כיכר השבת

קונצים = חוכא ואיטלולא!

אותם הפועלים בכל כוחם כדי להניא את גיבורי הכוח החקלאים מלשמור את מצוות השמיטה כהלכתה, כשהדבר מגיע לסוגייה הנוספת של איסור העליה להר הבית, הם "נעלמים" (דעות)

14
בנימין י. רבינוביץ, יתד נאמן | כיכר השבת | כ"ו בחשוון | 19.11.14
קונצים = חוכא ואיטלולא!
(צילום: פלאש 90)

בימים אלו עומדים על סדר היום הציבורי של היהדות החרדית והדתית שני נושאים; "היתר המכירה" ו"הר הבית". במבט ראשון עושה רושם שאין ביניהם כל קשר, אבל בשורות הבאות נחשוף עד כמה הקשר ביניהם הדוק מאוד, ואת מהות הקשר אפשר לתמצת במילה אחת: "קונצים", כהגדרתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א בשנת השמיטה הקודמת, בעת שטרח ובא במיוחד למושב יד רמב"ם כדי לחזק את גבורי הכוח, אלו שומרי השביעית כהלכתה.

במענה לאחד החקלאים שפנה למרן ראש הישיבה שליט"א ואמר: "שואלים אותנו אנשים דתיים, האם המכירה הזאת מותרת או אסורה?". מרן שליט"א ענה לו: "אסור. אתה יודע מה זה קונצים? זה קונצים!". את ההגדרה הזו נתן מרן שליט"א לחקלאי ימינו שמבינים יותר את הביטוי הרווח "קונצים" שהוא בעצם הגדרת גדולי ומאורי הדורות זצוק"ל ויבלחט"א ש"היתר המכירה" הוא בבחינת חוכא ואיטלולא (צחוק וליצנות – רש"י עירובין ס"ח ע"ב).

למותר לחזור ולהאריך בדברי רבותינו אודות "היתר המכירה" והדברים פשוטים וברורים כביעתא בכותחא, ונביא רק ציטוט קצר ממכתב שפורסם בערב שנת השמיטה תשס"א, עליו חתומים גדולי ישראל ובראשם רבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ויבלחט"א מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א, מרן הגר"ש וואזנר שליט"א, מרן הגר"נ קרליץ שליט"א, מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, מרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א ועוד מגדולי ישראל וראשי הישיבות שבה נאמר: "והנותן יד לעשות 'היתר המכירה' נותן יד לעקור המצווה... ואין הדבר נתון לחילוקי דעות, עדות וקהילות... וכל הנותן להורות לרבים לעקור שמיטה על-ידי ה'היתר', גורם חילול ד' שמראה לעין כל שניתן לעשות חוכא ואיטלולא ממצוה יקרה וקדושה זו".

אך ראו זה פלא, כיצד אותם המרימים דגל זה, ואף פועלים בכל כוחם כדי להניא את גיבורי הכוח החקלאים מלשמור את מצוות השמיטה כהלכתה, כשהם מנופפים בכמה פוסקים מדורנו זה ומדורות קודמים שלדבריהם התירו לעשות שימוש ב"היתר המכירה", אך כשהדבר מגיע לסוגייה הנוספת של איסור העליה להר הבית, כאן לפתע "נעלמים" אותם פוסקים כלא היו.

התשובה לכך ברורה: קונצים!

נפרט במה דברים אמורים. הד"לים מבססים את "היתרם" על דברי הגראי"ה קוק זצ"ל, אולם הוא עצמו כותב ומבהיר (שו"ת משפט כהן סימן ס"ז): "הנה מה שאומרים בשמי שהתרתי לעשות לאחר המכירה את כל המלאכות על ידי ישראל, זהו ללא אמת ונגד המפורסם, שהרי ביארתי במכתב הנספח להרשאה במפורש, שארבעת המלאכות האסורות מן התורה יעשו על ידי נוכרים". אם לא די בכך, את כל ההיתר הוא מבסס על כך, שהבעלות על הקרקע היא בחזקת המלך התורכי וכו'. כיום גם כל האדמות נמצאות בשליטת ישראל, וכל מי שמכיר את המתרחש בשטח יודע היטב, כי כיום נעשות העבודות כולן בדיוק כמו בכל שש השנים, ואין כל הבדל בין שנת השמיטה לשש השנים האחרות. היתכן?

כבר אמרנו: קונצים!

ועכשיו שימו לב. גם לשיטתם, הרי כל ההיתר הוא בעבודת נכרים, אך מעל כל במה הם טוענים, שבאספקת תוצרת נכרית, משמעות הדבר משום סיוע לנכרים. והרי אם העבודות נעשות על-ידי נכרים, ואם לא די בכך, הקרקע עצמה שייכת לנכרים, האם אין סיוע גדול יותר מכך לנכרים? ואם אכן הם נוהגים כשיטת הראי"ה, מודע אם כן בכל הנוגע לאיסורו המפורש לעלות להר הבית, לפתע הפסק הזה לא נוח להם?

יש לכך תשובה פשוטה: קונצים!

בהגיגיהם השונים שנשמעים חדשות לבקרים הם טוענים, שהפסק לגבי הר הבית ניתן כשעדיין לא קמה "מדינת ישראל", ואילו היום בודאי היה פוסק אחרת, מאחר ואנו כבר ב"אתחלתא דגאולה" ויש כיום שלטון יהודי בארץ ישראל. אם כך הדבר, מדוע לגבי שמיטה הם לא נוקטים באותה דרך, ומאחר ויש היום שלטון יהודי וישראל יושבים על אדמתם, הרי בוודאי שלגבי מצוות השמיטה אין כבר שום בסיס ל"היתר המכירה" ואולי היא אף מצווה מדאורייתא...?

גם על כך התשובה: קונצים!

אותם מבין אנשי "הבית היהודי" הנלחמים בכל כוחם למען "היתר המכירה" סומכים את ידיהם גם על פסקו של הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל. גם כאן למותר לחזור ולהדגיש את מכתבו בחודש שבט תשמ"ו לתושבי הקהילה החרדית באשקלון, מכתב המובא גם בראש הספר "ילקוט יוסף" על שביעית, שכל היתר המכירה הוא "בשעת הדחק". אם לא די בכך הדגיש במכתב זה, ש"ודאי במקום שיש בני תורה ואברכי ישיבות ומשפחותיהם החרדים לדבר ד', ראוי מאוד להחמיר ולעשות מאמצים לשמור כל דיני השמיטה בדקדוק רב ובהידור, ולקנות מוצרים שאין בהם חשש כלל".

למכתב הנ"ל יש להוסיף מכתב נוסף שכתב בערב שנת השמיטה הקודמת (ער"פ תשס"ז): "הנני לחזק בזה את ידי החקלאים שומרי שביעית כהלכתה, אשר אין ספק שחייבים להתאמץ ולשמור על כל דיני השביעית בדקדוקיה, כי לפי מצב החקלאות היום בארץ, שמירת השביעית אינה גורמת להתמוטטות הישוב וקיימת כיום אפשרות לחקלאים לשמור על כל דיני השביעית כדעת רבותינו הרמב"ם והשולחן ערוך... המציאות כיום שאין חקלאי שיכול להתמוטט ח"ו בגלל שמירת שמיטה כהלכתה לאחר העזרה והסיוע שמוגש לו".

גם כאן הם עושים שימוש מסולף בדבריו כדי להכניס מורך רוח בליבותיהם של החקלאים הגיבורים, אך ברגע שזה מגיע לאיסור העליה להר הבית, שבענין זה הביע את דעתו בכתב ובע"פ באופן נחרץ כי: "אין רב בעולם שיתיר עלייה להר הבית. הרמ"א כותב שמי שנכנס להר הבית חייב כרת... כמו שאוכל ביום הכיפורים" – כאן לפתע הם מתעלמים מדברים כה ברורים ונחרצים, ועולים להר הבית.

ההסבר היחיד לכך הוא: קונצים!

הנה עיניכם הרואות, שאותם אנשים שהגאון הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל הגדירם כ"בית של גויים" (נוסיף על דרך החידוד: אם הם מוכרים את קרקעות המדינה לגויים, הרי פשוט הדבר שהם נמצאים ב"בית של גוים!") עושים שימוש ציני ומעוות בדבריו, בעוד לגבי דבריו המפורשים והברורים האוסרים עליה להר הבית, הם מפרים את הוראתו ופסקיו. אין צורך להוסיף עוד כיצד דברי הרבנים זצ"ל הופכים לכלי משחק בידיהם, כל אימת שהדבר נוח להם.

מסקנת כל האמור לעיל אחת היא: קונצים! חוכא ואיטלולא!!

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
וניכרים דברי אמת
שי19.11.14
12
מוסר.
חיים19.11.14
11
כנראה שנעלם מעיני הכותב את יחסם גדולי ישראל על ר' שלמה קרליבך זצ"ל ועל שיריו שכידוע מקפיד בתוכניתו ביום שישי בקול חי להשמיע רק שירים שלו או שמא התשובה היא קונצים!!
דתי לאומי19.11.14

הצגת כל התגובות

10
אם כל החקלאים מחליטים לשמור שמיטה- האם כספי הסיוע (המועטים, יש לומר) יצליחו למנוע קריסה כלכלית? אז מה עושים החרדים- טומנים את הראש באדמה ואומרים לא ראיתי, אני לא יודע, וכך הם מצליחים לא 'להיכשל' בשמיטה (כי שמיטה זה רק איסור לשיטתם) וגם להתעלם מכל החקלאים שאין להם פיתרון כאשר הם לא אלו שעוזרים להם (א
דורון19.11.14
9
העדה החרדית לוקחת רק סחורה ערבית ומבזה את השמיטה ומחרימה את הר הבית הכל אותו קו נגד שיבת ציון
משה19.11.14
8
כתוב בתורה שאסור לעשות סחורה בפירות שביעית אבל החברים שלך רוצים להתפרנס אז עושים קונץ וקוראים לזה הוצאות השגחה. עוד קונץ למכור חמץ לפני פסח לגוי ולקנות אותו אחרי פסח ועוד קונץ למכור בהמות נבכירות לגוי לפני המלטה ולא יהיה בהן קדושת בכור ועוד קונץ ולא ממני אלא מרבי טרפון בתוספתא כתובות שקידש 300 נשים
יוסף דידי19.11.14
7
היתר מכירה.. (כמה נוח להתעלם) הכותב מתעלם מהבעיות שיש באוצר בית דין שמחירם גבוה ויש חשש לסוחר פירות שביעית הקונץ היחיד זה הקונץ בכתבה שלך שמסיתה לכיוון אחד
לא מדוייק19.11.14
6
כמה צביעות יש בלא לקנות סחורה ערבית ביד אחת ולמכור את הארץ לערבים ביד שניייה.... אחי הדלי"ם אם זה לא סטרא אחרא אז מה זה כן???
יהוידע19.11.14
5
את הוא מסכים אם מה שכתבת או שהוא גם אומר קונצים?
מתן19.11.14
4
למרות שזה היה קשה לו הוא כתב את התואר רב ליד מרן הרב קוק זצ"ל. אגב, עם כל הפיתולים שעשית כדי לומר שההיתר של הרב עובדיה הוא בשעת הדחק, אתה כותב בפירוש שהגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל עשה קונצים כשפסק בפירוש לכל בית ישראל להשתמש בהיתר מכירה.
מאיר19.11.14
3
אולי נעשה סדר. רובם המכריע של חובשי הכיפה הסרוגה, אוחזים לא לעלות להר הבית בזמן הזה (כמובן למקומות שמותרים אחר טבילה). יש מיעוט שאוחז שמותר, שכן, יש פוסקים שמה לעשות, התירו.(ולא נחזור על הרשימות מטוקבקים קודמים נזכיר את הרב גורן הרב דוב ליאור והרב אריאל שלא לדבר על הרמב"ם שעלה). לעניין היתר מכירה
אוויל19.11.14
2
לא כל אחד שפרש מהישיבה יכול ללמד את גדולי ישראל האמיתיים תורה.. יעשה לכולנו טובה וילך נא לחו"ל שם יוכל ליהנות ללא חששות בשמיטה. ממש חכם בעקבות הפיגועים יש להתחזק בשמיטה ולפרנס יותר את המרצחים השפלים.. ממש ראייה כללית על המציאות. "ככלב השב על קיאו"..
אברך19.11.14
1
דמגוגיה בגרוש. אף אחד מבין המעדיפים היתר מכירה על יבול נוכרי- בדגש על על פלשיני( מחבלים),לא מונע מחקלאי לשמור שמיטה כהלכתה, להיפך!!! כל הדיון הוא מה יעשה החקלאי היהודי שצריך לשמור על השוק הבינלאומי מבלי לחשוש שייתפס על ידי אחרים, כאן ניפסק היתר מכירה. לא ראיתי שכותב המהולל מגדיר את מכירת חמץ והיתר ע
י.מ19.11.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24