כיכר השבת

הלברטל כחרדי הקלאסי / דעה

גם כאשר הביקורת על עו"ד הלברטל מוצדקת בעין חילונית, הקושי מבחינת ההשקפה החרדית לא ברור. הביקורת החריפה כלפיו היא הבבואה של ביקורת חילונית על החרדים (דעה)

32
שני קינן | כיכר השבת | ח' בכסלו | 30.11.14
שני קינן. כותב השורות
שני קינן. כותב השורות (צילום: באדיבות המצלם)

ביום ראשון האחרון, פרסם עו"ד דב הלברטל באתר זה את המאמר "הליברליות מגיעה גם לנשים החרדיות". במאמרו, הביע ביקורת כנגד מכתב אלמנות הנרצחים בטבח בהר-נוף שקרא ליום של אהבת חינם, והעלה את התהייה: האם המכתב נשלח בהשראת השפעות ליברליות של הציבור הכללי והדת"ל?

ממספר התגובות המשמעותי ומשני מאמרי התגובה שנכתבו גם-כן באתר זה וזכו למספר תגובות רב, ניתן היה ללמוד על הכעס הגדול שעוררה ביקורת זו. השאלה שברצוני לשאול כאן היא מה היה כל כך נורא במאמרו של עו"ד הלברטל שהוציא עליו את קצפם של הקוראים, או לפחות עורר את עניינם הרב?

אתחיל בהסתייגות ואומר, שבאופן אישי לא יכולתי להסכים אף לרגע עם ביקורתו של עו"ד הלברטל, לא מבחינת מהותהּ ולא מבחינת הזמן הבלתי אפשרי שבו היא הושמעה. אך בכך אין ולא כלום, שהרי, לא להשקפה של גלוי ראש כמוני ושכמותי פונה עו"ד הלברטל עם ביקורתו.

בבחינת הפשט של המאמר קשה יהיה לטעון שמדובר בטיעונים, שאלות או אמירות עם בעיות השקפתיות כלשהן, בטח ובטח לא כאלו שאמורות היו לעורר תגובות כה נזעמות בציבור חרדי. לכאורה, אם דובר אחר היה מעלה את אותה השאלה לדיון אחרי פרק זמן ארוך בהרבה, ואף מעלה טיעונו בדחילו ורחימו מפאת כבוד כל המעורבים והמעורבות, לא היה הדבר מעורר את אותן התגובות החריפות (ואולי אף להפך). שהרי, האם ביקורת פנימית על השפעות מן החוץ היא כה מופרכת? האם מדובר על דבר שלא נשמע במחוזות הציבור החרדי מעולם? האם מדובר בביקורת שבד"כ נחשבת ללא לגיטימית?

הבעיה האמיתית במאמר לא היתה, אם-כן, בהשקפה שהציג אלא בדבר אחר לגמרי, והוא, לעניות דעתי, ההתעלמות המוחלטת שלו מההקשר האנושי שבו היה מעורב. מה שעורר את קצפו של הציבור היה ההצמדות המוחלטת של עו"ד הלברטל לעיקרון של חדירת הערכים הזרים, תוך כדי התעלמות מוחלטת מההקשר האנושי של אסון קשה מנשוא שהותיר אחריו אלמנות ויתומים רבים. המחשבה שתוך כדי אסון שכזה, הדבר שעליו מצא לנכון עו"ד הלברטל לכתוב הוא הקשיים הנובעים מתוך מכתב של אלמנות הקורא לאהבת חינם, היא היא, ולא הטיעונים עצמם, זו שעוררה את זעם הציבור. זוהי בדיוק ההתעלמות מההקשר האנושי והיצמדות לעיקרון על חשבונהּ.

בתור אחד שאינו נמנה על הציבור החרדי הכעס מפתיע אותי. שהרי ההתעלמות מההקשר האנושי שהניעה את הזעם כלפי עו"ד הלברטל, היא אחת הסיבות העיקריות שגורמת, פעמים רבות, לחיכוכים בין חרדים לחילונים. הדוגמא הטובה והבוטה ביותר שעולה מיד היא המחאות הסוערות כנגד מיגונו של ביה"ח ברזילי עקב שרידי קברים שנתגלו במקום.

מקרה זה מהווה דוגמא מדוייקת למצב שבו עיקרון של כבוד המת, בא לידי ביטוי בהקשר אנושי בלתי נסבל בו ציבור חסר אונים היה חשוף לאיום רקטות מתמשך. ההתעלמות המופגנת מההקשר האנושי ששרר בארץ באותה תקופה הפכה את המוחים (ואת הציבור שהם ייצגו) ל"הלברטלים" – זרים בעמם, כאלו שלא ניתן לשוחח עימם, להבין אותם או לגרום להם להבין אותך.

ייתכן מאד שה"הלברטליות" של הציבור החרדי עמדה בליבם של כל אחד ואחד מהנושאים הבוערים ביחסי חרדים חילונים בשנים האחרונות. בין אם מדובר בנושאים המרכזיים (האמיתיים והבדויים) של גיוס לצה"ל, הפרדה באוטובוסים והפגנות מול קברים, ובין אם מדובר בהתבטאויות כאלו ואחרות באמצעי תקשורת חרדים – חוט השני שעובר בין כולם הוא ההתעלמות המוחלטת מההקשר האנושי שהציבור האחר נתון בו וההתחשבות הבלעדית בעיקרון.

למרות זאת, אין לראות בכך אמירה שנועדנו להיתחכך אלו באלו עד אין קץ, או בקשה להתעלם מדרך ההלכה. השאיפה היא שההתייחסות והבנה של ההקשר האנושי תמתן את החיכוך בכל אחת מהסוגיות שעומדות במרכז היחסים בין חרדים לחילונים, וגם אם היא לא תיצור הסכמה, היא תאפשר דיון שלא מתוך כעס. חשוב להדגיש, גם אם בשורה, שבקרב החילונים לעיתים קיימת בדיוק אותה תפישה אל מול הציבור החרדי. ההבדל העיקרי שאותו אני מנסה לשרטט, הוא שמכיוון שאין החילונים פועלים בתוך ד' אמות של הלכה, לכתחילה ההיצמדות לעקרונות מנותקים מהקשר האנושי היא פחותה.

בסופו של דבר, אחד הדברים הקשים ביותר להסביר בשיח עם חרדים הוא בדיוק תחושה זו, שאותה ביטאו רבים וטובים בביקורתם כלפי עו"ד הלברטל. אולי, מתוך ההבנה שהביקורת הזו היא בבואה של הביקורת החילונית כלפי חרדים, תגרום לכך שמעז יצא מתוק, ומאותה ביקורת יצא שיח.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
מר הלברטל רואה בעצמו מעין פרופ' ליבובביץ של הציבור החרדי: שילוב של תורה ואינטלקטואליות חריפה. סוג של נביא זעם סגפן ובודד שלא מפחד להתעמת ולאתגר עם רעיונות חדשים ומוכן לדבר על האמת גם במחיר של התקפות אישיות. ופה בדיוק הבעיה: הוא לא פרופ' ליבבוביץ. אפילו לא קרוב. הוא מאתגר אנשים לא בגלל האינטלקטואלי
צימעס02.12.14
21
אתה מסתכל על מיעוטים הזויים ומפגרים אצל החרדים והופך אותם למייצגים??? כמו בכתבות הטלויזיוניות אך אני משער שכוונתך שונה!! טעות גדולה היא לחשוב שמפגיני הקברים או כל הקבוצות המטומטמות שהזכרת הם אלה שמייצגים את החרדים במשהו!!! וכמותן גם הלברטל שאינו מייצג שום חרדי נורמלי אלא רק את הקבוצות המפגרות שהזכרת
חוסר הבנה30.11.14
20
אתה חייב להבין דבר בסיסי ביהדות. עיקרון של תורה היא מעל הכל וכך אנחנו חיים כל יום וכל רגע וכן אנחנו גם מוותרים על דברים הכי קשים לאדם בגלל העיקרון של התורה, אבל כשעו״ד הזוי שחושב שההשקפה שלו היא עקרון של תורה ולכן מותר לו גם לוותר על האנושיות זה מה שמקומם.
שמואל30.11.14
במקום לענות לעניין אתה סתם מתנשא ולא מוסיף אהבת חינם. היה גם ראוי אם היית מביא כמה דוגמאות לדברים שמוותרים עליהם. אני מניח שאתה לא מדבר על דברים ממש קשים כמו שפיכות דמים (כל המלבין...), לשון הרע, שנאת חינם, הוצאת שם רע, כסף, כספים, דולרים, משרות מיותרות. על זה לא מוותרים. כן מוותרים על... (השלם את ה
כסוי ראש01.12.14

הצגת כל התגובות

19
בהקשר הזה של הלברטל, כל מילה בול בנקודה. ישר כוח. תזכה למצוות! אה סליחה אם זה לא כ"כ ברכה בשבילך...
יוניק30.11.14
18
הבהרה: לא קראתי, ואיני מתכוון לקרוא את הגיגיו המעוותים וגיבוי הבליו. הספיק לי לקרוא בעבר 2 מאמרים שלו להיווכח עד כמה הבן אדם חולה. פשוט חולה.
יהודי פשוט30.11.14
17
אתם החילונים מתייחסים אלינו בטימטום, בחשיבה שאנו מפגרים, קנאים חשוכים, שמוכנים לפגוע באנשים, והעיקר לצרוח שאבעס כל היום. ברגע שתבינו שאנחנו בני אדם, פיקחים ונאורים ובעלי רגש אנושי לא פחות ממכם, נוכל לתקן את העוול שעשיתם ושאתם עושים לנו כל השנים בהתייחסות המפלה והגזענית נגד החרדים.
יאיר01.12.14
16
שכמעט אף אחד לא הבין... ואני מסכים עם דב בקשר למה שהוא אמר, רק יש הבדל אחד. בביה"ח למשל חייבים לפעול מיד ולהתנגד, שהרי אם לא יחללו את הקברים ח"ו, משא"כ בסיפור האלמנות שיכול היה לחכות קצת, ובוודאי כשלא מדובר בדאורייתא, ופגיע באלמנה זהו וודאי דאורייתא!
חרדק30.11.14
15
הלברטל לא מייצג אפילו תולעים מרוסקות. וודאי שלא את הציבור השפוי.
בן תורה30.11.14
14
כדאי שתבין, הבחור מחפש כותרות ברמה מבחילה, הדם שותת והוא מחפש איך לפלג ציבור לשניים, ובאמת הציבור מפולג לשני חלקים, חלק אחד זה הוא וחלק אחד לכל השאר, נכון, לא צריך להתייחס, אבל כשהוא מקבל במה וכבר לא משנה מה הוא יגיד זה מעצבן, הבחור מסתכסך עם מגזר אחרי מגזר, ולא תמיד משנה מה אומרים לפעמים גם מי אומר
נתי30.11.14
13
הכל ענין של משקל כמה שוקל זה לעומת זה, וזה בדיוק הויכוח בין החרדיים לחילוניים כמה משקל לתת להלכה, גם בעניין ברזילי אף אחד לא חושב שקברים דוחים פיקוח נפש, העניין הוא שלא כל דבר זה פיקוח נפש, אתה יודע טוב שבענייני פיקוח נפש אמיתיים, החרידים הם המתייצבים הראשונים למערכה, לסיכום גם החילוניים וגם הלברטל
אברך30.11.14
12
ביהדות אין הנחות לשום כיוון - לא לכיוון קיצוני מצ אחד ולא לצד השני, אותה התורה שמתמגדת לדעותיו המחליאות של הלברטל (המזרוחניק...) גם מתנגד לשום פשרה כלשהיא בהלכה, תבין!
אורי01.12.14
11
מחד גיסא: בבחינת הפשט ו לעניות דעתי ובתוך ד' אמות של הלכה, לכתחילה ומאידך גיסא: בתור אחד שאינו נמנה על הציבור החרדי זה ממש לא נשמע ככה...
יוני30.11.14
10
הלברטל דיבר באופן תיאורטי וכמאמר דעה ובאתר אינטרנט שעם כל הכבוד הראוי לו (ויש כזה) אין לו השפעה ישירה על החלטות כלשהן, לעומת זאת במחלוקות ובמאבקים בין המגזרים הנושא הוא משעי ולכן קשה לקבל את השיקולים הסביבתיים כסיבה לשנות דבר מעשי הנוגע להלכה או השקפה וכד'. בנוגע לצורת השיח ולהבנת האחר, זה בכל מקרה
יוניק30.11.14
9
ויש בזה משו
חרדית30.11.14
8
שאנשים מתעבים, בצדק, את הלברטל באופן כללי. התקשיתי לעקוב אחרי החשבון שלך במאמר, אבל לא מדובר פה בעיקרון על חשבון רגשות הציבור או להיפך.. הציבור החרדי איננו "הלברטל" של הציבור הכללי, אין קשר בין הדברים. יש עקרונות המעניינים את המגזר החרדי - ולחלוטין לא מעניינים את המגזר החילוני, ולהיפך, ומכאן הפערי
מוטי30.11.14
7
הכעס הוא נגד כל מה שהאיש הזה מוציא מפיו, כיוון שהוא מקפיד לבחוש בנושאים הנפיצים, ולצאת בדעות מקוממות. כל מילה שהוא מוציא תחת ידיו מטרתה אחת - לעצבן. לכן התעצבנו.
סורי01.12.14
6
אולם אין להוכיח זאת מהדוגמאות שהובאו במאמר, ואלו שהגיבו להלברטל ברובן היו נשים שנפגעו מהיחס הנ''ל, והם הביאו הוכחות מהתנ''ך, שהיו נשים מוכיחות בעם ישראל, ואין לזה קשר לפמניזם זול, ואילו המיעוט שהגיב כפי אתה מציג ורואה את הדברים אינו חרדי אמיתי, וניתן להבינו כמו שניתן להבין חילוני שקוצף על החרדי בכ
לפני הכל!!!01.12.14
5
בלי לקרא את המאמר של האיש הקטן הזה מר הלברכלום, ולצערי גם את שלך לא הספקתי, חשוב להבהיר: הלברטל הוא ממש לאאאאאאא הציבור החרדי!! המאמרים שלו מתנשאים ואינם משקפים שום עמדה של הציבור החרדי המורכב כמו במגזר הכללי ממגוון רחב של דיעות! אני גם חרדי ולא מסכים עם שום מילה של האדם הזה!!! אז לכתוב מאמרים וטקבק
כנס01.12.14
לא קראתי את מה שאמרת, וגם אם הייתי קורא לא הייתי מבין, אבל שתדע שאתה טועה ומטעה. כפיש?
סדרן01.12.14
4
כל החרדים הם בעצם נטורי קרתא שמתחבקים עם שונאי ישראל כל החרדים הם בעצם גנבים כמו דרעי כל החרדים אלימים וסוטים כמו אליאור כל החרדים מרעילים בארות אדון שני היקר והלא חכם בעליל, לך תכיר את החרדים לפני שאתה משפיך עליהם שטויות בלי לדעת כלום. החרדים דואגים לכבוד האדם ולבריאותו לא פחות מכל חילוני אחר.
שייקה01.12.14
3
קודם כל, הלברטל, למרות התנשאותו לדבר בשם החרדים, אינו מבטא את דעת הציבור החרדי בשום נושא. האיש אינו מבין באמת את השקפת העולם החרדי לעומקה. מי שיכול לדבר בשם ציבור זה, הוא מרדכי נויגרשל, למשל. שלא לדבר על הקיצוניות המטורפת של דעותיו. לעומת זאת, שני קינן, מדבר בכנות, ומבטא נכון, את ההשקפה החילונית על
אזרח ותיק02.12.14
2
אין בתורת ישראל וביהדות כל איסור לנשים להשמיע את כולן, ובכל הדורות היו נשים משפיעות ורבניות. אולם, אצל הרפורמים והליברלים, הנשים באות כדי להתנגד ליהדות ולא כדי לחזקה, ולכן הציבור היהודי [חרדי] מתנגד לכך. מכתב האלמנות הוא קול נשי לגיטימי ולא קול ליברלי. אתה בתור חילוני אכן לא יכול להבחין בכך, ומשום
יהודי01.12.14
1
אם רוצים להתייחס לכותב עניינית ללא התלהמות, המאמר שלו מאלף ומגדיר נכונה את היחס של החילוניים. יש כאן שתי נקודות: האחת, רק בור גמור שמכיר את העולם החרדי ואת הנושאים השנויים במחלוקת מהתקשורת, יכול לדבר על חוסר "הקשר אנושי". ולא אכנס לפרטים, הציבור החרדי הנפלא אינו זקוק להכשר במובן האנושי. מאידך, יש כ
אזרח ותיק01.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24