות שלא כולם הצביעו, היה לנו חשבון שצריכים להיות עוד חמישה מצביעים, אם היו רק 20 כנראה שחלק לא הצביעו. אנחנו לא יודעים בדיוק מי לא הצביע, אנחנו יודעים טוב מאוד על גרעין של אנשים שהצביעו, עבדנו על זה קשה והייתה סייעתא דשמיא. אני לא יכול לדעת איפה נפלו הקולות, עדיף לשאול את עסקני ירושלים, הם שולטים יותר טוב".

תחושת האכזבה, ההחמצה, גדולה יותר בגלל הסיכויים שהיו?

"אני רוצה לחלק את זה. במישור הציבורי ישנה תחושת החמצה, נשאבנו לתוך המסר והשליחות האדירה של קדושת ירושלים, וכואב לנו שלא הצלחנו. אני לא יודע מה יהיה, אבל שמעתי אצל רבנים חששות גדולים, בשלב מסוים הפסקנו להיות משפחת לאו והפכנו להיות חלק מהמאבק על צביונה של ירושלים, זה היה חלק מהתהליך.

"אבל גם באופן אישי, עוד אתמול בחצות לילה, אחרי שיצאנו מביתו של הגאון רבי אליהו שלזינגר להוקיר אותו ולכבד אותו על זה שהסכים להסיר את המועמדות כדי שיהיה מועמד אחד, אמר לי גיסי: ''אני בחרדת קודש מהעול האדיר שטמון בתפקיד''. יכול להיות שיש לו איזו הקלה כרגע, אבל יש גם תחושת החמצה, כי הוא רוצה לעשות שליחות מסוימת. חבל מאוד שזה לא יצא, אנחנו לא מצווים להצליח, אנחנו מצווים לעשות - ואת הציווי עשינו.

"אנחנו, אני באופן אישי כגיס וכל המשפחה, מחזקים אותו, הוא נשאב לתוך האתגר, וגם אם במבחן התוצאה לא הצלחנו, הניצחון הוא ניצחון גדול כי קיבלנו את הציווי של גדולי ישראל, לחמנו בשם גדולי ישראל, הציבור התלכד ונלחם על מסר מאוד ברור. במבחן התוצאה אם זה לא הצליח זה מאוד מאוד כואב לנו וכואב לירושלים".

אולי העובדה שהרב שלזינגר הסיר את המועמדות רק ברגע האחרון תרמה לכישלון?

"אני לא חושב. בקבוצה שמייצג הרב שלזינגר, היתה התלכדות יוצאת מגדר הרגיל, לפני ואחרי, והרב שלזינגר עצמו בסוף עזר, הציבור התלכד.

"אני אפילו קנאתי קצת, אני כתושב עיר אחרת ראיתי פה את כל ההתלכדות האדירה של כל גווני הציבור החרדי, וזה מחייב, במבחן התוצאה אני לא יודע מה קרה".

אז איפה הייתה הבגידה?

"אני לא רוצה להשתמש במילים של בגידה, אני לא יודע מה קרה, נסתרות דרכי השם. "הצלחנו לפרוץ את הגבולות של היהדות החרדית, הגענו לציבור אחר שהוקיר את דמותו של הרב לאו, מאוד חבל שזה לא יצא, זה הפסד ליהדות החרדית, לצערנו, לכל המשפחה ולאבינו הגדול יש תחושת החמצה כי ראינו פה שליחות גדולה".

מה יש לרב לומר על הטענות שמשפחת לאו 'כובשת את הרבנות', יש בזה טעם לפגם?

"למה זה לפגם? מצאנו בגמרא שכל בניה של קמחית היו כהנים גדולים, האם זה היה חסרון. זכה חותני הרב לאו להמשיך את השושלת של אביו הי''ד ולהמשיך את השושלת של חותנו הגדול הרב פרנקל רבה של תל אביב, הוא זכה שהבנים שלו ראויים, צריך להוקיר את זה.

"אני חושב שגיסי הרב דוד לאו הרב הראשי ראוי לתפקיד, ואני חושב מאוד שגיסי הרב משה חיים היה ראוי לתפקיד של ירושלים, ואני חושב בהחלט שזוהי גאוותו של הרב לאו, והציבור רק צריך לשמוח בזה, הרב לאו העניק בנים לציבור שממשיכים שושלת נפלאה של רבנות והם עושים את זה עם כל הכבוד וההדר.

"אני יכול לומר לך משפט ששמעתי היום בצהריים בבית של חותני, הרב דיבר עם אחת מחברי הגוף הבוחר והיא שאלה אותו: 'התמיכה שלי מובטחת, אני רק רוצה לדעת איך זוכים לכאלה ילדים טובים'. הרב לאו אמר לה: 'אני לא יודע דין שמים, אבל אלי בגלל שלא זכיתי לראות את ההורים, אז אני זוכה לראות נחת מהילדים".

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
מיכה ג' ראשיה בשוחד ישפוטו. כהניה במחיר יורו. נביאיה בכסף יקסומו. ועל ה' ישענו לאמר, הלוא ה' בקרבנו, לא תבוא עלינו רעה. לכן בגללכם, ציון שדה תחרש. ירושלים עיין תהיה, והר הבית לבמות יער.
דן סגל22.10.14
15
הלואי על כולם כאלו.
אברהם פחימה21.10.14
שפחד ממה שעלול להתגלות וברח מתביעת לשון הרע שהגיש בזמנו נגד הגב' טלילה סטן.
משה22.10.14
14
שלזינגר מהמרוץ היתה מאוד לא הוגנת בלשון המעטה ,הרב שלזינגר הוא ירושלמי שנים רבות ,הוכיח את יכולותיווזו רשעות לפי דעתי לעולל לו את מה שעוללו ,ישנם רבנים גאונים נוספים חוץ ממשפחת לאו ,זה שהרב לאו רוצה שבנו יכהן כרב זה יפה מאוד אבל לא על ידי רמיסת האחר והתוצאות הוכיחו שהקב"ה לא אהב את שנעשה .
שוש22.10.14

הצגת כל התגובות

13
הגאון הרב שטרן שליט"א ישמור על קדושת ירושלים כממשיך דרכם של מרנן ורבנן הגר"ש סלנט, הגר"ח ברלין, הגראי"ה קוק, הגרצ"פ פרנק, הגר"ב זולטי והר"י קוליץ. אני מכיר תלמידי חכמים רבים, אבל כמו הגר"א שטרן, שאפשר לדבר איתו בכל מקום בש"ס, אינני מכיר הרבה, וודאי לא ממשפחת לאו, עם כל הכבוד להם. נמאס כבר מהעסקנות ה
ישראל22.10.14
12
סורוצקין - תדע שנמאס ממשפחת לאו.
מוטי21.10.14
11
אני חושב שהרב שלזינגר היה ראוי, חבל שלא התלכדו אחריו מיד. לא יתכן, שהרב שליזנגר מסר את נפשו ועמל למען הכשרות והיהדות בירושלים במשך שנים, ופתאום מגיע משהו ממקום אחר ויקח לו את זה רק בגלל שיש לו יותר 'קשרים' וכד'.
הרב22.10.14
10
עיתונאי?
יוסי21.10.14
9
ולדגל התורה במיוחד, ולכן היא המפסידה הגדולה שהפסידה בשני הרבנים, ובעיקר בקרב האוהדים שלה
יצחק אחרון22.10.14
8
די, נמאס כבר ממשפחת לאו, ישנם הרבה אברכים השוקדים על לימודם ומה יעשו ללא '' פרוטקציה'' של משפחה.
אליהו22.10.14
7
לא נורא, יש עוד הרבה ערים ומועצות מקומיות בישראל. תוכל להתמודד בכולן. מי יודע? אולי יש חבורת עסקנים נפלאה בקרית שמונה, או בדימונה - שתקיים את מצוות העשה של "וסידרת ג'וב לקרוביך". ומי יודע? אולי בכלל תמצא שנפלא וגם נעים להיות רב בישראל סתם מעצם היותך גדול בתורה, גם בלי לשכה, משכורת שמנה, רכב, עוזר,
אלי22.10.14
6
בע מכם !!! רודפי שררה !!!!
חלום רחוק22.10.14
5
לא רבנים כידוע! אבל בסדר אנחנו אוהבים אותכם משפחת לאו גם בתור רבנים חביבים נחמדים זכויות רבות גם בלי להיות גדולי עולם באמת,אלא תאכל'ס מקרבים ישראל לאביהם שבשמים שזה העיקר!
מני21.10.14
4
במצב רגיל כוהן גדול זו שליחות לכל החיים. לא בטוח שזה כל כך טוב שבניה מתו או נפסלו בזה אחר זה (ועיין ברטנורה על לשכת פרהדרין)
עם הארץ22.10.14
3
בתל אביב לבנו יש ללו כבר פנסיה וכבוד שישאיר משהו לבן המסכן
דודו22.10.14
2
אם באמת איכפת לכם מכבודם, הייתי מיעץ לכם לחשוב טוב מה קרה כאן. אם תמשיכו לומר שזה משמים לולא תפנימו איזו נקודה או שנים אז......................
אוהב שלכם22.10.14
1
מאיפה הגאווה הפסולה הזאת של פסילת אדם גדול בתורה ובמידות?
יעקב21.10.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

פרסום ראשון

אלמוני תקף את האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא בקבלת הקהל

איציק אוחנה | 16.05.24