כיכר השבת

הרב יעקב ששון: רבנים ועסקנים מתפרנסים ממאבק ב'היתר מכירה'

נכד הגר"ע זצ"ל, הרב יעקב ששון, מאשים את הרבנים הנלחמים ב'היתר המכירה' בהאשמות חריפות ביותר: "עושקים את האברכים המסכנים ועושים הון מהמאבק. הכל אינטרסים" (חרדים)

43
ישי כהן | כיכר השבת | י"ח בחשוון | 11.11.14
הרב יעקב ששון: רבנים ועסקנים מתפרנסים ממאבק ב'היתר מכירה'
(צילום: פלאש 90)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

היתר מכירה: הבוקר מתפרסם בעיתון 'יתד נאמן' מכתב עליו חתומים נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס הגאון רבי שלום כהן וחבר המועצת הגאון רבי שמעון בעדני, בו הם כותבים כי אין לסמוך על היתר המכירה בשנה הקרובה. מכתב דומה הוציאו הרבנים גם בחייו של מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל בשנת השמיטה הקודמת.

אך ייתכן לכאורה מאחורי הקלעים המאבק הוא מאבק עסקי כפי שטוען הרב יעקב ששון, נכדו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, שתועד בסרטון הוידאו שנחשף ב"כיכר השבת" בו פוסק מרן כי "היתר מכירה הוא היתר גמור" .

כזכור, בוידאו שפורסם ב'כיכר השבת', מתועד מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל הוא פוסק בצורה ברורה: "היתר מכירה היתר אמיתי, מי שרוצה להפסיד כסף - שיפסיד. מי שיש לו מעות הרבה ורוצה לאבדם יקנה כלי זכוכית, זה גם כן עסקה. יקנה אוצר בית דין, במקום כלי זכוכית יקנה אוצר בית דין, יש לו הרבה כסף רוצה לאבדם שיקנה אוצר בית דין".

לאחר מכן נראה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל משוחח עם החברותא שלו, הרב אליהו שטרית: "יש לנו היתר מכירה - גמרנו, בשביל מה לשבור את הראש מאיפה לוקחים... מדוע לוקחים... למה?". מרן הגר"ע יוסף זצ"ל נראה שוב פונה לנכדו ואומר: "תאמר לחברים שלך גם כן, רחמנות".

מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל נשמע שוב אומר בתקיפות: "ההיתר הוא היתר גמור, אפילו למחמירים, היתר גמור, לאמיתה של תורה, אין לי ספק בזה". לגבי מנהג אוצר בית דין אמר הגר"ע: "זה הידור, הידור בעלמא, רוצה להדר להדר... כמו שאמרתי יש לו הרבה כסף רוצה להדר - יהדר".

בראיון היום (שלישי) למרדכי לביא ב'קול ברמה' אומר הרב יעקב ששון כי "יש נושא אחר מהנושא ההלכתי וזה פוליטיקה, יש אנשים שי שלהם אינטרסים לעשות פוליטיקה מהנושא של 'היתר מכירה', הם הולכים ומחתימים רבנים על מכתבים. בפרט המכתב הזה שפורסם כעת, אני מתקשה שהם חתמו עליו, זה סגנון ילדותי, בוודאי שלא השתנה שום דבר בשנת השמיטה הזו".

מרן הרב עובדיה יוסף פוסק לרב ששון בעד היתר המכירה (ארכיון: כיכר השבת)

הרב ששון מעלה טענה קשה ואומר: "אותם גורמים אינטרסנטים שיש להם כשרויות מהדרין, שכל המטרה שלהם היא לעשוק ולסחוט כסף מהאנשים הכי מסכנים בציבור שנו, מבני התורה, גובים פי 2 ופי שלוש, מוכרים דברים של מכירי עלות פי כמה וכמה".

לדבריו: "אנחנו יודעים שיש כמות מצומצמת מאוד של רבנים ואנשים שמתפרנסים, עובדים שנה אחת בשבע שנים, מתפרנסים לשבע שנים בעושר גדול, ומרן הרב עובדיה זצ"ל אמר לי בעצמו 'כל התעמולה שעושים נגד היתר מכירה זה לא לשם שמיים, התעמולה הזו היא מחמת אינטרסים של בעלי ההכשרים שרוצים לעשוק את הציבור, רוצים לקחת מאתנו סכומים עצומים מאברכים מסכנים".

האזינו לראיון המלא באדיבות 'קול ברמה'.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
לא כל חומרא שמוצאים הציבור החרדי, מי אמר שהיא חומרא. הליטאים רוצים להכפיף את דעתם על הציבור שמה שהם חושבים זה בן תורה, זה חומרא וכו'. יתחלו לקלוט שלנו יש דעה אחרת מה זה בן תוירה, והרבנים הם הקובעים מה נחשב חומרא ומה לא, ולא עסקנים. ובפרט שרבני אשכנז יפסקו לבני עדתם. ולא יכופו את בני ספרד לנהוג כמותם
מאיר11.11.14
רבני ש"ס ומוסדותיהם ניסו לכפות בכל דרך על הנשים הספרדיות והאשכנזיות שלא ילבשו פאה, ולא עלה בידם. ולמרות שרוב הרבנים הספרדיים מתירים פאה ורק מתי מעט אוסרים, כהרב עובדיה והרב מזוז, ניסו להכריח את דעתם. כשהם מנסים להפוך את היוצרות, ועשו חומרא ממטפחת שלא מכסה את הראש כראוי לכולי עלמא ועשו קולא מפאה שלפי
שלום11.11.14
לכול הדעות
הר חומה חרדית12.11.14
בודו מודע למכתב שכתב מרן זצוק"ל בכת ידו, וז"ל: אמנם ידוע שיש המקילים וסומכים על היתר המכירה בשנת השמיטה, ויש להם על מה שיסמוכו בשעת הדחק, אך ודאי במקום שיש בני תורה ואברכי ישיבות ומשפחותיהם החרדים לדבר ה', ראוי מאוד להחמיר ולעשות מאמצים לשמור כל דיני השמיטה בדקדוק רב ובהידור, ולקנות מוצרים שאין בהם
קובי11.11.14
שכתב בגלל שיקולים פוליטיים. תראה את הוידאו ותגיד בעצמך מה היתה דעתו באמת על הנושא הזה. רק מי שיש לו כסף מיותר ורוצה לזרוק כסף... שיחמיר ויהיה חמור.
צברי12.11.14
11
זה בשדר הההההההההההההההההההההההה
עולה פי 311.11.14
10
וכך נוהגים היום בשס
מימון11.11.14

הצגת כל התגובות

9
מיועד לאברכים.
ישראלי.11.11.14
8
אני גר בקריות ויש לנו אושר עד בקריות שצריך למכור גם לחלונים וגם לדתיים והבעלים של אושר עד הם חרדים ולכן יש שם כשרות אפרתי והמחרים זולים גם יותר מהרבה סופרים באזור מענין למה????
יניב11.11.14
7
שיעקב ששון מעצבן אותו המושגים של: בן תורה... חומרה.... ישיבתיות.... מהדרין.... ריבוי יראת שמים... לא שמענו אותו נלחם על המושגים: מתירנות ... ירידת הדורות... זילזול בגדולי ישראל... חומרניות.... כל זה ועוד לא מוציאים את יעקב ששון מכליו.. אבל כשמדובר באביסלע חומרה בקצת הידור ביראת שמים אז כבר רץ להתראי
קובי11.11.14
אדון קובי או שאצלך כיסויי ראש לאישה זה מנהג בעלמא? רח"ל
יוחנן11.11.14
לעולם לא תשמע מי שנלחם מלחמת קודש במי שהולכת עם כיסוי ראש (ולא עם פאה).. ההיפך - אשריה באמת ובכנות אשריה... והאברכים שנשותיהם הולכות עם פאה לא יבוזו ולא ילחמו במי שנוהגת מנהג אמותינו הקדושות. להבדיל מהללו שנלחמים מלחמת קודש במי שמנסה להחדיר חומרות בשביעית...
קובי11.11.14
אף אחד לא נלחם בנשים האלה כי אין לנשים חובשות פאה את רגשי הקנאה והשנאה שיש למי שחובשת מטפחת או לבעלה. אבל חלילה לומר שזה מנהג אמותינו או שזה הידור בהלכה, כי רוב הנשים עם המטפחות למחצה לשליש ולרביע וזה חוכא ואיטלולא (אפילו לא שתי אצבעות שזה בעצמו היתר דחוק מאוד)
אברהם11.11.14
עיין יביע אומר
אלי12.11.14
הגר"ע יוסף כתב את ההיתר בלשון הכי דיעבד שיש... "אין מזניחין אותן ויש להן על מי שיסמוכו". בשולחן ערוך ורמב"ם נפסק שהיוצאת במטפחת יש לגרשה ואין לה כתובה, מפני שעוברת על "דת יהודית". אלא יש ללבוש "רדיד" (=שאל) החופה את הראש ורוב הגוף. לאחר שנים רבות, קמו נשים פורקות עול, הורידו את הרדיד מעליהן, והחל
משה אהרן12.11.14
אנחנו לא זקוקים לתימוכין שלכם
מימון11.11.14
אולי אתה צודק ברעיון הכללי אני אישית לא מכיר את הרב ששון, אבל טענותיו בכלליות נכונה וידועה. אבל הכי חשוב שישנם אברכים עם עשרה ילדים כ"י ואין להם אפשרות לקנות יבול נכרי. וחוץ מזה גם אוצר בית דין לפי הרמב"ם הוא אסור והרב בן ציון זצ"ל מסכים אז מה בדיוק אתה רוצה
אבנר11.11.14
אני לא ידוע מה חכם בן ציון פסק: האם עדיף היתר מכירה או אוצר בית דין. את שניהם הוא אסר... אז מנין לך שלדעתו היתר מכירה עדיף מאוצר בית דין
קובי11.11.14
תשמע אני אוחז מימך עכשיו אני רואה את החוכמה שלך פשוט שטיות לך לכולל שרץ
ארי 11.11.14
רק פחות אוצר אינטלגנציה רגשית לסבול את מי שחולק עליך
קובי11.11.14
אתם אוהבים להחמיר בשמיטה ולהקל בקריאת שמע עליכם אמרו מדקדקים באיכה ....
דודי11.11.14
אחד היסודות של מרן היה ההיתר מכירה ולכן נכדו צריך להלחם על זה. ואתה קשקשן.
יהודי11.11.14
כבודו מודע למכתב שכתב מרן זצוק"ל בכת ידו, וז"ל: אמנם ידוע שיש המקילים וסומכים על היתר המכירה בשנת השמיטה, ויש להם על מה שיסמוכו בשעת הדחק, אך ודאי במקום שיש בני תורה ואברכי ישיבות ומשפחותיהם החרדים לדבר ה', ראוי מאוד להחמיר ולעשות מאמצים לשמור כל דיני השמיטה בדקדוק רב ובהידור, ולקנות מוצרים שאין בהם
קובי11.11.14
6
גם לדעת מרן שהיתר מכירה תקף, הרי שצריך להקפיד ולבדוק מי הרב או הגוף שעומדים אחרי המכירה שתיעשה לפי כללי ההלכה ולא תהיה בדיחה. בנוסף ההשגחה צריכה לבדוק שלא נעשים מלאכות מדאורייתא ע"י יהודים. איזה גוף כשרות מוסמך נותן השגחה ברמה טובה בהיתר מכירה ???
צבי חקק11.11.14
5
שרוצה להדר יהדר וכך דרכם של בני תורה בדרך כלל. ומי שאוכל היתר מכירה יש לו על מי לסמוך.
ישראלי.11.11.14
4
לנו הספרדים מותר לכתחילה לאכול מהיתר המכירה ואפשר לסמוך על היתר המכירה לכתחילה כפי ‏שפסק מו"ר גדול הפוסקים הענק שבענקים רבינו הגר"ע יוסף זצוק"ל וכדאי הוא מרן הגר"ע יוסף ‏שנסמוך עליו ללא שום עוררין!!!!‏ ועם כל הכבוד לרבנים הליטאים שטיינמן וחיים קנייבסקי ושאר רבני הליטאים האוסרים אבל הם לא יודעים ו
ת"ח11.11.14
אבל זה לא מתיר לך להזכיר שמות של גדולים בזלזול וללא מילות כבוד ראויות. אנחנו הספרדים, לא גדלנו עם הזלזול הזה שיש לאשכנזים. יש להזהר בכבוד תלמידי חכמים.
איילה11.11.14
3
אנחנו אתך
ברק11.11.14
2
ה היה היתר לצורך השעה ובמקום צורך גדול וחיי נפש תלויים בו
111.11.14
1
ההבדל הוא שהרב עובדיה זצ"ל ישב על הפסק שלו חודשים. הוכיך. הביא את כל הדעות. כתב פסק של 80 עמודים. הסתמך על גדולים בדורות הקודמים. והרבנים האשכנזים.. אמרו מילה אחת. או "אסור" או קונצים" אין מקורות. אין הוכחות. אין כלום. יאללה.. אני מאמין למרן. כוח התורה וההלכה.
אני11.11.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

פרסום ראשון

אלמוני תקף את האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא בקבלת הקהל

איציק אוחנה | 16.05.24